طرز تهیه قهوه ترک خفن + فیلم آموزشی

4.3/5 - (64 امتیاز)
طرز تهیه قهوه ترک
طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک به ۶ روش متفاوت

قهوه ترک که اصطلاحا به قهوه ارمنی نیز شهرت دارد از جمله محبوب‌ ترین انواع نوشیدنی گرم در سراسر جهان به شمار می رود که علت نام گذاری این نوشیدنی به قهوه ترک یا قهوه ارمنی، به نحوه دم کردن آن بر می گردد. چند تا از بهترین روش دم کردن قهوه ترک را در این مقاله گفتیم .

نحوه درست کردن قهوه ترک و سرو کردن قهوه ترک در نگاه اول کار نه چندان سختی به نظر می ‌رسد، اما این جمله فقط یه نظریه می باشد و با رعایت توجه به یکسری نکات شما می‌ توانید در منزل یک قهوه ترک اصیل و خوشمزه با عطری و طعمی دلپذیر برای خود یا دیگران سرو و نوش جان کنید.

قهوه ترک به دلیل دارا بودن خاصیت و فواید های فراوان، از زمان امپراطوری عثمانی روال روزانه بسیاری از اهالی خاورمیانه است.

همچنین در اوایل قرن هفدهم پای دانه قهوه ترک به اروپا هم باز شد که اگر طریقه درست کردن  دانه قهوه به شیوه سنتی را بیاموزید احتمالا شما هم از دوستداران این قهوه خواهید شد.

نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان قهوه ترک قادر است باعث پیشگیری از بسیاری بیماری های همگانی مانند بیماری ‌های ناراحتی‌ های قلب و عروق گرفته تا سرطان، دیابت نوع ۲ و آلزایمر شود.

در واقع می توان گفت قهوه ترک در برابر بیماری های ذکر شده نقش یک دارو را ایجاد می کند که قادر است در مقابل بیماری های ذکر شده نقش به سزایی داشته باشد.

در ادامه مطلب ما طرز تهیه قهوه ترک یا قهوه ارمنی را به ۶ روش و ۶ دستگاه متفاوت برای شما به ارمغان می آوریم. پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک روی گاز

در اولین پله برای تهیه قهوه ترک ابتدا شما نیاز به آب جوشیده سرد، پودر قهوه ترک آسیاب شده، فنجان، قهوه جوش یا شیر جوش دارید. قهوه جوش معمولا دسته‌ای فلزی، چوبی یا پلاستیک مخصوص دارد که مانع سوختن دستگیره می‌شود.

نکته: (برای دم آوری قهوه ترک از آب جوشیده شده سرد استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای هر یک فنجان قهوه به نصف فنجان آب جوشیده سرد نیاز دارید. همچنین به یاد داشته باشید که برای هر فنجان نوشیدنی، به یک قاشق غذا خوری پودر قهوه ترک آسیاب شده نیاز دارید.)

برای گام اول آب جوشیده سرد و پودر قهوه را در قهوه جوش ریخته و هم بزنید. اگر مایلید قهوه ترک را با شکر نوش جان کنید، ۲ قاشق چایخوری شکر را از همان ابتدا داخل قهوه جوش بریزید و با انها خوبی هم بزنید.

در طرز تهیه قهوه ترک روی گاز باید قهوه‌ جوش را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و بین سه الی چهار دقیقه صبر کنید تا کف قهوه شروع به بالا آمدن کند.

سپس بعد از کف کردن قهوه از کناره‌ ها، بلافاصله قهوه ‌جوش را از روی شعله گاز بردارید و قهوه را داخل فنجانی های مورد نظر سرو کنید، چرا که اگر قهوه کاملا به جوش بیاید و تمام روی سطح آن را کف بپوشاند شما از کف خامه ای نوشیدنی تان محروم می شوید.

طرز تهیه قهوه ترک روی گاز

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی (جذوه)

ابتدا یک فنجان کوچک انتخاب کرده و مقدار لازم آب را به فنجان اضافه کنید. سپس پودر قهوه را درون جذوه ریخته و بعد دو قاشق غذاخوری پودر قهوه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

اگر می خواهید قهوه ای با کیفیت بالا درست کنید ، بهتر است زیاد قند اضافه نکنید ، اگر قهوه شیرین را دوست دارید ، در آخرین مرحله قند را به قهوه اضافه کنید. برای دریافت نوشیدنی با کف و خامه بیشتر، هنگامی که قهوه را روی آتش قرار می دهید هم نزنید، زیرا با هم زدن مخلوط، نوشیدنی شما کف نمی کند.

در پله بعد جذوه را روی حرارت کم قرار دهید، هنگامی که قهوه شروع به گرم شدن می کند حباب های کوچکی روی آن ایجاد میشود و حالتی کف مانند روی قهوه را میپوشاند.

توجه کنید که قهوه به هیچ وجه نباید خرد شود و هم زدن باعث تغییر طعم قهوه میشود.

آماده شدن قهوه ترک با جذوه حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان بر است. نوشیدنی شما حاضر است و برای نوشیدن قهوه، چند دقیقه صبر کنید تا پودر قهوه ته نشین شود و سپس نوش جان کنید.

 

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه ساز برقی

برای مرحله اول طرز تهیه قهوه ترک با قهوه ساز برقی، ابتدا قوری دستگاه را بردارید و درون آن را از آب سرد و پودر قهوه ترک پودر کنید. نکته: درجه آسیاب قهوه ترک برای این دستگاه باید کمی درشت باشد. در گام بعدی یک فیلتر کاغذی تمیز بردارید و آن را در جای قیفی شکل قهوه ساز قرار دهید.

سپس درب بالایی دستگاره بسته و دکمه شروع را بزند تا قهوه ساز آماده سازی نوشیدنی ترک را شروع کند. پس از چند دقیقه شما شاهد تهیه شدن قهوه مورد نظر خواهید شد و قوری را از دستگاه جدا کنید و قهوه را درون فنجان های مورد نظر خود بریزید.

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه ساز برقی

طرز تهیه قهوه ترک با اسپرسو ساز فیلتری اتوماتیک

ابتدا مخزن  دستگاه را از آب پر کنید. ترجیحا برای این کار از آب معدنی استفاده کنید. فیلتر کاغذی را در محل مخصوص قرار دهید، دکمه‌ی دستگاه را بزنید و اجازه دهید کمی آب از روی فیلتر عبور کند. این کار باعث خیس شدن فیلتر و طعم کاغذی آن می شود.

همچنین قوری قهوه نیز کمی گرم خواهد شد و یادتان باشد آب ِجمع‌شده در قوری را خالی کنید چرا که قهوه‌ای که برای قهوه‌ساز فیلتری استفاده می‌کنید باید با درجه‌ی متوسط آسیاب شده باشد عصاره گیری قهوه که تمام شد حواس‌تان به فیلتر قهوه باشد که اگر از دستگاه خارج نکنید، باعث کپک زدن آن می شود.

بعد از چند دقیقه نوشیدنی شما آماده سرو میباشد و می توانید به همراه انواع تنقلات، میل کنید.

طرز تهیه قهوه ترک با شیر

ابتدا برای هر نفر یک فنجان شیر سرد درون قهوه جوش یا شیر جوش ریخته و سپس پودر قهوه ترک را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. دستگاه قهوه جوش حدودا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول میکشد تا قهوه شروع به بالا امدن کند آماده شود.

طرز تهیه قهوه ترک با موکاپات

آسیاب قهوه و شکر (در صورت استفاده) را در پرتافیلتر موکاپات قرار دهیدو درون  دیگ را با آب سرد به اندازه نیاز پر کنید.

موکاپات را روی اجاق گاز قرار دهید و خیلی آهسته روی حرارت ملایم قرار دهید تا زمانی که مخلوط تازه شروع به جوشیدن کند اگر زیاد بجوشد، کف را از دست خواهید داد و احتمالاً شانس شما را از دست می دهید، مخصوصاً زمانی که قهوه از قابلمه فوران کند.

موکاپات نوعی قهوه ساز است که قهوه ای با طعم غنی و بافت خامه ای تولید می کند. هنگامی که آب داغ از طریق یک قابلمه موکا به قهوه آسیاب شده اعمال می شود، گرما تولید می کند.

قهوه موکاپات مانند قهوه سنتی ترک دارای طعمی قوی و بافت کفی غلیظ است. اگر به دنبال افزایش کافئین در صبح هستید، یک لیوان قهوه موکا پات انتخاب خوبی است. هنگام تهیه قهوه موکا پات بهتر است از دانه های اسپرسو از قبل آسیاب شده استفاده کنید.

تفاله‌های قهوه ترکی حاوی تفاله‌های ریز قهوه آسیاب‌شده بیشتری نسبت به تفاله‌های قهوه ایتالیایی هستند که در نتیجه طعم آن در هنگام استفاده در پورتافیلتر خوب نیست.

طرز تهیه قهوه ترک در خانه

برای تهیه قهوه ترک در خانه، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد مورد نیاز:
۱٫ قهوه ترکیبی یا خردشده: حدود ۱-۲ قاشق غذاخوری برای هر فنجان قهوه
۲٫ آب تازه: حدود یک فنجان برای هر فنجان قهوه

مراحل تهیه:

۱٫ آماده‌سازی قوری: یک قوری قهوه ترکیبی یا مناسب را انتخاب کنید و آن را بر روی شعله متوسط قرار دهید.

۲٫ افزودن قهوه: قهوه ترک مورد نظر را به قوری اضافه کنید. میزان قهوه معمولاً برای هر فنجان قهوه حدود ۱-۲ قاشق غذاخوری است.

۳٫ افزودن آب: آب تازه را به قوری اضافه کنید. میزان آب باید حدود یک فنجان برای هر فنجان قهوه باشد.

۴٫ جوشاندن قهوه: قوری را بر روی شعله متوسط یا کم قرار دهید و به آرامی قهوه را به جوش بیاورید. می‌توانید قوری را به صورت چرخشی حرکت دهید تا قهوه به طور یکنواخت از هم جدا شود.

۵٫ تازه کردن قهوه: وقتی قهوه به طور کامل جوشیده شد و روی آن حبابی تشکیل شد، آن را از حرارت بردارید.

۶٫ سرو قهوه: قهوه را به فنجان‌ها ریخته و لذت ببرید. می‌توانید قهوه را با هل و یا شکر تزئین کنید اگر مایلید.

طرز تهیه پودر قهوه ترک

قهوه ترک را می توان تقریباً با هر نوع قهوه ای دم کرد، اگرچه دانه های عربیکا تقریباً همیشه بهترین انتخاب هستند. با این وجود، سلیقه و ترجیحات هر فرد منحصر به فرد است، بنابراین آزمایش کنید تا زمانی که بهترین گزینه را پیدا کنید.

فرآیند نحوه درست کردن قهوه ترک در خانه نسبتا ساده است. قهوه ترکیه باید طبق سه مرحله مختلف دم شود، تا آنجا که ممکن است می توان از دانه های ریز آسیاب شده یا همان پودر دانه قهوه، عطر و طعم به دست آورد. از همین روش می توان برای ایجاد فوم خوشمزه ای که روی هر فنجان معتبر یافت می شود نیز استفاده کرد.

بسیار مهم است که قهوه ترک را به درستی در خانه سرو کنید تا تجربه خوبی داشته باشید. همیشه باید قهوه را با یک لیوان آب بنوشید تا کامتان قبل از نوشیدن آن تمیز شود و بعد از مصرف آن دهانتان را بشویید. قهوه ترک نه تنها فیلتر نشده است، بلکه طعمی قوی نیز دارد.

مقدار قهوه ترک برای یک فنجان

به ازای هر فنجان قهوه، حدود ۵۰ میلی لیتر آب را به دیگ اضافه کنید.

شکر را به اندازه مورد نیاز خود اضافه کنید، هم بزنید تا مخلوط شود سپس بگذارید به جوش بیاید، از روی حرارت بردارید و در هر فنجان یک قاشق چایخوری قهوه اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه ترک برای یک نفر

اندازه گیری استاندارد برای یک نفر که قهوه ترک می خواهد صرف کند یک کاپ آب شیرین نیاز دارد و ۲ قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده باید در دسترس باشد.

خوردن ته مانده قهوه ترک

در دم آوری قهوه ترک همه می دانند که قهوه ترک پس از دم کردنبه علت عدم فیلتر تفاله ایجاد می شود، بنابراین تفاله قهوه در انتهای فنجان جمع می شود. به طور معمول، این رسوبات قهوه در پایین، که در ترکی “telve” نامیده می شود جمع می گردد، انتظار نمی رود که مصرف شوند، اما برخی از دوستداران قهوه پس از اتمام نوشیدنی آنها را می خورند.

در واقع،  اغلب ته مانده قهوه ترک را افرادی مصرف می کنند که می خواهند سلامت خود را تقویت کنند یا وزن خود را کاهش دهند. برخی افراد حتی تفاله قهوه را به عنوان میان وعده میل می کنند. آنها برای مصرف بی خطر هستند و فواید مختلفی دارند.

انواع نوشیدنی با قهوه ترک

قهوه ترک همیشه با آب سرو می‌شود: یک جرعه آب به فرد این امکان را می‌دهد که کام خود را قبل از نوشیدن قهوه پاک کند و بهترین لذت را برای فرد ایجاد کند. علاوه بر این، بیشتر مردم قهوه را با یک خوراکی کوچک و شیرین مانند شیرینی های ترکی، شکلات یا آب نبات سرو می کنند.

تفاوت قهوه ترک و ارمنی

 

قهوه ترکی و ارمنی شباهت های زیادی از دانه تا کافئین دارند. با این حال، آنها متفاوت هستند و مردم ترک و ارمنی روش های خاصی برای تهیه و سرو قهوه خود دارند و تاریخ قهوه ها آنها را از یکدیگر متمایز می کند.

بسیاری از مردم این تصور غلط را دارند که آنها یکسان هستند. به خواندن ادامه دهید تا دانش خود را در مورد قهوه ارمنی و ترکی بیشتر کنید و از تصورات نادرست در مورد آنها جلوگیری کنید!

قهوه ترک (Türk kahvesi) قهوه ای بسیار مقوی است که از دانه عربیکا تهیه می شود و آسیاب بسیار ریز و پودر مانندی دارد که فیلتر نشده است. تفاله های قهوه ترک در رست های مختلف از متوسط ​​تا تیره موجود است که بر میزان شیرینی تأثیر می گذارد.

قهوه ترک به دلیل روش تهیه آن خود را از انواع دیگر متمایز کرد. به لطف مردم ترکیه که این روش ها را توسعه دادند، نام “قهوه ترک” داده شد. این نوشیدنی آنقدر محبوب است که این نوشیدنی در سراسر جهان گسترش یافته و حتی به فهرست میراث جهانی یونسکو نیز راه یافته است.

قهوه ارمنی یا به زبان ارمنی سورج اغلب به عنوان یک فنجان اسپرسو غنی توصیف می شود. قهوه ارمنستان با دانه های ریز آسیاب شده قهوه تقریبا پودر مانند، آب اندازه گیری شده و شکر اختیاری درست می شود.

همه مواد در یک قهوه جوش جازو ترکیب می شوند، سپس مخلوط روی حرارت مستقیم پخته می شود تا کرم (پفک سفید کف آلود روی اسپرسو) ظاهر شود و بالا بیاید.

اگرچه ارمنستان به خاطر قهوه‌ی لذیذش مشهور است، اما در آنجا قهوه نمی‌کارد. بیشتر ارمنی ها از لوبیای عربیکا وارداتی از کلمبیا یا لوبیای سیدامو از اتیوپی استفاده می کنند.

در ارمنستان قهوه در طول روز مصرف می شود. غرفه‌های کوچکی که دانه‌های قهوه تازه برشته شده را می‌فروشند در خیابان‌ها دیده می‌شوند. اگرچه قهوه ارمنی به اندازه ترکی محبوب نیست، اما هنوز هم باید امتحان کنید!

 چرا قهوه ترک ته نشین می شود

 

قهوه ای که درست می شود یک نوشیدنی غلیظ می باشد که رویش کف دارد و پودر قهوه معمولاً در کف فنجان ته نشین می شود.

برای این کار مقداری پودر قهوه را به همراه آب در ظرف مخصوص قهوه ریخت صبر می کنیم تا به جوش بیاید دانه های قهوه چون وزن بیشتری دارند در کف ظرف ته نشین می شوند.

برای اینکه پودر قهوه طرح فنجان ته نشین نشود می توانید آن را آسیاب کنید و از پشت صافی رد نمایید.

 

روش دم آوری قهوه ترک

 

قهوه ترک از ترکیب دانه های ریز آسیاب شده قهوه با آب تهیه می شود و بسته به ترجیح، گاهی اوقات شکر به آن اضافه می شود که همه با هم مخلوط می شوند.

یکی از ساده ترین روش دم كردن قهوه ترك بخونید

به طور سنتی در cezve/ibrik روی حرارت متوسط ​​دم می شود، با گرم شدن قهوه، کف تیره ای روی آن تشکیل می شود و مقدار کمی به فنجان ها منتقل می شود و دوباره روی حرارت قرار می گیرد.

سپس شکر اضافه می شود.

اگر “ساد” بدون شکر ، از “سکر” شکر بسیار کم، “اورتا” برای ۱ تا ۲ قاشق چایخوری شکر و “سکرلی” برای ۳ تا ۴ قاشق چایخوری شکر بخواهید.

هل، یک ادویه معطر، اگر به شکل کامل استفاده شود، معمولاً در این مرحله جوشانده می شود و پس از سرو خارج می شود.

پس از حدود ۳-۴ دقیقه جوشاندن آب، دم کرده، از جمله آسیاب های قهوه، در فنجان ها پخش می شود.

پودر قهوه آسیاب شده در ته فنجان می نشیند و مایع باقی مانده مصرف می شود.

به طور سنتی شیر به قهوه اضافه نمی شود، با این حال، در دوران مدرن، انواع شیر از شیر گاو گرفته تا شیر سویا به آن اضافه می شود و در مقایسه با سایر روش های آماده سازی، بدون فیلتر ماندن قهوه منجر به غلظت کافئین بسیار بالاتری می شود.

 

نحوه دم کردن قهوه ترک

بهترین روش دم كردن قهوه ترك به صورت زیر است

به ازای هر فنجان قهوه، حدود ۵۰ میلی لیتر  آب به قهوه اضافه کنید.

شکر را به مزه اضافه کنید، هم بزنید تا مخلوط شود.

بگذارید به جوش بیاید، از روی حرارت بردارید و در هر فنجان یک قاشق چایخوری قهوه اضافه کنید.

قهوه را بجوشانید.

پس از به جوش آمدن اولین جوش، سیوزه را بلافاصله از روی حرارت بردارید و کف جمع شده را دور بریزید و خوب مخلوط کنید.

قهوه را دو بار پشت سر هم می جوشانند و دقت کنید که بین یک جوش و جوش بعدی، قهوه را از روی حرارت بردارید.فوم را می توان دور انداخت یا قبل از هم زدن خوب نگه داشت.

قبل از سرو اجازه دهید پودر باقیمانده ته نشین شود. برای تسریع در قابلمه می توانید بعد از دو بار جوشیدن یک قاشق غذاخوری آب سرد به قابلمه اضافه کنید.

 

نحوه سرو قهوه ترک

 

قبل از سرو قهوه ترک، یک لیوان آب به عنوان پاک کننده پالت سرو می شود. به یاد داشته باشید که خدمت به بزرگترها در فرهنگ ترکیه بسیار محترمانه تلقی می شود.

قهوه در یک فنجان کوچک از نوع دمیتاس با دسته یا “فینکن” ریخته می شود، که در سبک های مختلف که معمولاً طلایی هستند یا پر از طرح ها هستند.

هل آسیاب شده گاهی اوقات و به صورت اختیاری در این مرحله اضافه می شود. نیازی به قاشق نیست زیرا یک بار ریختن هم زدن لازم نیست زیرا شکر از قبل اضافه شده است و تفاله ها در ته فنجان هستند.

قهوه ترک با یک خوراکی شیرین مانند باقلوا یا لوکوم (لذف ترکی) همراه می شود تا همه طعم ها را با هم متعادل کند.

به دلیل محتوای بالای کافئین، بیش از یک فنجان توصیه نمی شود، بنابراین عطر فوق العاده آن را استشمام کنید، به آرامی میل کنید و لذت ببرید!

اگر قصد دارید که نوشیدنی شما طعمی شیرین به خود بگیرد، بهتر است در همان اول شکر را به ترکیب شیر و قهوه اضافه کنید. نوش جان!

جوشیدن قهوه ترک

برای جوشاندن قهوه ترک، می‌توانید از روش سنتی قهوه ترک استفاده کنید. در زیر مراحل این روش را توضیح داده‌ام:

۱٫ انتخاب قوری مناسب: ابتدا یک قوری قهوه ترک مناسب را انتخاب کنید. قوری قهوه ترک باید به طور معمول از موادی مانند مس یا استیل ساخته شده باشد و دارای دهانه‌ای محکم برای حفظ حرارت باشد.

۲٫ انتخاب قهوه و آب: قهوه ترک بهتر است از آسیاب قهوه خرد شده یا قهوه‌ی ترکیبی که برای این منظور طراحی شده است استفاده شود. همچنین، آب تازه و سرد برای جوشاندن قهوه استفاده کنید.

۳٫ افزودن قهوه به قوری: قهوه مورد نظر را به قوری اضافه کنید. میزان قهوه معمولاً برای هر فنجان حدود یک قاشق غذاخوری است. اگر مایلید، می‌توانید قهوه را با افزودن شکر به قوری مخلوط کنید.

۴٫ جوشاندن قهوه: قوری را بر روی شعله متوسط یا کم قرار دهید و به آرامی قهوه را به جوش بیاورید. می‌توانید قوری را به صورت چرخشی حرکت دهید تا قهوه به طور یکنواخت از هم جدا شود و اسپرسویی کامل داشته باشید.

۵٫ سرو قهوه: وقتی قهوه به طور کامل جوشیده شد و روی آن حبابی تشکیل شد، آن را از حرارت بردارید. سپس قهوه را به فنجان‌ها ریخته و لذت ببرید. می‌توانید قهوه را با هل و یا شکر تزئین کنید اگر مایلید.

برای خرید قهوه ترک شما را دعوت می کنم به فروشگاه معتبر قهوه دارک ، فقط کافیست روی لینک کلید نمایید.

خرید دانه قهوه ترک

سوالات متداول

 

آیا خوردن تفاله قهوه به شما انرژی می دهد؟

آنها مملو از آنتی اکسیدان ها و کافئین هستند که ممکن است باعث افزایش انرژی و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها شود. با این حال، بیش از حد ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند.

 

چه مواد مغذی در تفاله قهوه وجود دارد؟

تفاله های قهوه حاوی تقریباً ۲ درصد نیتروژن، ۰٫۰۶ درصد فسفر و ۰٫۶ درصد پتاسیم در حجم است . آنها همچنین حاوی بسیاری از ریز مغذی ها از جمله کلسیم، منیزیم، بور، مس، آهن و روی هستند.

 

چقدر قهوه ترک استفاده کنیم؟

برای قهوه ترک ۱ قسمت قهوه را به ۱۲ قسمت آب ترجیح می دهیم، بنابراین دم کرده ما به ۳۰ گرم قهوه برای ۳۵۰ میلی لیتر آب نیاز دارد.

 

قهوه ترک برای هر نفر چقدر است؟

حدود ۶ وعده (۳۹۰ میلی لیتر آب) قهوه ترک شما را در میزان توصیه شده روزانه برای کافئین نگه می دارد. در حالی که هر چیزی کمتر از آن برای بزرگسالان سالم بی خطر تلقی می شود، نوشیدن هر چیزی بالاتر از ۶ فنجان دمیتاس ممکن است خطرناک باشد.

برای خرید قهوه و خرید دانه قهوه های متفاوت به فروشگاه معتبر قهوه دارک مراجعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت