تمپر یا تامپر چیست؟

Rate this post

تمپر یا تامپر چیست؟

تمپرها ابزارهایی هستند که برای بسته بندی (یا “تپ کردن”) تفاله های اسپرسو در سبد یک دستگاه اسپرسوساز استفاده می شوند. هدف از دستکاری این است که زمین را به طور یکنواخت برای یک ضربه با کیفیت بسته بندی کند. اساساً، شما آن را از توده‌ای از زمین‌های «دوزشده» به یک کیک فشرده در داخل سبد می‌برید.

 

 

چرا Tamping مهم است؟

تامپینگ هدف بسیار خاصی دارد و باریستاها تلاش زیادی برای تکمیل تمپ خود انجام می دهند. فراتر از آسیاب و زمان بندی، کوبیدن مناسب کلیدی برای کشیدن یک شات با کیفیت اسپرسو است یک علم پشت تپ کردن وجود دارد.

هنگام کشیدن یک شات، آب تحت فشار از طریق پورتافیلتر و به داخل سبد پر از آسیاب قهوه فرستاده می شود. اگر آن زمین‌ها در توده‌ای سست رها شوند، آب مستقیماً از میان آنها شلیک می‌کند و اغلب شکاف‌ها یا ساده‌ترین مسیر ممکن را پیدا می‌کند و از بخش‌های سخت‌تر اجتناب می‌کند. این برای چیدن طعم کامل دانه های قهوه ایده آل نیست.

وقتی تفاله‌های قهوه فشرده می‌شوند، آب باید به زور از داخل توده عبور کند. این بدان معنی است که آب با قهوه مدت طولانی تری در تعامل است و از کل کیک تفاله عبور می کند. این ترکیب زمان و توزیع باعث طعم کامل تری برای شات اسپرسو می شود.

به طور خلاصه، هدف از کوبیدن این است که هجوم آب به داخل زمین سخت تر شود.

کوبیدن همچنین به اندازه کافی زمین را فشرده می کند تا با اضافه شدن آب، فضای کمی برای پف کردن قهوه باقی بماند. این یک هدف ثانویه است اگرچه به تمیز نگه داشتن سر گروه دستگاه شما کمک می کند .

تمپر چیست

چهار نوع تمپر

یک تامپر خوب از فلز سبک وزن ساخته شده است و با اندازه سبد و پورتافیلتری که می‌زنید مطابقت دارد. اگر بیش از یک سبد دارید، ممکن است به بیش از یک تامپر نیاز داشته باشید یا می توانید از یک تامپر دو طرفه استفاده کنید.

بحث بر سر این است که دستکاری های گرد (محدب) یا ته صاف بهتر هستند. به طور کلی، هر چند، دستکاری ها در چهار سبک اصلی وجود دارند.

Dual-Head Tamper  این ابزار شبیه دمبل های کج با دو انتهای صاف است که یکی از آنها کمی کوچکتر از دیگری است. اگر چند سبد داشته باشید خوب است و برای باریستای خانگی عالی است.

دستکاری دسته: این دستکاری ها شبیه یک مهر لاستیکی قدیمی با کفی صاف یا محدب و دسته دستگیره گرد است. مواد دستگیره از فلز تا چوب (و برخی از چوب های بسیار زیبا) متغیر است. اینها به شما اجازه می دهد تا نیروی بیشتری به تپ اضافه کنید و باریستاهای حرفه ای آن را ترجیح می دهند.

تامپر کالیبره شده با وزن: این گزینه ای است که اغلب با دستکاری های دسته ارائه می شود. شما می توانید یک دستکاری را خریداری کنید که برای ایجاد نیروی خاصی در پشت تپ طراحی شده است.

Puck Tamper  : برخی از باریستاها سبک تمپر را ترجیح می دهند که به نظر می رسد یک پوک هاکی است. اینها صاف هستند و شما آنها را بیشتر شبیه به دست گرفتن توپ می گیرید.

تمپر مناسب را برای خود انتخاب کنید.

اگر شات‌های اسپرسو زیادی می‌کشید، پیدا کردن تمپر مناسب برای شما بسیار مهم است. باریستاهای حرفه ای به دلیل ضربه زدن بیش از حد در دست و مچ دست خود دچار درد و فشار می شوند. گاهی اوقات راه حل به سادگی انتخاب یک دستکاری با وزن، نیرو یا سبک متفاوت است.

قطر تمپرها متفاوت است و بیشتر آنها در محدوده قطر ۵۱-۵۹ میلی متر قرار می گیرند. حتماً یکی را انتخاب کنید که متناسب با سبد شما باشد.

برخی از دستگاه های اسپرسوساز اتوماتیک دارای یک دستکاری داخلی هستند. در بسیاری از موارد، آنها یک اکستنشن بازو هستند که از پهلو آویزان می شوند. این کمتر از حد ایده آل برای بدست آوردن نیروی صحیح مورد نیاز برای یک لامپ مناسب است. برای بهترین نتیجه، خرید یک دستکاری جداگانه را در نظر بگیرید.

ابزار مناسب

تمپرها در همه اشکال، اندازه ها، رنگ ها و وزن ها وجود دارند. درست همانطور که توپ بولینگ اشتباه می تواند رول های شما را بارها و بارها به داخل ناودان بفرستد، دستکاری نامناسب می تواند باعث آسیب مچ دست، پینه زدن و به طور کلی یک مزاحمت معمولی شود.

برای خرید تمپر تکنیکال حرفه ای از فروشگاه قهوه دارک کلیک کنید .

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت