موکاپات چیست اطلاعات مهم برای عاشقان قهوه

5/5 - (14 امتیاز)

موکاپات چیست

موکاپات چیست سوالی که ذهن کسانی که عاشق قهوه هستن رو درگیر میکنه موکاپات وسیله ای است لازم و ضروری برای دوستداران قهوه. موکاپات که نام دیگر آن اسپرسو ساز رو گازی است برا تهیه قهوه اسپرسو از آن استفاده می شود. اگر شما جز معتادین قهوه هستید پس خرید یک موکاپات برای شما از هر چیزی واجب تر است. موکاپات ابزاری است برای تهیه قهوه اسپرسو، در خانه محل کار و یا هر جایی که دوست داشته باشید می توانید آن را درست کنید.

 

به طور کلی موکاپات یک دستگاه ارزان، کاربردی و قابل حمل است و کار با آن بسیار راحت است. البته باید بگوییم که نباید از موکاپات انتظار یک قهوه غلیظ و با خامه داشته باشید چون کار موکاپات ها مانند اسپرسو ساز های حرفه ای است با این تفاوت که میزان فشار آب آن کمتر از اسپرسو ساز های حرفه ای است و عصاره گیری و غلظت آن شبیه نیست.

 

وجود یک موکاپات برای عاشقان قهوه بسیار ضروری است تا در هر شرایطی بتوانند خیلی راحت بدون پرداخت هزینه های گزاف و صرف وقت به نوشیدنی دلخواه خود برسند. در این مقاله با مشخصات موکاپات، انواع آن، طرز تهیه اسپرسو و دیگر ویژگی هایش می پردازیم. امیدواریم لذت ببرید.

موکاپات چیستموکاپات چیست

انواع قهوه با موکاپات

موکاپات (Moka Pot) یک دستگاه تهیه قهوه است که به طور خاص برای تهیه اسپرسو خانگی طراحی شده است. این دستگاه، طراحی ساده‌ای دارد و از یک فرآیند تخمیری استفاده می‌کند تا به شما قهوه‌ای با طعم مشابه اسپرسوی حرفه‌ای را در منزلتان بدست آورید. با استفاده از موکاپات، می‌توانید انواع مختلفی از قهوه‌ها را تهیه کنید. برخی از انواع قهوه‌ای که می‌توانید با موکاپات تهیه کنید عبارتند از:

۱٫ اسپرسو (Espresso): قهوه اسپرسو یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های قهوه است که با استفاده از موکاپات می‌توانید آن را تهیه کنید. قهوه اسپرسو دارای طعم غنی، قوی و باکیفیتی است.

۲٫ ماکیاتو (Macchiato): ماکیاتو یک نوشیدنی قهوه‌ای با طعم قوی اسپرسو است که با اضافه کردن یک یا دو قاشق چای‌خوری شیر یا کرم به اسپرسو تهیه می‌شود. این نوشیدنی قهوه با یک لایه نازک از شیر یا کرم روی بالای اسپرسو مشخص می‌شود.

۳٫ کاپوچینو (Cappuccino): کاپوچینو یک نوشیدنی محبوب قهوه ایتالیایی است که با ترکیب اسپرسو، شیر گرم و کرم شیر تهیه می‌شود. با استفاده از موکاپات می‌توانید قهوه کاپوچینو با طعم غنی و بخاره خوب را تهیه کنید.

۴٫ لاَتِه (Latte): لاته یک نوشیدنی قهوه‌ای با ترکیب اسپرسو و شیر گرم است که با استفاده از موکاپات و میلک فوم ساخته می‌شود. این نوشیدنی دارای طعم ملایم و خوشمزه‌ای است.

۵٫ آمریکانو (Americano): آمریکانو یک نوشیدنی قهوه ایتالیایی است که با اضافه کردن آب به اسپرسو تهیه می‌شود. این نوشیدنی قهوه دارای طعم ملایمتر و ضعیف‌تر اسپرسو است.

با استفاده از موکاپات و تجربه و تمرین، می‌توانید انواع مختلفی از قهوه‌های مورد علاقه‌تان را در خانه تهیه کنید و لذت ببرید.

اسپرسو با موکاپات

همانطور که گفته شد، از موکاپات برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می شود. حال باید بدانیم در وهله اول که نوشیدنی اسپرسو چیست؟ اسپرسو یک نوشیدنی غلیظ با عطری قوی و کافئین بالا که طعمی دلنشینی دارد. اسپرسو اولین بار در اوایل قرن بیستم میلادی در ایتالیا ابداع شد. علت این نام گذاری این است که در زبان ایتالیایی اسپرسو (espresso) به معنای سریع است. و زمان درست شدن یک شات اسپرسو هم بسیار کوتاه و سریع است.

 

این نوشیدنی غلیظ و قوی که در شات های کوچک ۶۰ – ۸۰ میلی لیتر سرو می شود. درست شدن اسپرسو به این گونه است که با فشار خیلی زیاد از بین ذرات پودر قهوه عبور می کند و فرآیند عصاره گیری انجام می شود.

برای تهیه کردن اسپرسو به موکاپات و یا دستگاه اسپرسو ساز برقی نیاز است و بدون یکی از این دو ابزار تهیه اسپرسو امکان پذیر نمی باشد. برخی گمان می کنند که اسپرسو نوعی دان قهوه است و فقط از آن می توانند برای تهیه نوشیدنی اسپرسو استفاده کنند، اما در واقع اسپرسو نوعی نوشیدنی خاص بر پایه قهوه است نه نوعی دان خاص.

تهیه نوشیدنی اسپرسو به دان خاصی نیاز ندارد و هم مانند دیگر نوشیدنی های بر پایه قهوه از دان قهوه تهیه می شود. می توان از دان عربیکا و روبوستا و یا ترکیب این دو برای تهیه آن استفاده کرد.

بهترین ترکیب برای تهیه اسپرسو ترکیب ۷۰ درصد دان عربیکا و ۳۰ درصد دان روبوستا است. این ترکیب که عطری بسیار قوی و کافئین متوسط و طعم دل پذیری دارد مورد پسند اکثر اسپرسو دوستان می باشد.

درجه آسیاب برای اسپرسو باید مدیوم باشد یعنی نه خیلی درشت و نه خیلی ریز، از پودر قهوه ترک درشت تر و از پودر قهوه فرانسه ریز تر باشد. اسپرسو این نوشیدنی پرطرفدار ایتالیایی پایه اصلی نوشیدنی های کافی شاپی است البته غیر از قهوه های دمی.

 

از این نوشیدنی برای تهیه لاته، ماکیاتو، موکا، کاپوچینو‌، آفوگاتو و آمریکانو استفاده می شود. به عنوان مثال برای تهیه لاته یک شات اسپرسو نیاز است که روی آن شیر و فوم شیر میریزند، برای تهیه ماکیاتو در یک لیوان بلند سس شکلات یا کارامل می ریزند و روی آن یک شات اسپرسو و در اخر فوم شیر ریخته، برای تهیه آفوگاتو یا قهوه بستنی یک اسکوپ بستنی را در یک فنجان می گذاریم و روی آن اسپرسو می ریزیم و یا برای تهیه آمریکانو یک شات اسپرسو را با مقداری آب جوش مخلوط میکنیم.

کاپوچینو با موکاپات

تهیه کاپوچینو با استفاده از موکاپات ممکن است چندان رایج نباشد، زیرا موکاپات اصلاً برای تهیه نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو طراحی نشده‌اند. اما، می‌توانید یک نسخه ساده از کاپوچینو را با استفاده از موکاپات تهیه کنید. البته، این نسخه با کاپوچینو حرفه‌ای کافه‌ها ممکن است تفاوت داشته باشد. اینجا یک روش ساده برای تهیه کاپوچینو با استفاده از موکاپات آمده است:

مواد لازم:
قهوه فوری یا قهوه خوراکی
– شیر
– قند (اختیاری)

طرز تهیه:
۱٫ ابتدا، موکاپات را با آب پر کرده و طبق دستورالعمل عادی آن را روی حرارت قرار دهید تا قهوه تهیه شود.
۲٫ در همین حال، شیر را در یک قابلمه کوچک بر روی حرارت قرار دهید و آن را گرم کنید. می‌توانید از اسپرسوساز یا هر وسیله دیگری که در دسترس دارید برای ایجاد بخار شیر استفاده کنید.
۳٫ بعد از تهیه قهوه در موکاپات، آن را در فنجان مورد نظر خود ریخته و سپس شیر گرم را به آرامی بر روی قهوه اضافه کنید. (توجه داشته باشید که در کاپوچینو معمولاً نسبت قهوه به شیر بیشتر است، اما این نسخه خانگی ممکن است تفاوت داشته باشد)
۴٫ در صورت تمایل، قند یا شکر به اندازه دلخواه را به قهوه اضافه کنید و مخلوط کنید.
۵٫ نوشیدنی خود را لذت ببرید!

ممکن است طعم این نسخه از کاپوچینو با نسخه حرفه‌ای کافه‌ها متفاوت باشد، اما می‌تواند یک جایگزین ساده و خانگی باشد.

تاریخچه موکاپات

با ابداع اسپرسو در اوایل قرن بیستم میلادی، در ایتالیا باعث شد کافه رفتن و کافه داری بسیار رونق پیدا کند و مردم استقبال زیادی از آن کردند؛ اما در اواسط قرن وضع اقتصادی ایتالیا روز به روز بدتر می شد و به سمت ورشکستگی پیش می رفت و اوضاع مردم وخیم تر می شد در این شرایط که مردم بی کار بودند، درآمدی نداشتن و از پس انداز خود خرج می کردند دیگر کافه رفتن رونقی نداشت و به کاری لوکس و پر هزینه تبدیل شد.

و هر کسی از پس هزینه آن بر نمی آمد. در آن زمان شخصی به نام لوئیچی د بونتی با اختراع موکاپات توانست مصرف قهوه را دوباره در کشور افزایش دهد و هر کسی بتواند آن را تهیه کند. لوئیچی د بونتی طراح و مخترع موکاپات (moka pot) است.

در واقع او موکاپات را برای الفرد بیالتی طراحی کرد بود که او خود یک کارگاه آلومینیوم سازی داشت، توانست با تولید این ابزار جذاب تکانی به بازار و فروش خودش دهد؛ و تا کنون برند آن جز بهترین ها باشد.

جالب است بدانید ایده طراحی موکاپات از ماشین لباس شویی در آن زمان برداشته شده است به طوری که در یک سطل آب و مواد شوینده روی آتش قرار می گرفته و از طریق یک لوله زمانی که به جوش می آمد بالا رفته و بر روس لباس ریخته می شده. طراحی ساده موکاپات که ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک خیلی زیبا و شیک است.

 

اجزای موکاپات

موکاپات از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول که قسمت بالایی ظرف می شود یعنی محفظه ای که عصاره قهوه در آن ریخته می شود. بخش میانی قسمتی که پودر قهوه در آن است و بخش انتهایی ظرف که محفظه آب است.

 

بخش اول آن که عصاره قهوه در درون آن ریخته می شود یک در پوش متصل و یک دسته پلاستیکی دارد برای جلوگیری از سوختن دست، درب موکاپات در هنگام عصاره گیری حتما باید بسته باشد، درون این بخش یک لوله ظریف وجود دارد که عصاره قهوه را هدایت می کند به داخل؛ کف آن یک لایه ی پلاستیکی که واشر نام دارد دور تا دور آن را احاطه کرده تا دو قسمت موکاپات را به یک دیگر متصل کند و آب از اطراف آن به بیرون پاشیده نشود.

در بخش میانی که محفظه پودر قهوه است یک لوله قرار دارد تا آب را به بالا بکشد، در کف آن سوراخ های ریزی دارد تا آب بتواند با پودر قهوه مخلوط شود. در بخش انتهایی موکاپات که محفظه آب است یک سوپاپ قرار دارد تا فشار بیش از اندازه را به صورت بخار خارج کند. در درون محفظه پودر قهوه موکاپات به اندازه قهوه بریزید و نیازی به فشرده کردن قهوه نیست. به یاد داشته باشید آب درون محفظه ی آب از سوپاپ بالاتر نرود.

بهتر است از آب داغ استفاده کنید (آب جوش نه) تا زمانی زیادی موکاپات روی شعله نباشد و قهوه نسوزد و طعم آن تلخ نشود.

موکاپاتموکاپات چیست

جنس و مدل موکاپات

موکاپات را در دو جنس آلومینیوم و استیل می سازند که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. جنس استیل آن خیلی زیباتر، شکیل تر و بادوام تر است. استیل ضد زنگ می باشد و تا سال ها عمر می کند، همچنین در برابر خش، خط و ضربه مقاوم است. قیمت موکاپات استیل از آلومینیوم گران تر است.

جنس استیل تاثیری بر طعم قهوه ندارد. و اما جنس آلومینیوم اگر به طور دقیق شسته نشود به دلیل وجود سوراخ های ریز سطح آن چربی قهوه، روی آن می ماند و بر طعم قهوه تاثیر می گذارد. آلومینیم در اثر مجاورت دائمی با آب و قهوه امکان دارد زنگ بزند به یاد داشته باشید پس از هر بار مصرف آن را به خوبی شسته و کاملا خشک کنید.

قیمت آن نیز کمی ارزان تر از استیل است. به طور کلی موکاپات از جنس استیل انتخاب بهتری است. موکاپات در ظرفیت های مختلفی تولید می شود. هر شات قهوه را که یک کاپ می نامند، ظرفیت موکاپات را هم نیز این گونه می گویند مثلا یک کاپ، دو کاپ و … موکاپات علاوه بر ظرفیت و جنس مختلف دو‌مدل مختلف گازی و برقی نیز دارد.

در مدل رو‌ گازی آن روی شعله قرار می دهیم و باید حواسمان به دمای آن باشد و شعله را تنظیم کنیم، اما در مدل برقی نیازی به تنظیم دما نیست و دستگاه به طور خودکار دما را تنظیم می کند. بهترین و معروف ترین برند تولید موکاپات همان برند بیالتی (bialetti) که اولین تولید کننده آن بوده، است.

شما می توانید از طریق اینک زیر انواع موکاپات را در فروشگاه قهوه دارک خریداری نمایید.

خرید موکاپات روگازی

 

طرز تهیه اسپرسو در موکاپات

 ابتدا آب را درون کتری و یا هر ظرفی به نقطه جوش می رسانیم. سپس پودر قهوه را آسیاب می کنیم. زمانی که آب به جوش آمد آن را در درون محفظه آب ریخته و حتما دقت داشته باشید آب تا زیر سوپاپ باشد و بالاتر نرود، محفظه پودر قهوه را روی آن می گذاریم و پودر قهوه را درون آن می ریزیم نیازی به فشار نیست فقط کافی است با انگشت مان آن را صاف کنیم.

قسمت بالایی آن را بسته و موکاپات را روی شعله ملایم قرار می دهیم. ۵ – ۱۰ دقیقه بعد قهوه به آرامی از لوله ی قسمت بالایی سرازیر می شود. هنگامی که تمام آب درون محفظه به سمت بالا آمد می توانیم موکاپات را از روی شعله برداشته و کف آن را زیر شیر آب سرد بگیریم تا دم کشیدن آن متوقف شود.

حال اسپرسو ما حاضراست، آن را در یک فنجان ریخته و نوش جان کنید. در آخر باید ذکر کنیم که فشار آب موکاپات ۱-۲ بار و فشار اسپرسو ساز های حرفه ای ۱۰-۸ بار است، در نتیجه از موکاپات نباید انتظار یک اسپرسو اصولی با غلظت و کرما زیاد داشت اما طعم نزدیک، قیمت بسیار پایین و راحتی کار با آن باعث شده است موکاپات جز ابزار پر فروش در زمینه قهوه در دنیا باشد. امیدواریم از مقاله موکاپات چیست لذت برده باشید.

تشخیص موکاپات بیالتی اصل

تشخیص اصالت موکاپات بیالتی (Moka Pot Bialetti) می‌تواند به دلیل وجود تقلب و تقلید محصولات مشابه مخصوصاً در بازارهای تقلیدی مشکل باشد. اما، برخی از نکاتی که ممکن است به شما کمک کند تا موکاپات بیالتی اصل را از محصولات تقلیدی تشخیص دهید، عبارتند از:

۱٫ برند و لوگو: محصولات اصلی بیالتی دارای لوگو و نام برند واضح هستند. اطمینان حاصل کنید که نام “Bialetti” و لوگوی آن بر روی موکاپات نقش داشته باشد.

۲٫ کیفیت ساخت: موکاپات بیالتی اصلی از جنس فلزی با کیفیت بالا تهیه می‌شوند و از جنس آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. مطمئن شوید که محصول دارای احساس و وزن مناسب و ساختار محکم و با کیفیت است.

۳٫ شماره مدل و سریال: برخی از موکاپات‌های بیالتی اصلی دارای شماره مدل و سریال مخصوص خود هستند که ممکن است در زیر محصول یا روی جعبه محصول قابل مشاهده باشند.

۴٫ قیمت: قیمت موکاپات بیالتی اصلی معمولاً بیشتر از نسخه‌های تقلیدی است. اگر قیمت به شما خیلی پایین و غیر واقعی به نظر می‌رسد، ممکن است محصول تقلیدی باشد.

۵٫ معتبریت فروشنده: از فروشنده‌های معتبر و اصلی خرید کنید، به ویژه از فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های رسمی بیالتی یا فروشندگان معتبری که به نام معروف و معتبر مشهورند.

همچنین، می‌توانید از تحقیقات قبلی و نظرات مشتریان درباره فروشگاه‌ها و محصولات مختلف استفاده کنید تا از اصالت محصول اطمینان حاصل کنید.

موکا کرم چیست

موکا کرم چیست ؟ اگرچه موکا اغلب در سراسر جهان به طور متفاوتی تفسیر می شود، اساس این است که یک شات اسپرسو با پودر یا شربت شکلات و به دنبال آن شیر یا خامه ترکیب می شود. این یک نوع لاته است، به این معنا که اغلب ۱/۳ اسپرسو و ۲/۳ شیر بخارپز است، با این حال، طعم شکلاتی اضافه می شود، و این می تواند شیر یا تیره باشد.

در اصل، “موکا” به معنای نوعی قهوه با کیفیت خوب است که از یک دانه قهوه خاص تهیه می شود. دانه ها از گونه های گیاهی به نام Coffee Arabica هستند و در اصل فقط در موکا، یمن رشد می کردند. همچنین به معنای مخلوطی از قهوه و شکلات یا طعم دهنده ای است که طعم آن را می دهد.

برای خرید موکا کرم قیمت این دستگاه تقریبا از پانصد هزار تومان در بازار ایران تا بیست الی سی میلیون تومان است ولی در فروشگاه قهوه دارک با تخفیفات ویژه از ۳۵۰ هزار تومان شروع می شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت