باریستا کیست ؟ وظایف مهم باریستا چیست

5/5 - (23 امتیاز)

مقدمه :

در کافه ها، کافی شاپ و در موارد استثنا در رستوران ها و برخی مراکز خرید، سرو قهوه انجام می‌شود و این امر در اکثر کشور های دنیا در حال انجام است. عواملی که در انجام تهیه قهوه (قهوه چیست؟) و انواع نوشیدنی های این دسته نقش دارند شامل باریستا (باریستا کار)، بارتندر و … هستند.

 

در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری از باریستا ها و نوع کار این افراد کسب خواهید کرد.

 

باریستا کیست ؟

کافی شاپ ها این روز ها به صورت گسترده ای مشغول به فعالیت هستند و روز به روز نیز به تعداد آن ها افزوده می شود. اما راز موفقیت برخی از این کافه ها چیست؟ چه چیزی باعث می شود تا علاقه مندان به قهوه و نوشیدنی های بر پایه قهوه، یک کافی شاپ را به عنوان بهترین گزینه برای  خرید قهوه خود انتخاب کنند؟

در دنیای قهوه و نوشیدنی های سرد و گرم بر پایه قهوه، این تنها کیفیت بالای قهوه نیست که می تواند موجب جلب توجه مشتریان شود. در واقع، قهوه با کیفیت تنها یک روی داستان را تشکیل می دهد. در طرف دیگر، مهارت فردی که این نوشیدنی ها را تهیه می کند اهمیت دارد.

 

همان طور که در مقدمه گفته شد، عوامل زیادی در کافه ها و کافی شاپ ها در حال انجام به کار تخصصی خود هستند. از این عوامل، هر آن چه که به بار گرم مرتبط است، به عهده باریستا ها می‌باشد. باریستا دانش جامعی از قهوه و روش های تهیه آن دارد. 

به طور خلاصه، باریستا کار ها افرادی نسبتا هنرمند هستند کار تهیه و عصاره گیری قهوه را انجام می‌دهند. یک باریستای خوب، در تلاش است تا با سلیقه و ذائقه مشتریان خود آشنا شود و بر اساس میل آن ها نوشیدنی های مورد علاقه شان را تهیه کند تا مشتریان به بالاترین حد رضایت برسند.

 به این نکته هم دقت کنید که “باریستا” با “کافی من” تفاوت دارد و شغل متفاوتی هستند و کافی من ارتباط با مشتری و مدیریت داخلی کافی شاپ را به عهده دارد. 

باریستا کار فردی است که می تواند یک قهوه بی نظیر و با کیفیت را برای شما به ارمغان بیاورد. اما تا چه میزان با این کار و فردی که به عنوان باریستا کار شناخته می شود آشنایی داریم؟ در ادامه می خواهیم در خصوص باریستا کار و وظایف و نقشی که در ارائه یک طعم و کیفیت بی نظیر قهوه دارد بیشتر بدانیم.

معنی باریستا در رستوران

معمولاً در رستوران‌ها، باریستا به فردی اشاره دارد که مسئول تهیه و سرویس قهوه و نوشیدنی‌های مشابه می‌باشد. باریستا مهارت‌های لازم برای تهیه قهوه‌های مختلف از جمله اسپرسو، لاته، کاپوچینو و … را داراست و قادر به ارائه نوشیدنی‌هایی با طعم و ظاهری جذاب و با کیفیت است.

او همچنین مسئول نگهداری از دستگاه‌های قهوه‌ساز و تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه قهوه نیز می‌باشد. در برخی رستوران‌ها، باریستا ممکن است همچنین مسئولیت سرو نوشیدنی‌های گرم و سرد دیگری را نیز بر عهده داشته باشد.

واژه باریستا به چه معناست؟

باریستا در اصل یک لغت ایتالیایی است. می توان آن را مترادف با بارکیپر در نظر گرفت. این واژه در زبان ایتالیایی برای سرو انواع نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما باریستا تنها محدود به ایتالیا نمی شود. این واژه از مرزهای متفاوتی گذشته و مفاهیم متفاوت تری را به خود اختصاص داده است.

در برخی از کشور ها مانند انگلیس و آمریکا، این لغت تنها برای کسی مورد استفاده قرار می گیرد که نوشیدنی های بر پایه اسپرسو را سرو می کند. این افراد در درجه اول در کافی شاپ ها مسئول سرو انواع قهوه و نوشیدنی های سرد و گرم بر پایه قهوه هستند.

 

وظیفه یک باریستا کار چیست؟

همان طور که از تعریف واژه باریستا مشخص است، باریستا کار باید به صورت کاملا حرفه ای نوشیدنی های قهوه را سرو کند. این فرد به صورت ماهرانه ای با دستگاه قهوه ساز و اسپرسو ساز کار می کند تا بتواند قهوه ای با کیفیت و باب میل مشتریان را آماده کند. اما این تنها وظیفه یک باریستا کار نیست. فردی با این عنوان را می توان متخصص سرو قهوه و انواع نوشیدنی های گرم بر پایه قهوه نیز معرفی کرد. این فرد انواع نوشیدنی هایی که در کافی شاپ ها سرو می شود را آماده کرده و آن ها را با هنرمندی تمام تزیین می کند. در نهایت نیز با مهارت تمام آن را سرو می نماید.

 

علاوه بر آماده کردن سفارشات مشتریان، این افراد باید روی کلیه افرادی که در قسمت بار کافی شاپ مشغول به کار هستند نیز نظارت کرده و عملکرد آن ها را مدیریت نماید. نظارت بر کیفیت سفارشاتی که آماده می شوند و همچنین کیفیت موادی که برای کافی شاپ خریداری می شوند، همه از جمله وظایفی است که به عهده یک باریستا کار گذاشته می شود.

 

لیستی از مسئولیت ها و وظایف باریستا :

۱٫ مصرف قهوه را به مشتریان ترویج دهد.
۲٫ فروش تجهیزات، لوازم جانبی و تجهیزات برای دم آوری و عصاره گیری قهوه و سرو نوشیدنی های قهوه به همراه برخی شیرینی ها و کلوچه ها.
۳٫ علایق سبک قهوه و نیازهای مشتریان را مشخص کرده و از آن ها استقبال کند.
۴٫ پاسخ به هر گونه سوالات مشتریان در ارتباط با منو و انواع قهوه ها.
۵٫ پاسخ و ارائه توضیحات درباره انواع سبک اسپرسو، دمی، ترک و فرانسه و انواع دانه قهوه و پودر و قهوه فوری.
۶٫ جذب و افزایش علاقه مندی مشتریان.
۷٫ در درستی روند کار دستگاه ها کوشا باشد و هر گونه رسوب زدایی زمان بندی شده برای تمام دستگاه ها در ماه را انجام دهد و گزارش نویسی کند.
۸٫ توانایی افزایش کیفیت عصاره گیری و تهیه قهوه با مطالعه و پرس و جو.
۹٫ به روز بودن از اتفاقات جدید و هر آنچه که به قهوه و باریستا مرتبط است.
۱۰٫ تمیز بودن محوطه بار.
۱۱٫ آماده نگه داشتن لیوان، فنجان و ماگ قهوه و هر وسیله دیگری جهت سرویس دهی سریع به مشتریان.
۱۲٫ موارد و قوانین بهداشتی به بهترین نحو انجام شده باشد.
۱۳٫ مهارت های ارتباطی عالی.
۱۴٫ انعطاف پذیری در انجام کار در شیفت های متوالی.
۱۵٫ شخصیتی مودب و جذاب داشته باشد.

 

یک باریستا کار باید چه ویژگی ها و مشخصاتی داشته باشد؟

شاید بتوان مشخصه اصلی و اولیه یک باریستا را در عشق و علاقه غیر قابل وصف او به قهوه و انواع نوشیدنی های بر پایه قهوه در نظر گرفت. میزان مهارت و تخصص و تجربه برای درجه بندی این افراد از لحاظ کیفی حرف اول را می زند.

۱- باید با دنیای قهوه زندگی کند.

مهارت این فرد در ارتقای کیفیت نوشیدنی هایی که در کافی شاپ ها سرو می شود نقش کلیدی را دارد. این فرد باید بتواند به دقت دانه های باکیفیت قهوه را شناسایی کند.

علاوه بر این باید آن ها را پودر و آسیاب کند. در ادامه باید به دقت میزان پودر قهوه ای که استفاده می کند را تعیین کرده تا قهوه مورد نظر غلظت، طعم و کیفیت بی نظیری داشته باشد. علاوه بر این تعیین میزان آسیاب شدن دانه های قهوه و میزان آبی که باید مورد استفاده قرار دهد نیز بر عهده این فرد است.

او باید به خوبی بداند دانه قهوه مورد نظر بر اساس نوع نوشیدنی چه میزان باید روست یا آسیاب شود. همچنین چه مدت زمانی باید برای آماده شدن قهوه منتظر بماند. در نتیجه مهارت اولیه یک کافی من را باید شناخت کافی انواع قهوه در نظر گرفت.

خرید دانه قهوه و خرید قهوه فوری درجه یک و ارگانیک  از فروشگاه بزرگ و معتبر قهوه دارک اقدام کنید .

او باید به خوبی تمامی دانه های قهوه را بشناسد و بتواند به خوبی از لحاظ کیفی آن ها را از هم تمیز دهد. در نتیجه وظیفه خرید دانه های با کیفیت قهوه و آسیاب کردن آن را نیز می توان در زمره وظایف یک کافی من در نظر گرفت. در واقع می توان گفت او باید با دنیای قهوه و نوشیدنی های قهوه زندگی کند.

۲- باید دستگاه های قهوه را به خوبی بشناسد.

 در کنار این مشخصه ها، یک ویژگی دیگر این افراد توانایی و داشتن دانش کافی در خصوص نگهداری انواع دستگاه های ساخت قهوه است. در واقع باید به خوبی نحوه عملکرد دستگاه های مورد استفاده در کافی شاپ را بدانند و بتوانند به صورت کاملا دقیق از این دستگاه ها مراقبت کنند.

۳- او را می توان یک هنرمند در نظر گرفت.

از طرف دیگر، هنر اصلی یک باریستا کار را می توان در تهیه انواع قهوه لاته (یا قهوه لته)، ماکیاتو و موکا و … در نظر گرفت. همچنین کف با کیفیتی که روی قهوه های اسپرسو مشاهده می کنید یا کف شیری که روی نوشیدنی های کاپوچینو دیده می شود، همگی از جمله هنر های یک باریستا کار ماهر محسوب می شوند.

 

طرح ها و نقش هایی که با کف روی قهوه ها مشاهده می کنید، از هنر های یک کافی من حرفه ای است. او در طراحی قهوه های مختلف مهارت و سلیقه منحصر به فردی دارد. در نتیجه واژه هنرمند مشخصه دیگری است که می توان به این افراد اختصاص داد.

 

۴- باید نوآوری داشته باشد.

گفتیم که مهارت شناخت دانه های مختلف قهوه و تعیین کیفیت آن ها از جمله مشخصه های یک کافی من حرفه ای است. در کنار این ویژگی او باید با تمایز طعم های متفاوت بتواند ترکیبی جدید و خوش طعم را به مشتریان خود ارائه دهد.

در واقع با ترکیب طعم های متفاوت قهوه ای که در اختیار دارد، می تواند یک نوشیدنی جدید ترکیبی را به مشتریان خود معرفی کند. چیزی که قطعا در متمایز کردن کیفیت یک کافی شاپ حرفه ای از رقبای خود تاثیر زیادی خواهد داشت.

کمک باریستا چیست

“کمک باریستا” یک عنوان است که به فردی اشاره دارد که به باریستا اصلی در فعالیت‌های مختلف مربوط به تهیه و سرویس قهوه و نوشیدنی‌های مشابه کمک می‌کند. این نقش معمولاً به افرادی اعطا می‌شود که در حال یادگیری مهارت‌های باریستا و یا افرادی هستند که تجربه‌ی کافی در این زمینه ندارند.

کمک باریستا ممکن است به وظایفی از جمله زیر کمک کند:

۱٫ آماده‌سازی مواد اولیه برای تهیه قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها.
۲٫ تمیز کردن و نگهداری از دستگاه‌های قهوه‌ساز و تجهیزات مربوطه.
۳٫ انجام وظایف پیش‌تهیه مانند آسیاب کردن قهوه، شکستن قهوه‌های مختلف و …
۴٫ کمک به باریستا اصلی در سرویس نوشیدنی‌ها به مشتریان.
۵٫ انجام وظایف مربوط به نظافت و مرتب‌سازی فضای کافه یا قسمتی که باریستا در آن فعالیت می‌کند.

کمک باریستا عموماً به منظور کمک به ایجاد یک فضای خوب و رضایت‌بخش برای مشتریان و همچنین کسب تجربه و مهارت در زمینه باریستایی انتخاب می‌شود.

چگونه می توان برای باریستا کار شدن اقدام کرد؟

با توجه به تعریف هایی که بالا در خصوص وظایف و مشخصه های متفاوت یک باریستا کار ارائه کردیم، می توان به این نتیجه رسید که به همین راحتی نمی توان به یک کافی من حرفه ای تبدیل شد. در واقع صرف توانایی کار کردن با یک دستگاه نمی توان در این زمینه مشغول به کار شد. 

چه بسا که در بسیاری از کافی شاپ ها این دستگاه ها و حتی برند قهوه های مورد استفاده یکسان است، اما با این حال کیفیت قهوه ای که سرو می شود بسیار متفاوت است. چرا که تفاوت اصلی در مهارت و تجربه کافی من ها و باریستا کار های آن هاست.

در نتیجه برای این که در این حرفه وارد شوید و به صورت کاملا حرفه ای کار کنید، باید در دوره های تخصصی که در این زمینه ارائه می شود شرکت کرد و تمامی گواهی های معتبر را دریافت کرد.

در حال حاضر دوره های بسیار حرفه ای در این زمینه ارائه می شوند. این دوره ها به صورت بخش های تئوری و عملی ارائه می شوند. در قسمتی از این دوره ها فرد با انواع دانه های قهوه و کیفیت های متفاوت آن آشنا می شود.

در نتیجه توانایی شناخت بهترین قهوه های بازار را در این دوره به دست می آورد. علاوه بر این، با انواع دستگاه ها و وسایلی که به عنوان یک کافی من با آن سر و کار دارد نیز آشنا می شود. شناخت دستگاه های مختلف و نحوه کار با آن ها موضوعی است که در این دوره ها به افراد متقاضی آموزش داده می شود.

در ادامه بخش های عملی به کارآموز تدریس می شود. به این ترتیب افرادی که در این دوره های تخصصی شرکت می کنند مهارت های لازم را به دست آورده و می توانند به عنوان یک باریستا کار در کافی شاپ ها مشغول به کار شوند. 

در کنار گذراندن این دوره ها، داشتن عشق و علاقه به این کار و همچنین تمرین و کسب تجربه می تواند به پیشرفت یک باریستا کار و حرفه ای شدن او کمک زیادی کند. امری که به تدریج با کار کردن و کسب تجربه در طول کار به دست می آید.

در نهایت با توجه به مطالب بالا، اولین قدم برای این که به یک باریستا کار حرفه ای تبدیل شوید داشتن علاقه و عشق به این حرفه است. باید به خوبی با دنیای قهوه آشنا شوید و با عشق و علاقه برای یادگیری و کسب تجربه در این خصوص قدم بردارید.

 

چه تفاوت هایی بین باریستا کار و بارتندر وجود دارد؟

در کافی شاپ ها و مشاغل و مسئولیت هایی که در آن تعریف می شود، در کنار باریستا کار و کمک باریستا، اصطلاح دیگری نیز وجود دارد. به برخی از افراد در این مکان ها اصطلاحا بارتندر می گویند. این دو تا حدودی با هم تفاوت دارند. 

در حالی که کافی من در کافی شاپ ها بیشتر سفارشاتی که در قسمت منوی گرم وجود دارد را آماده کرده و سرو می کند، یک بارتندر، مسئول پذیرش و آماده سازی آن دسته از سفارشاتی است که در قسمت منوی سرد کافی شاپ وجود دارند.

فرق باریستا و کافی من

باریستا و کافی‌من دو نقش متفاوت در صنعت قهوه و خدمات مربوط به آن دارند:

۱٫ باریستا:
– مهارت در تهیه قهوه: باریستا مهارت‌های لازم برای تهیه انواع قهوه‌های مختلف را داراست، از جمله اسپرسو، لاته، کاپوچینو و غیره.
– آگاهی از قهوه: آشنایی باریستا با نوع و کیفیت قهوه، روش‌های تهیه و انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز بسیار مهم است.
– خلاقیت و تخصص: باریستا ممکن است در تزیین و ترکیب‌های مختلف قهوه‌ها به خلاقیت نشان دهد و تجربه مشتری را بهبود بخشد.

۲٫ کافی‌من:
– مدیریت کافه: کافی‌من مسئولیت مدیریت کلی کافه را برعهده دارد، از جمله مدیریت تیم، موجودی مواد اولیه، برنامه‌ریزی روزانه و سایر امور مربوطه.
– ارائه خدمات: کافی‌من نقش اصلی در ارائه خدمات به مشتریان دارد، از جمله سرو قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها، پذیرایی از مشتریان و ارائه خدمات رفاهی.
– مدیریت مالی: کافی‌من باید مسئولیت مدیریت مالی کافه را داشته باشد، از جمله تعیین قیمت‌ها، کنترل هزینه‌ها و مدیریت درآمد و هزینه‌های کافه.

بنابراین، باریستا عمدتاً مسئول تهیه قهوه و خدمات مربوط به آن است، در حالی که کافی‌من مسئولیت مدیریت کلی کافه و ارائه خدمات به مشتریان را دارد.

 

لیست شغل های مشابه باریستا :

  1. بارتندر
  2. مدیر بار
  3. پیشخدمت کوکتل
  4. مسئول مهماندار
  5. مسئول سرور
  6. پشت بار

روز باریستا کیه

باریستا، روزی که به افتخار این حرفه و نوشیدنی محبوب برگزار می‌شود، به نام “روز باریستا” یا “روز قهوه‌ساز” (Barista Day) معروف است. این روز معمولاً در تاریخ ۱۸ آوریل (۱۸/۴) هر سال جشن گرفته می‌شود.
این روز به منظور تقدیر از تلاش‌ها و مهارت‌های باریستاها و افرادی که در صنعت قهوه فعالیت می‌کنند، تعیین شده است. در این روز، اغلب باریستاها و صاحبان کافه‌ها به شکل‌ها و رویدادهای مختلفی از جمله تخفیف‌ها و جوایز ویژه به منظور تقدیر از زحمات آن‌ها در تهیه و ارائه قهوه شرکت می‌کنند.

خرید دانه قهوه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت