علت لرزش بدن بعد از خوردن قهوه

3.7/5 - (10 امتیاز)

علت لرزش بدن بعد از خوردن قهوه

اگر تا به حال چند فنجان قهوه یا نوشیدنی کافئین دار دیگر مصرف کرده اید، ممکن است احساس کنید دستانتان شروع به لرزیدن می کند یا حتی ممکن است احساس کنید تمام بدنتان می لرزد. این می تواند اثر مستقیم کافئین باشد که با توقف مصرف نوشیدنی های کافئین دار متوقف می شود. اما اگر اختلال حرکتی مانند لرزش اساسی تشخیص داده شده باشد، می تواند علائم لرزش شما را تشدید کند .

علائم لرزش کافئین

علائم لرزش کافئین از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از علائم رایج مرتبط عبارتند از:

دست های لرزان

ضربان قلب تند

مشکل خواب

بی قراری

تحریک پذیری

تکرر ادرار

لرزش عضلانی

 

زمانی که شما از نوشیدن یک قهوه خوش طعم و یا سایر قهوه ها لذت می برید باید به فکر باشید که مبادا زیاده روی کنید چون کافیین زیاد باعث تحریک سلول های عصبی شما می گردد و این امر سبب لرزش و ایجاد رعشه در بدن می گردد و چون کافئین یک محرک است، بنابراین ایجاد یک استرس و تنش شدید در بدن شده و آن را افزایش می دهد، چون هورمون های استرس محرک هستند.

این احساس که قلب شما خیلی سریع می تپد می تواند وحشتناک باشد. ممکن است احساس کنید در حال تجربه حمله قلبی هستید یا با سرگیجه و ترس مواجه شوید. بنابراین تپش قلب بیش از حد نیز در فهرست موارد خطرناک جای می گیرد، این علائم سبب فراهم سازی و پیش زمینه ای برای ایجاد رعشه های عصبی در بدن می گردد.

این علائم با سبب تغییرات و تشدید در خواب می شوند محرومیت از خواب می تواند تاثیری منفی بر سیستم عصبی بدن داشته باشد و باعث شود بدن هورمون های استرس بیشتری تولید کند.

علت لرزش بدن بعد از خوردن قهوه

 

 

سیستم عصبی که بیش از حد تحریک شده است می تواند باعث بروز مشکلات مربوط به سیستم عصبی و عوارضی شود که بر ماهیچه های بدن تاثیر می گذارند. لرزش, تکان و ارتعاش به دلیل کمبود خواب اتفاق می افتد. بسیاری از افرادی که کمبود خواب دارند، این علائم را تجربه می کنند.

آن‌هایی که در طول روز زیاد قهوه می‌نوشند تا بیدار و فعال بمانند ممکن است دچار لرزش دست شوند. اگر حتی فقط یک‌بار هم این اتفاق برایتان افتاده باید مصرف قهوه را متوقف کنید.

قهوه میزان آدرنالین را در بدن افزایش می‌دهد که اغلب تشدیدکننده‌ی اضطراب است. ضمناً قهوه می‌تواند استرستان را هم بیشتر کند. تصمیم شما به توقف مصرف قهوه می‌تواند این تأثیر را کاهش داده و راه‌حلی برای آرامش بیشترتان باشد.

قهوه باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید ، اما گاهی اوقات این احساس به چیزهای دیگری تبدیل می شود. کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را سرعت می بخشد و باعث می شود احساس جهش کنید. این جهش گاهی با پرش پلک، دست، پا و حتی لرزش دست و پا همراه می شود.

لرزش  بعد از خوردن قهوه چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که لرزش یک علامت است نه یک وضعیت پزشکی، پزشک شما بر روی یافتن علت لرزش شما تمرکز می کند. این نکته کلیدی است، زیرا درمان لرزش بستگی به عامل ایجاد آن دارد آنها اغلب می توانند با پرسیدن سوالات کلیدی علت لرزش شما را محدود کنند.

این شامل:

آیا لرزش شما زمانی اتفاق می افتد که حرکت نمی کنید؟ این نوع “لرزش استراحت” اغلب با شرایطی مرتبط است که بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، مانند بیماری پارکینسون یا ام اس. در بیماری پارکینسون، لرزش اغلب زمانی که اندام خود را حرکت می دهید بهتر می شود.

آیا وقتی می‌خواهید قسمتی از بدن خود (معمولاً بازویتان) را در مقابل جاذبه زمین نگه دارید، دچار لرزش می‌شوید؟ این نوع لرزش، که می تواند با حرکت نیز ایجاد شود، می تواند ناشی از لرزش فیزیولوژیکی باشد (در صورتی که غده تیروئید شما بیش از حد فعال است یا مضطرب هستید یا مقدار زیادی کافئین مصرف کرده اید، ممکن است اغراق آمیز باشد).

در فروشگاه اینترنتی خرید انلاین فرانسه ساز با بهترین قیمت برای شما در دسترس می باشد و می توانید درب منزل تحویل بگرید.

علت لرزش بدن بعد از خوردن قهوه

آیا وقتی می‌خواهید به چیزی خاص اشاره کنید لرزش شما بدتر می‌شود – هر چه نزدیک‌تر شوید، هدفتان از هدفتان بیشتر است؟ این لرزش قصد نامیده می شود و ممکن است نشان دهنده مشکلی در بخشی از مغز شما به نام مخچه باشد.

کدام قسمت یا قسمت های بدن شما تحت تاثیر لرزش قرار می گیرد؟ به عنوان مثال، لرزش اساسی اغلب در یک دست یا بازو شروع می شود، همانطور که لرزش بیماری پارکینسون نیز شروع می شود.

آیا همیشه وجود دارد (یعنی به طور دائم یا هر زمان که حرکتی را انجام می دهید که باعث ایجاد آن می شود) یا گاهی اوقات می توانید بدون هیچ لرزشی بی حرکت بنشینید یا حرکت کنید؟ اگر متناوب باشد، چه چیزی باعث آن می شود (مثلاً کافئین، زمانی که احساس استرس می کنید)؟

آیا همراه با لرزش علائم دیگری دارید؟ در حدود ۷ نفر از هر ۱۰ نفری که به بیماری پارکینسون تشخیص داده می شود، لرزش اولین علامتی است که آنها به پزشک خود اطلاع می دهند.

لرزش  بعد از خوردن قهوه با مطالعات اپیدمیولوژیک

مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی نشان داد که قهوه یک عامل خطر منفی برای PD است این بیشتر توسط مطالعه‌ای تأیید می‌شود که نشان می‌دهد کافئین، یک جزء شیمیایی اصلی قهوه، از دست دادن دوپامین مخطط و مکان‌های اتصال ناقل دوپامین را در یک مدل آزمایشی موش PD کاهش می‌دهد.

مطالعات تجربی و مشاهده‌ای اضافی PD نشان داد که مصرف قهوه تأثیر مفیدی بر علائم حرکتی PD دارد و از آنجایی که مصرف قهوه خطر ابتلا به PD را کاهش می دهد، ممکن است بین مصرف قهوه و شدت علائم حرکتی رابطه وجود داشته باشد. با این حال، مطالعات کمی رابطه بین مصرف قهوه و علائم حرکتی PD را بررسی کرده اند.

شما می توانید در فروشگاه اینترنتی قهوه دارک انواع دستگاه ها را تهیه کنید و حتی خرید انلاین ترک ساز اصلی را هم بدون نیاز به حضور شما سفارش دهید.

تفاوت های جنسیتی در نمایش فنوتیپی PD و پیشرفت بیماری به طور گسترده پذیرفته شده است و تأثیر کافئین بر PD بر اساس جنسیت متفاوت است علاوه بر این، ارتباط بین مصرف قهوه و شدت علائم حرکتی ممکن است بین جنسیت متفاوت باشد. بنابراین، در مطالعه حاضر، ما ارتباط بین مصرف قهوه و علائم حرکتی را در بیماران مبتلا به PD de novo بر اساس جنسیت بررسی کردیم.

به نظرتان قهوه چطور باعث می‌شود بیدار بمانیم؟ وقتی بدن ما خسته است ماده‌ای به نام آدنوزین ترشح می‌کند که روی سیستم عصبی بدن اثر می‌گذارد و باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شود. کافئین مانع اثر این ماده روی سیستم عصبی می‌شود و باعث می‌شود حس خواب‌آلودگی از بین برود.

کافئین هم مثل هر مادهٔ دیگری ویژگی‌های خوب دارد و در کنار آن اثراتی هم دارد که شاید خوب نباشد. این ماده محرکی است که باعث ترشح هورمون‌های استرس‌زا می‌شود. طبق پژوهش‌ها کافئین می‌تواند تا دو برابر ترشح هورمون‌های استرس‌زا مثل کورتیزول را در بدن افزایش دهد. بله، این ماده گاهی مثل یک حملهٔ ناغافل اضطراب را تشدید می‌کند.

کافئین در واقع در افراد سالم علائمی مشابه اختلالات اضطرابی ایجاد می‌کند. مثل افزایش فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب. حالا اگر کسی به اختلالات اضطرابی مبتلا باشد کافئین علائم و شرایط اضطرابی او را بدتر هم می‌کند. البته کافئین به‌طور یکسان بر افراد تأثیر نمی‌گذارد. بدن برخی از افراد به آن حساس‌تر است و بدن برخی دیگر می‌تواند تا حدودی کافئین را مهار کند.

علت لرزش بدن بعد از خوردن قهوه

درمان لرزش دست بعد از خوردن قهوه

اگر بیش از حد یک فنجان قهوه نوشیده اید و می خواهید دست های لرزان کافئین را متوقف کنید، راه حل های زیر را در نظر بگیرید :

مصرف کافئین را کاهش دهید، مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن می گوید که ۴۰۰ میلی گرم کافئین به طور کلی برای اکثر بزرگسالان “بیش از حد” در نظر گرفته می شود. به خاطر داشته باشید، تحمل ها برای هر فردی متفاوت است.

مقدار زیادی آب بنوشید تا به شما کمک کند هیدراته بمانید. قهوه یک ادرار آور است که می تواند باعث دفع بیشتر ادرار شود و به طور بالقوه منجر به کم آبی بدن شود.

اگر علائم شما شدید است و تکرر ادرار و اسهال را تجربه می کنید، الکترولیت های خود را با نوشیدنی جایگزین الکترولیت پر کنید.

تمرینات تنفسی را برای کمک به تسکین عصبی و لرزش تمرین کنید.

برای کمک به سوزاندن انرژی اضافی که ممکن است باعث بیقراری شما شود، پیاده روی کنید.

اگر علائم شدیدی مانند ضربان قلب سریع، رد شدن ضربان قلب و سرگیجه را تجربه می کنید، ممکن است نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشید.

اگر به دلیل مصرف داروی دیگری غیر از کافئین، لرزش ناشی از دارو را تجربه می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین اقدام را برای مقابله با عوارض جانبی پیدا کنید.

اگر بیش از حد یک فنجان قهوه نوشیده اید و می خواهید دست های لرزان کافئین را متوقف کنید، راه حل های زیر را در نظر بگیرید :

مصرف کافئین را کاهش دهید مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن می گوید که ۴۰۰ میلی گرم کافئین به طور کلی برای اکثر بزرگسالان «بیش از حد» در نظر گرفته می شود. به خاطر داشته باشید، تحمل ها برای هر فردی متفاوت است.

مقدار زیادی آب بنوشید تا به شما کمک کند هیدراته بمانید. قهوه یک ادرار آور است که می تواند باعث دفع بیشتر ادرار شود و به طور بالقوه منجر به کم آبی بدن شود.

اگر علائم شما شدید است و تکرر ادرار و اسهال را تجربه می کنید، الکترولیت های خود را با نوشیدنی جایگزین الکترولیت پر کنید.

تمرینات تنفسی را برای کمک به تسکین عصبی و لرزش تمرین کنید.

برای کمک به سوزاندن انرژی اضافی که ممکن است باعث بیقراری شما شود، پیاده روی کنید.

اگر علائم شدیدی مانند ضربان قلب سریع، رد شدن ضربان قلب و سرگیجه را تجربه می کنید، ممکن است نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشید.

اگر به دلیل داروی دیگری غیر از کافئین، لرزش ناشی از دارو را تجربه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین اقدام را برای مقابله با عوارض جانبی پیدا کنید.

لرزش ناشی از کافئین می‌تواند باعث ایجاد احساس لرزش در دست‌های شما شود، که می‌تواند مشکلی نا امیدکننده باشد، اما معمولاً به خودی خود دلیل اصلی نگرانی نیست. این به اصطلاح آشفتگی های قهوه را می توان با نوشیدن آب، پیاده روی و کاهش مصرف کافئین برطرف کرد.

برای افرادی که با لرزش اساسی سر و کار دارند، لرزش ناشی از کافئین و دارو می تواند مشکل سازتر شود. کافئین و سایر مواد، مانند الکل و برخی داروها، می توانند علائم لرزش اساسی را تشدید کنند و کنترل آنها را سخت تر کنند.

علاوه بر اجتناب از این محرک‌ها، مبتلایان به ET می‌توانند با کمک یک پزشک که ممکن است گزینه‌های مختلفی از جمله دارو و جراحی را توصیه کند، یک برنامه درمانی ایجاد کنند.

در حالی که دارو می تواند به عنوان یک درمان اولیه برای ET استفاده شود، برخی از داروها با تعدادی از عوارض جانبی ناخوشایند همراه هستند.

اگر برای لرزش ضروری به دنبال کمک هستید، از پزشک خود بپرسید که چگونه گزینه های غیرتهاجمی مانند مچ بند Cala Trio می تواند کمک کند. Cala Trio به تسکین موقت علائم شما کمک می کند و به شما کمک می کند تا احساس کنید کنترل بیشتری دارید، اعتماد به نفس دارید و برای روز پیش رو آماده هستید.

علت لرزش دست بعد از خوردن قهوه

اگر تا به حال چند فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار دیگر مصرف کرده اید، ممکن است احساس کنید دستانتان شروع به لرزیدن می کند یا حتی ممکن است احساس کنید تمام بدنتان می لرزد. این می تواند اثر مستقیم کافئین باشد که با توقف مصرف نوشیدنی های کافئین دار متوقف می شود. اما اگر اختلال حرکتی مانند لرزش اساسی تشخیص داده شده باشد، می تواند علائم لرزش شما را تشدید کند .

لرزش‌های ناشی از کافئین در زیر چتر بزرگ‌تر لرزش‌های ناشی از دارو دسته‌بندی می‌شوند که در زیر نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها خواهیم داشت.

لرزش دست و پا بعد از خوردن قهوه

اگر متوجه علائم ناراحت کننده ای مانند لرزش شدید دست و پا، بلافاصله مصرف کافئین را متوقف کنید. غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین عبارتند از قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه، شکلات تلخ و برخی بستنی ها و دسرها.

اگر هنوز هم می خواهید از طعم و مزایای سلامتی قهوه لذت ببرید، قهوه بدون کافئین گزینه خوبی است. با این حال، حاوی مقادیر بسیار کمی کافئین، ۲-۷ میلی گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) است.

علاوه بر این، به داروها، مکمل ها و محصولات مراقبت شخصی که ممکن است حاوی کافئین باشند توجه کنید. به عنوان مثال، مسکن های بدون نسخه مانند آسپرین (اسید استیل سالیسیلیک) می توانند بیش از ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم در یک قرص بسته بندی شوند.

در نهایت، برخی از فرمول‌های افزایش‌دهنده عملکرد مانند مکمل‌های قبل از تمرین ممکن است مقادیر بالایی کافئین داشته باشند، تا ۲۵۰ میلی‌گرم تنها در ۲ قاشق چای‌خوری (۱۰ گرم).

نوشیدن قهوه به خصوص در ایالات متحده بسیار رایج است. تخمین زده می شود  ۷۵٪ از بزرگسالان اطلاعات بیوتکنولوژی مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی با ارائه دسترسی به اطلاعات زیست پزشکی و ژنومی، علم و سلامت را ارتقا می دهد.

قهوه حاوی کافئین و ترکیبات دیگری است که در کنار هم هوشیاری را افزایش داده و خلق و خو را بهبود می بخشد.

اطلاعات بیوتکنولوژی مرکز ملی با ارائه دسترسی به اطلاعات زیست پزشکی و ژنومی، علم و سلامت را ارتقا می دهد.

در نتیجه، بسیاری از مردم از قهوه به عنوان بخشی از برنامه صبحگاهی خود استفاده می کنند تا به آنها کمک کند تا احساس بیداری و آمادگی برای روز داشته باشند.

با وجود اینکه قهوه یک محرک است، برخی افراد می‌دانند نوشیدن آن نتیجه‌ای را که می‌خواهند به دست نمی‌آورد. ما در مورد دلایل بالقوه ای که قهوه باعث می شود به جای هوشیاری باعث خواب آلودگی شما شود، و همچنین آنچه می توانید برای مقابله با این اثرات انجام دهید، بحث می کنیم.

چرا قهوه شما را خسته می کند؟

کمبود خواب، تحمل کافئین، کم آبی بدن، سطح آدنوزین، تغییرات قند خون یا تفاوت های فردی در متابولیسم کافئین ممکن است باعث شود پس از نوشیدن قهوه احساس خستگی و ضعف بدن کنید.

محرومیت از خواب

بیش از یک سوم آمریکایی ها اطلاعات بیوتکنولوژی مرکز ملی با ارائه دسترسی به اطلاعات زیست پزشکی و ژنومی، علم و سلامت را ارتقا می دهد.

افرادی که کم خواب هستند و حداقل هفت ساعت خواب توصیه شده در شب را دریافت نمی کنند. اگر چه قهوه می‌تواند به سرعت جذب بدن شود، اما جایگزین مناسبی برای خواب نیست. کم خوابی می تواند هوشیاری را کاهش دهد.

نوشیدن قهوه بیشتر در تلاش برای غلبه بر خستگی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. مصرف بیش از حد کافئین می تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد و باعث خواب آلودگی شما در روز بعد می شود.

در نتیجه، روی آوردن به قهوه برای رفع عوارض کم خوابی می تواند یک چرخه منفی ایجاد کند. از آنجایی که احساس خستگی بیشتری می کنید، قهوه بیشتری می نوشید، اما این قهوه خواب شما را مختل می کند و در دراز مدت منجر به خستگی بیشتر می شود.

تحمل کافئین

به جای اینکه شما را خسته کند، این امکان وجود دارد که قهوه مانند گذشته شما را هوشیار نکند.

در ابتدا، مصرف کافئین می تواند خلق و خو و زمان واکنش شما را بهبود بخشد. با این حال، مشابه روشی که افراد می توانند نسبت به الکل تحمل کنند، کسانی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند، نسبت به آن تحمل می کنند. در نتیجه، مصرف همان مقدار کافئین به مرور زمان اثرات مثبت یکسانی را به همراه نخواهد داشت و مصرف بیشتر قهوه برای بازیابی اثرات مثبت آن می تواند اثرات منفی بر خواب شما داشته باشد.

علاوه بر این، مصرف منظم کافئین تنها در مدت سه روز برای ایجاد علائم ترک در صورت توقف مصرف کافی است، از جمله افزایش احساس خستگی.

کم آبی بدن

قهوه یک ادرار آور در نظر گرفته می شود. به این معنی که می تواند نیاز شما به ادرار را افزایش دهد و منجر به از دست دادن مایعات شود. اگر این سفرهای حمام شما را در طول شب بیدار کند، ممکن است روز بعد احساس خستگی بیشتری کنید.

علاوه بر این، کم آبی خفیف خود می تواند باعث خستگی شما کم آبی خفیف همچنین می تواند عملکرد شناختی را کاهش دهد، حافظه را مختل کند و اضطراب و تنش را افزایش دهد.

قهوه ممکن است بیشتر بر هیدراتاسیون برای افرادی که به طور منظم قهوه مصرف نمی کنند تأثیر بگذارد و ممکن است تا زمانی که به سطح معینی از کافئین نرسیده باشد، تأثیر کمی داشته باشد.

تغییرات قند خون

نوشیدن قهوه در صبح ممکن است به مقاومت به انسولین کمک کند و بر توانایی بدن شما برای تحمل گلوکز تأثیر منفی بگذارد، این باعث می شود نسبت به قند یا کربوهیدرات های موجود در نوشیدنی یا صبحانه حساس تر شوید و می تواند باعث افزایش موقت قند خون شود.

بیشتر در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت، سطح قند خون بالا با افزایش احساس خستگی همراه است.  به ویژه در زنان حتی اگر قند خون شما از نظر بالینی به سطوح بالایی نرسد، ممکن است پس از کاهش سطح قند خون، به دلیل کاهش قند خون احساس خستگی کنید. در ساعات پس از مصرف قند، سطح قند خون به اوج خود می رسد.

مشاهده منبع و سپس فرورفتن، و این کاهش قند خون ممکن است بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد.

اگر فکر می کنید دیابت یا سایر مشکلات قند خون دارید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

سطوح آدنوزین

هنگامی که ما دچار کمبود خواب هستیم در مقادیر بیشتری آزاد می شود. آدنوزین یک ماده شیمیایی کلیدی است که به خواب آلودگی کمک می کند. قهوه با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می شود و از اعمال اثرات خواب‌آور این ماده شیمیایی جلوگیری می‌کند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بدن این اثر را با افزایش حساسیت به آدنوزین جبران می کند. هنگامی که اثرات قهوه از بین برود، موج ناشی از آن می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی عضلات شود.

متابولیسم کافئین

همه افراد کافئین را متابولیزه نمی کنند. با همان نرخ اگر کافئین را به آرامی متابولیزه کنید، ممکن است به همان سرعتی که برای افراد دیگر احساس هوشیاری ایجاد می کند، احساس هوشیاری نداشته باشید. برعکس، اگر کافئین را سریع متابولیزه کنید، ممکن است آنقدر روی شما تأثیر نگذارد یا ممکن است زودتر از بین برود و زودتر احساس خواب آلودگی کنید.

عوامل متعددی بر سرعت متابولیسم کافئین در فرد تأثیر می گذارد. کشیدن سیگار متابولیسم کافئین را تسریع می کند. در مقابل، شرایطی مانند بارداری یا بیماری کبد ممکن است متابولیسم کافئین را کند کند.

ژنتیک

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما محققان دریافته اند که ژنتیک بر نحوه واکنش فرد به کافئین تأثیر می گذارد. داشتن ژن های خاص می تواند شما را نسبت به اثرات منفی کافئین مانند اضطراب یا اختلال خواب حساس تر کند. اگر مصرف کافئین بر خواب شما تأثیر منفی بگذارد، ممکن است در نتیجه افزایش خستگی در طول روز را تجربه کنید.

استرس بعد از خوردن قهوه

کافئین برای افزایش هوشیاری شناخته شده است.

این ماده با مسدود کردن اثرات آدنوزین، یک ماده شیمیایی مغز که باعث احساس خستگی شما می شود، عمل می کند. در عین حال، ترشح آدرنالین، هورمون “جنگ یا گریز” مرتبط با افزایش انرژی را تحریک می کند.

با این حال، در دوزهای بالاتر، این اثرات ممکن است بارزتر شوند و منجر به اضطراب و عصبی شوند.

در واقع، اختلال اضطراب ناشی از کافئین یکی از چهار سندرم مرتبط با کافئین است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، فهرست شده است.

مصرف روزانه بسیار بالای ۱۰۰۰ میلی گرم یا بیشتر در روز گزارش شده است که باعث عصبی شدن، بی قراری و علائم مشابه در بیشتر افراد می شود، در حالی که حتی مصرف متوسط ​​آن ممکن است منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به کافئین شود.

علاوه بر این، نشان داده شده است که دوزهای متوسط ​​باعث تنفس سریع و افزایش سطح استرس در صورت مصرف در یک جلسه می شود.

یک مطالعه بر روی ۲۵ مرد سالم نشان داد که افرادی که تقریباً ۳۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کردند، بیش از دو برابر افرادی که دارونما مصرف کردند، استرس داشتند.

جالب اینجاست که سطوح استرس بین مصرف‌کنندگان معمولی و کمتر مصرف‌کننده کافئین مشابه بود، که نشان می‌دهد این ترکیب ممکن است تأثیر یکسانی بر سطوح استرس داشته باشد، صرف نظر از اینکه آیا به طور معمول آن را می‌نوشید یا خیر.

با این وجود، این نتایج اولیه هستند.

محتوای کافئین قهوه بسیار متغیر است. برای مرجع، یک قهوه بزرگ (“گرند”) در استارباکس حاوی حدود ۳۳۰ میلی گرم کافئین است.

اگر متوجه شدید که اغلب عصبی یا پریشان هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که به میزان مصرف کافئین خود نگاه کنید و آن را کاهش دهید.

رفع استرس بعد از خوردن قهوه

اگر برخی از علائم بالا را تجربه می کنید، ممکن است به این دلیل باشد که بیش از حد کافئین مصرف کرده اید.

در حالی که باید منتظر بمانید تا کافئین توسط سیستم شما متابولیزه شود، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا خود را آرام کنید و این روند را کمی آسان تر کنید.

حرکات ملایم مانند پیاده روی یا برخی حرکات کششی مانند یوگا یا پیلاتس به آرامش سیستم عصبی شما و همچنین کمک به هضم غذا و کاهش علائم سردرد کمک می کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب. این به شما کمک می کند تا کافئین را از طریق سیستم خود دفع کنید. کافئین باعث کم آبی بدن می شود که به نوبه خود می تواند علائم ترک کافئین را بدتر کند، بنابراین مطمئن شوید که هیدراته خود را حفظ کنید.

مدیتیشن یا تنفس آگاهانه می تواند به سیستم عصبی شما برای کاهش استرس کمک کند. به آرامی در یک موقعیت راحت با چشمان بسته یا پایین بنشینید. با پنج شمارش نفس بکشید و سپس با پنج شمارش کنید. تمرکز خود را روی تنفس خود نگه دارید و پنج دقیقه ادامه دهید.

دلیل استرس بعد از خوردن قهوه

هنگامی که کافئین در جریان خون جذب می شود، به مغز می رسد و در آنجا مواد شیمیایی به نام  آدنوزین ها را مسدود می کند که باعث خواب آلودگی می شوند. این باعث افزایش فعالیت در مغز می شود که سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند و پاسخ استرس بدن شما را فعال می کند.

نتیجه مجموعه ای از واکنش های شیمیایی، از جمله ترشح آدرنالین و کورتیزول (هورمون استرس) است که بدن شما را برای “جنگ یا فرار” آماده می کند. نه تنها احساس هوشیاری بیشتری می‌کنید، بلکه ضربان قلب‌تان نیز سریع‌ تر می‌شود، جریان خون افزایش می‌یابد و ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند که همه اینها در دوزهای کم می‌تواند مفید باشد.

دکتر جن وولکین، عصب‌روان‌شناس ، می‌گوید: با این حال، نقطه‌ای وجود دارد که در آن کافئین می‌تواند بیش از حد تحریک‌کننده باشد و منجر به اثرات نامطلوب مانند عصبانیت  شود.

ماهیچه‌هایی را تصور کنید که برای انجام فعالیت‌های ناگهانی آماده شده‌اند، اما جایی برای رفتن وجود ندارد. او توضیح می‌دهد که این به چیزی تبدیل می‌شود که ما به عنوان لرزش می‌شناسیم. افزایش جریان خون و انقباضات قلب حتی می تواند منجر به تپش قلب شود که می تواند مانند یک  حمله پانیک باشد .

به گفته دکتر لینا بگداچ ، دانشمند تغذیه ، مانند افزودن سوخت به آتش  است. او می گوید: «کافئین در مقادیر کم واقعاً می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند. اما اگر از سطوح معینی تجاوز کنید،  پاسخ استرس را  از حد مفید بودن بیشتر می‌کند.

نحوه کاهش یا حذف کافئین از رژیم غذایی

اگر می خواهید کافئین را از رژیم غذایی خود کاهش دهید یا حذف کنید، به خصوص اگر فکر می کنید ممکن است باعث اضطراب شما شود، راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

مشکل این است که اضطراب می تواند هم از سطوح بالای کافئین و هم از ترک کافئین ناشی شود. بنابراین ممکن است مجبور شوید بپذیرید که ممکن است اوضاع قبل از اینکه بهتر شود، بدتر شود.

حتی دوره های کوتاه محرومیت از کافئین (به عنوان مثال، از دست دادن قهوه معمولی صبحگاهی خود) می تواند علائم ترک کافئین ناخوشایند قابل توجهی را در مصرف کنندگان قهوه ایجاد کند. در یک مطالعه اخیر، جنبه های خلق و خو و عملکرد حتی تحت تاثیر ترک کوتاه مدت کافئین قرار گرفت.

تنها پس از چند ساعت محرومیت از کافئین، شرکت کنندگان کاهش انرژی، میل به معاشرت و توانایی تمرکز و همچنین افزایش خواب آلودگی، بی حالی و خمیازه را گزارش کردند. شرکت‌کنندگان گزارش دادند که تمایلی به کار کردن ندارند و برخی از آنها سردرد و احساسات مشابه آنفولانزا گزارش کرده‌اند.

با در نظر گرفتن این موضوع، به این فکر کنید که چه زمانی ممکن است بتوانید کافئین را با کمترین تأثیر بر زندگی روزمره خود حذف کنید. این به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا به «بوقلمون سرد» بروید یا کافئین خود را به تدریج کاهش دهید.

چرا بعد از خوردن قهوه استرس میگیرم

چرا قهوه باعث استرس شما می شود؟ اساساً مستقیماً به سمت گیرنده های آدنوزین در مغز، قلب و جاهای دیگر می رود و شما را بیدارتر و هوشیارتر می کند. همچنین غده هیپوفیز را فعال می کند و آن را به ترشح آدرنالین تشویق می کند – هورمونی که باعث می شود به حالت “جنگ یا گریز” بروید.

به همین دلیل است که پس از یک لاته قوی، ناگهان می‌توانید گزارش هزینه‌های خود را له کنید، اما به همین دلیل است که ممکن است از اینکه همه «ناهارهای کاری» شما تأیید نمی‌شوند، عصبی شوید.

در واقع، اگر زیاد قهوه بنوشید، ممکن است به مرور زمان کمتر با استرس کنار بیایید .یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در Molecular Psychiatr y منتشر شد، نشان داد افرادی که قهوه می‌نوشند، ارتباطات کمتری در بخش‌هایی از مغزشان که مربوط به پردازش عاطفی است، دارند.

ژن‌های شما همچنین می‌تواند به این معنی باشد که در برابر استرس‌های مرتبط با قهوه آسیب‌پذیرتر هستید. مطالعه‌ای در Frontiers in Psychiatry در سال ۲۰۱۷ نشان داد که گیرنده‌های کافئین برخی افراد فوق‌العاده حساس هستند، به این معنی که آن‌ها این اثرات استرس را پس از نوشیدن کمتر ماچا دریافت می‌کنند.

حتی اگر شما حامل آن ژن نباشید، این مطالعه اشاره کرد که حداقل ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند باعث اضطراب شود. قهوه حدود ۱۳۰ میلی گرم دارد. با این حال، بسیاری از مطالعات در مورد قهوه و استرس بر روی افرادی متمرکز شده است که قبلاً دارای اختلالات اضطرابی هستند، که ممکن است نحوه ارتباط افراد بدون اضطراب با نتایج را تغییر دهد.

چرا قهوه میخورم حالم بد میشه

قهوه می تواند باعث تهوع شود زیرا باعث رفلاکس می شود و معده را تحریک می کند . این به این دلیل است که قهوه اسیدی است و زمانی که آن را مصرف می‌کنید، باعث می‌شود معده اسید بیشتری تولید کند. قهوه همچنین می تواند باعث کم آبی بدن شود که می تواند منجر به حالت تهوع شود. کافئین همچنین می تواند باعث تهوع شود، زیرا یک محرک است.

اثرات کافئین بر بدن کافئین یک محرک طبیعی است که در قهوه، چای و سایر نوشیدنی ها یافت می شود. این دارو با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین در مغز عمل می کند که می تواند منجر به افزایش سطح هوشیاری و انرژی شود. با این حال، کافئین بیش از حد می تواند اثرات منفی بر بدن داشته باشد، از جمله:

افزایش ضربان قلب و فشار خون

پریشان و بی قراری

مشکل در خوابیدن

سردرد

حالت تهوع

علائم مصرف بیش از حد کافئین مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به مصرف بیش از حد کافئین شود که می تواند علائم شدیدتری داشته باشد، از جمله:

ضربان قلب تند

لرزش عضلانی

گیجی

استفراغ

توهمات

رفع سرگیجه بعد از خوردن قهوه

شایع ترین علت سرگیجه هنگام نوشیدن قهوه مربوط به حساسیت به کافئین است . این به این معنی است که سیستم عصبی بدن شما به هنگام هضم شدن کافئین (محرک) بیش از حد واکنش نشان می دهد. این حساسیت می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود و نه فقط ژنتیک، اگرچه یکی از دلایل آن است.

  1. از مصرف قهوه با معده خالی خودداری کنید

احتمالاً بزرگترین علت سرگیجه هنگام نوشیدن قهوه، مصرف آن با معده خالی است.

وقتی غذا در معده خود ندارید، اثرات کافئین می تواند بسیار قوی تر باشد. دلیل آن این است که غذا به رقیق شدن کافئین کمک می کند تا متوجه عوارض جانبی ناخواسته نشوید.

اگر عادت شما این است که به محض بیدار شدن یک فنجان قهوه بنوشید، ممکن است بخواهید به همراه آن مقداری غذا بخورید. حتی یک تکه کوچک نان تست معمولاً برای جلوگیری از چرخش اتاق در اطراف شما کافی است!

  1. هیدراته بمانید

یکی دیگر از دلایلی که قهوه باعث سرگیجه شما می شود این است که ادرار آور است . به عبارت دیگر، شما را کم آب می کند.

هنگامی که بدن شما کم آب می شود، آب و الکترولیت کافی برای عملکرد کامل شما ندارد. در نتیجه ممکن است دچار سرگیجه شوید.

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند از این اتفاق در هنگام نوشیدن قهوه جلوگیری کنید، نوشیدن همزمان آب است!

به این ترتیب، سطح آب و الکترولیت بدن خود را به خوبی ذخیره می کنید.

چرا قهوه میخورم عصبی میشم

کلینیک کلیولند بیان می کند که کافئین از معده و روده کوچک وارد جریان خون می شود. هنگامی که وارد جریان خون می شود، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و باعث می شود احساس بیداری و هوشیاری بیشتری داشته باشید. این هوشیاری را می توان به محض ۱۵ دقیقه پس از مصرف یک فنجان قهوه احساس کرد.

طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، کافئین نه تنها باعث افزایش تحریک ذهنی می شود، بلکه می تواند فشار خون شما را نیز افزایش دهد، باعث تحریک دستگاه گوارش و تحریک یا لرزش شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از نوشیدن قهوه دچار لرزش می شوند.

مطالعه دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شده در مجله روانشناسی اشاره کرد که مصرف کافئین ممکن است در شروع استرس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان نقش داشته باشد.

سایر عوارض جانبی رایج عبارتند از افزایش ضربان قلب، بیقراری، اضطراب، تعریق، لرزش و تنگی نفس. برای رهایی از لرزش پس از یک فنجان قهوه، سعی کنید آب بنوشید تا با سرعت بیشتری آن را از سیستم خود خارج کنید.

چرا قهوه میخورم فشارم میفته

کافئین ممکن است باعث افزایش کوتاه اما چشمگیر فشار خون شود، حتی اگر فشار خون بالا نداشته باشید. مشخص نیست چه چیزی باعث این افزایش فشار خون می شود. پاسخ فشار خون به کافئین در افراد مختلف متفاوت است.

برخی از محققان بر این باورند که کافئین می تواند هورمونی را که به گشاد شدن عروق شما کمک می کند، مسدود کند. برخی دیگر فکر می کنند که کافئین باعث می شود غدد فوق کلیوی شما آدرنالین بیشتری ترشح کنند که باعث افزایش فشار خون می شود.

برخی از افرادی که به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند، میانگین فشار خون بالاتری نسبت به افرادی دارند که هیچ نوشیدنی نمی نوشند. دیگرانی که به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار می نوشند، نسبت به کافئین تحمل می کنند. در نتیجه، کافئین اثر طولانی مدتی بر فشار خون آنها ندارد.

اگر فشار خون بالا دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید نوشیدنی های کافئین دار را محدود یا متوقف کنید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده می گوید ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال، اگر در مورد تأثیر کافئین بر فشار خون خود نگران هستید، سعی کنید مقدار کافئینی را که می نوشید به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید، تقریباً همان مقداری که معمولاً در دو فنجان (۲۳۷ میلی لیتری) قهوه دم کرده وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که میزان کافئین موجود در قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشیدنی ها بر اساس برند و روش تهیه متفاوت است.

همچنین، اگر فشار خون بالا دارید، درست قبل از فعالیت هایی که به طور طبیعی فشار خون شما را افزایش می دهند، مانند ورزش، وزنه برداری یا کار فیزیکی سخت، از مصرف کافئین خودداری کنید.

برای اینکه ببینید آیا کافئین ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد، فشار خون خود را قبل از نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار دیگر و دوباره ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه بعد از آن چک کنید. اگر فشار خون شما حدود ۵ تا ۱۰ امتیاز افزایش یابد، ممکن است به اثرات افزایش فشار خون کافئین حساس باشید.

اگر قصد دارید مصرف کافئین را کاهش دهید، این کار را به تدریج طی چند روز تا یک هفته انجام دهید تا از سردردهای ناشی از ترک اعتیاد جلوگیری کنید.

از بین بردن سریع اثر قهوه

کافئین یک محرک است، به همین دلیل است که شما احساس عصبانیت می کنید. بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین خیلی زیاد است. مقدار زیادی آب بنوشید، پیاده روی کنید، تنفس عمیق را تمرین کنید و منتظر بمانید.

آیا قهوه استرس زاست

معمولا قهوه در کوتاه مدت حس خوبی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. از آنجایی که قهوه از جذب آدنوزین (هورمونی که بدن را آرام می کند) جلوگیری می کند، باعث هوشیاری و احساس بیداری می شود. همچنین می تواند تولید کورتیزول، هورمون استرس را افزایش دهد، که می تواند شما را برای انجام کار آماده کند.

 

 

 سوالات متداول

 

چرا قهوه باعث استرس من می شود؟

از آنجایی که کافئین به طور غیرمستقیم باعث آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین در جریان خون می شود، فشار خون افزایش می یابد . سپس مردم احساس می‌کنند که ضربان قلبشان می‌تپد، که می‌تواند منجر به یا بدتر شدن احساس اضطراب شود. کافئین همچنین می تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد.

چگونه لرزش ناشی از کافئین را متوقف کنید؟

لرزش ناشی از کافئین می‌تواند باعث ایجاد احساس لرزش در دست‌های شما شود، که می‌تواند مشکلی ناامیدکننده باشد، اما معمولاً به خودی خود دلیل اصلی نگرانی نیست. این به اصطلاح آشفتگی های قهوه را می توان با نوشیدن آب، پیاده روی و کاهش مصرف کافئین برطرف کرد.

آیا کافئین به حملات اضطراب کمک می کند؟

تحقیقات نشان می دهد که در افراد مبتلا به اختلال پانیک، مصرف کافئین خطر ابتلا به حمله پانیک را افزایش می دهد و سطح اضطراب را افزایش می دهد . افراد مضطرب باید از مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنند یا آنها را محدود کنند

آیا قهوه باعث اضطراب یا افسردگی می شود؟

آیا می دانستید که کافئین ممکن است علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند ؟ آن فنجان قهوه بی گناهی که هر روز صبح می نوشید ممکن است به سلامت روان شما کمکی نکند

علائم عدم تحمل کافئین چیست؟

با حساسیت به کافئین، پس از نوشیدن کافئین علائم نامطلوبی مانند سرگیجه، سردرد، اسهال و بی خوابی را تجربه خواهید کرد .علائمی مانند این ممکن است برای هرکسی هنگام نوشیدن بیش از حد قهوه رخ دهد، اما حساسیت به کافئین یک پاسخ غیرعادی است که معمولاً در دوزهای کمتر رخ می دهد.

کافئین چقدر فشار خون شما را بالا می برد؟

بررسی اثر حاد کافئین بر فشار خون نشان دهنده تغییرات سیستولیک ۳-۱۵ میلی متر جیوه و دیاستولیک ۴-۱۳ میلی متر جیوه است. به طور معمول، تغییرات فشار خون در عرض ۳۰ دقیقه رخ می دهد، در ۱-۲ ساعت به اوج خود می رسد و ممکن است بیش از ۴ ساعت ادامه داشته باشد.

 

 

 

خرید انلاین اسپرسو ساز با بهترین کیفیت و جنسی اصلی را از قهوه دارک بخواهید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت