قهوه با چه داروهایی تداخل دارد کامل و جامع

3.8/5 - (24 امتیاز)

قهوه با چه داروهایی تداخل دارد

شواهد اخیر نشان می دهد که قهوه برای سلامتی مفید است. اما نوشیدن این نوشیدنی محبوب ممکن است برای همه بی خطر نباشد اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، مراقب باشید: برخی از آنها در صورت مصرف با قهوه و سایر اشکال کافئین می‌توانند عوارض جانبی فاجعه‌باری داشته باشند.

بسیاری از ما از فنجان جو در صبح لذت می بریم، اما مطالعات نشان می دهد که قهوه می تواند با انواع داروها تداخل منفی داشته باشد.

در اینجا هشت دارویی که با قهوه تداخل دارند و عواقب بالقوه مصرف هر دو ذکر شده است.

افدرین

افدرین محرکی است که سیستم عصبی را تسریع می کند در داروهای ضد احتقان و به عنوان گشادکننده برونش برای درمان مشکلات تنفسی استفاده می شود. همچنین برای درمان فشار خون پایین، نارکولپسی، مشکلات قاعدگی و موارد دیگر استفاده می شود.

از آنجایی که کافئین موجود در قهوه نیز یک محرک است، ترکیب افدرین با قهوه می تواند بسیار خطرناک باشد. کارشناسان بهداشتی در کلینیک مایو توصیه می کنند که این دو را مخلوط نکنید زیرا مصرف هر دو می تواند منجر به فشار خون بالا، حملات قلبی، سکته مغزی یا تشنج شود.

تبلیغات – برای ادامه خواندن، پیمایش کنید.

قهوه با چه داروهایی تداخل دارد

داروهای ضد دیابت

قهوه می تواند قند خون را در برخی افراد افزایش دهد که احتمالاً اثرات داروهای ضد دیابت را خنثی می کند. بیماران دیابتی که دوست دارند قهوه بنوشند باید قند خون خود را به دقت کنترل کنند و ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو برای در نظر گرفتن این اثرات داشته باشند.

تئوفیلین

تئوفیلین برای درمان آسم، برونشیت، آمفیزم و سایر بیماری‌هایی که علائم تنگی نفس و خس‌خس سینه را نشان می‌دهند، استفاده می‌شود. این دارو یک گزانتین است که با شل کردن ماهیچه ها، باز کردن مجاری تنفسی و بهبود پاسخ ریه ها به مواد محرک عمل می کند.

طبق گفته کلینیک مایو، کافئین موجود در قهوه تأثیری مشابه تئوفیلین بر بدن دارد، به این معنی که ترکیب این دو احتمالاً اثرات دارو و همچنین عوارض جانبی آن را که شامل حالت تهوع و تپش قلب می شود، افزایش می دهد قهوه همچنین ممکن است سرعت خلاصی بدن از شر تئوفیلین را کاهش دهد و نیاز به تغییر دوز دارد.

فنوتیازین ها

فنوتیازین ها گروهی از داروها هستند که برای درمان اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی و سایر اشکال روان پریشی استفاده می شوند. اینها عبارتند از فلوفنازین (پرمیتیل و پرولیکسین)، کلرپرومازین (تورازین)، هالوپریدول (هالدول)، پروکلروپرازین (کامپازین) و بسیاری دیگر.

همچنین ممکن است از فنوتیازین ها برای کاهش بی قراری در برخی از بیماران استفاده شود، مانند افرادی که حالت تهوع شدید دارند یا درد متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنند.

تانن‌های موجود در قهوه می‌توانند به این داروها متصل شوند و بدن را از جذب موثر آنها بازدارند این تداخل فقط در صورتی رخ می دهد که قهوه ظرف ۱-۲ ساعت پس از مصرف دارو مصرف شود، اما همچنان نیاز به نظارت دقیق در این بیماران دارد.

کافئین با چه داروھایی تداخل دارد

آنتی بیوتیک ها (آنتی بیوتیک های کینولون) با کافئین تداخل دارند

بدن کافئین را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود. برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند سرعت تجزیه کافئین را در بدن کاهش دهند. مصرف این داروها همراه با کافئین ممکن است خطر عوارض جانبی از جمله بی قراری، سردرد، افزایش ضربان قلب و غیره را افزایش دهد.

سایمتیدین (تاگامت) با کافئین تداخل دارد

بدن کافئین را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود. سایمتیدین می تواند سرعت تجزیه کافئین را در بدن کاهش دهد. مصرف سایمتیدین همراه با کافئین ممکن است احتمال عوارض جانبی کافئین از جمله بی قراری، سردرد، ضربان قلب سریع و غیره را افزایش دهد.

کلوزاپین (کلوزاریل) با کافئین تداخل دارد

بدن کلوزاپین را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود. به نظر می رسد کافئین سرعت تجزیه کلوزاپین را در بدن کاهش می دهد. مصرف کافئین همراه با کلوزاپین می تواند اثرات و عوارض جانبی کلوزاپین را افزایش دهد.

دی سولفیرام (آنتابوس) با کافئین تداخل دارد

بدن کافئین را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود. دی سولفیرام می تواند سرعت خلاص شدن بدن از شر کافئین را کاهش دهد. مصرف کافئین همراه با دی سولفیرام ممکن است اثرات و عوارض جانبی کافئین از جمله بی قراری، بیش فعالی، تحریک پذیری و غیره را افزایش دهد.

فلووکسامین (Luvox) با کافئین تداخل دارد

بدن کافئین را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود. فلووکسامین می تواند سرعت تجزیه کافئین را در بدن کاهش دهد. مصرف کافئین همراه با فلووکسامین ممکن است اثرات و عوارض جانبی کافئین را افزایش دهد.

داروهای افسردگی (MAOIs) با کافئین تداخل دارند

نگرانی هایی وجود دارد که کافئین می تواند با داروهای خاصی به نام MAOI تداخل داشته باشد. اگر کافئین با این داروها مصرف شود، ممکن است خطر عوارض جانبی جدی از جمله ضربان قلب سریع و فشار خون بسیار بالا را افزایش دهد.

قهوه با چه داروهایی تداخل دارد

تداخل قهوه با مسکن

کافئین یک ماده شیمیایی است که در قهوه، چای، کولا، گوارانا، مات و سایر محصولات یافت می شود.

کافئین بیشتر برای بهبود هوشیاری ذهنی استفاده می شود، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. کافئین از راه دهان یا مقعد در ترکیب با مسکن ها (مانند آسپرین و استامینوفن) و یک ماده شیمیایی به نام ارگوتامین برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود.

همچنین همراه با مسکن برای سردردهای ساده و پیشگیری و درمان سردرد پس از بی حسی اپیدورال استفاده می شود.

نلسون در مصاحبه ای با ایمیل گفت: مصرف دوزهای درمانی معمولی محصولات استامینوفن و نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار هیچ خطری ندارد. افرادی که مقادیر معمولی استامینوفن مصرف می کنند، بدون نگرانی قهوه و سایر محصولات حاوی کافئین بنوشند.

تداخل سیلدنافیل با قهوه

ما هرگز توصیه نمی کنیم که سیلدنافیل را بدون اینکه طرف مقابل بداند به قهوه هایشان اضافه کنید، زیرا تقریباً غیرممکن است که بفهمید کسی به ترکیبی از این نوع واکنش نشان می دهد.

به نظر می رسد که برای برخی از مردان، کافئین میل جنسی را تقویت می کند، بنابراین طبیعی است که تعجب کنیم که اگر سیلدنافیل را به این ترکیب اضافه کنید، چقدر افزایش می یابد.

در این مرحله، هیچ کس واقعاً نمی داند این ترکیب چه کاری انجام می دهد، و این می تواند یک مشکل باشد. با این حال، برخی از شرکت ها اصلاً اهمیتی نمی دهند، در حقیقت، دو شرکت در صنعت قهوه وجود داشتند که سیلدنافیل را به قهوه خود اضافه می کردند، اما زمانی که FDA آن را کشف کرد، محصولات فراخوان شدند.

 

تداخل قهوه با ویتامین ها

آمریکایی ها عاشق قهوه خود هستند. طبق یک نظرسنجی که توسط Statista  نقل شده است ، ۲۹٪ از مصرف کنندگان قهوه در ایالات متحده روزانه دو فنجان قهوه، ۱۳٪ سه فنجان، ۱۴٪ چهار تا پنج فنجان و ۹٪ بیش از شش فنجان قهوه مصرف می کنند. تمام مصرف قهوه معادل سطوح بالای انرژی است اما دوستداران قهوه مراقب باشید: کافئین می تواند جذب را مختل کند و دفع برخی ویتامین ها و مواد معدنی را تسهیل کند.

کلسیم

به ازای هر فنجان قهوه مصرفی، ۵ میلی گرم کلسیم از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود از دست دادن می تواند چندین ساعت پس از مصرف کافئین رخ دهد. علاوه بر این، قهوه به احتمال زیاد جذب کلسیم را کاهش می دهد و استخوان ها را از کلسیم تخلیه می کند.

هیئت منصفه هنوز در مورد اثرات فیزیولوژیکی افزایش دفع کلسیم و کاهش جذب ثانویه به مصرف کافئین صحبت نمی کند.

ویتامین دی

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم دارد که برای تشکیل استخوان استفاده می شود. کافئین به عنوان یک مهارکننده گیرنده های ویتامین D عمل می کند، بنابراین جذب ویتامین D را مختل می کند و احتمالاً تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش می دهد و منجر به پوکی استخوان می شود.

با توجه به تأثیرات کافئین بر کلسیم و ویتامین D، مؤسسه لینوس پاولینگ موارد زیر را توصیه می کند: «محدود کردن مصرف قهوه به ۳ فنجان در روز در حالی که از دریافت کافی کلسیم و ویتامین D اطمینان حاصل می شود، باید از هرگونه عوارض جانبی بالقوه بر جذب کلسیم و سلامت استخوان جلوگیری کند. ”

اهن

کافئین با جذب آهن تداخل می کند، زیرا ترکیبات فنلی قهوه به آهن غیرهم متصل می شود. این تعامل می تواند بر تولید گلبول های قرمز تأثیر بگذارد. وقتی کافئین با غذاهای غنی از آهن مصرف شود، می تواند جذب آهن را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

تداخل سرترالین با قهوه

هنگام درمان با سرترالین، باید از مصرف الکل خودداری کنید یا آن را محدود کنید الکل می تواند عوارض جانبی سرترالین در سیستم عصبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد برخی از افراد ممکن است در تفکر و قضاوت دچار اختلال شوند. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

قهوه با چه داروهایی تداخل دارد

تداخل قهوه با استامینوفن

استامینوفن مسکن و کاهش دهنده تب است.

از کافئین در این محصول برای افزایش اثرات تسکین دهنده درد استامینوفن استفاده شده است.

استامینوفن و کافئین یک داروی ترکیبی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سردرد یا درد عضلانی استفاده می شود.

استامینوفن و کافئین نیز ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده استفاده شوند.

تداخل پروپرانول با قهوه

غذا می تواند سطح پروپرانولول را در بدن شما افزایش دهد. شما باید پروپرانولول را هر روز در زمان مشخصی، ترجیحاً همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید.

این کار جذب دارو را برای بدن شما آسان تر می کند در حین مصرف پروپرانولول از نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا می تواند باعث افزایش خواب آلودگی و سرگیجه شود پروپرانولول تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز می شود. رژیم غذایی، داروها و برنامه های ورزشی خود را بسیار دقیق دنبال کنید.

تداخل فلوکستین با قھوه

کافئین و داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است شما را مستعد عوارض جانبی داروهایتان کنند. بسته به داروی ضد افسردگی، ممکن است مواردی مانند بی قراری، بی خوابی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا افزایش ضربان قلب را شامل شود.

کافئین پرمصرف ترین داروی فعال رفتاری در جهان است که فعالیت خود را از طریق گیرنده های آدنوزین بر روی سیستم عصبی مرکزی اعمال می کند. داده های نگران کننده نشان می دهد که مصرف بیش از حد کافئین در مورد بیماران مبتلا به اختلالات روانی از جمله افسردگی صدق می کند.

به منظور ارزیابی تأثیر کافئین بر سطوح داروهای ضد افسردگی مورد مطالعه، غلظت آنها در سرم و مغز موش با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا تعیین شد. نتایج نشان داد که کافئین در دوزهای ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم فعالیت ضد افسردگی در FST نشان می‌دهد و ارتباطی با تغییرات در فعالیت حرکتی حیوانات ندارد.

کافئین با دوز ۵ میلی گرم بر کیلوگرم فعالیت تمام داروهای ضد افسردگی را تقویت کرد و اثرات مشاهده شده به دلیل افزایش فعالیت حرکتی در حیوانات نبود.

فعل و انفعالات بین کافئین و دزیپرامین، فلوکستین، اسیتالوپرام و ریبوکستین منحصراً دارای ویژگی فارماکودینامیک بود، زیرا کافئین هیچ تغییری در غلظت این داروها نه در سرم خون و نه در بافت مغز ایجاد نکرد. در نتیجه تجویز مشترک کافئین و پاروکستین، افزایش غلظت داروی ضد افسردگی در سرم مشاهده شد.

چنین تغییری در بافت مغز مشاهده نشد.

کاهش غلظت داروی ضد افسردگی در مغز در مورد ایمی پرامین همراه با کافئین مشاهده شد.

بنابراین، می توان فرض کرد که تعاملات کافئین-پاروکستین و کافئین-ایمیپرامین حداقل تا حدی در فاز فارماکوکینتیک رخ می دهد.

مصرف ب ٢ با قھوه

کافئین یک ادرارآور است، به این معنی که ویتامین های محلول در آب، از جمله ویتامین های B، با افزایش ادرار دفع می شوند. علاوه بر این، کافئین با متابولیسم برخی ویتامین‌های B، از جمله تیامین، تداخل می‌کند.

با این حال، از آنجایی که کافئین ترشح اسید معده را افزایش می دهد، در واقع جذب ویتامین B12 را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که ویتامین B12 یا کوبالامین به فاکتور ذاتی معده (IF) ترشح شده از سلول های جداری معده متصل می شود. IF معده جذب کوبالامین آزاد را تسهیل می کند.

نکته مهم، سطح IF معده با سطح اسید معده افزایش می یابد. کوبالامین باقیمانده به طور غیر فعال از طریق ایلئوم انتهایی جذب می شود.

تداخل سرترالین با قھوه

از نوشیدنی های کولا، شکلات و مواد غذایی حاوی کافئین با سرترالین خودداری کنید زیرا این ترکیب می تواند منجر به بیماری به نام سندرم سروتونین با علائم تب بالا، بی قراری، استفراغ، حالت تهوع، ضربان قلب سریع، لرزش، تعریق و حرکات عجیب و غریب در عضلات شود.

هنگامی که زولافت در صبح همراه با نوشیدن قهوه مصرف می شود، احتمال بروز ناراحتی های گوارشی وجود دارد. دکتر سرترالین (Zoloft) و قهوه ممکن است روده را تحریک کنند، بنابراین ممکن است مصرف آنها با هم، اسهال کافی برای قطع قهوه را تجربه کند.

خوردن قھوه بعد از قرص تاخیری

ما هرگز توصیه نمی کنیم که ویاگرا و وارفارین و یا سایر قرص های تاخیری را با قهوه مصرف کنید، زیرا تقریباً غیرممکن است که بفهمید کسی به ترکیبی از این نوع واکنش نشان می دهد. به نظر می رسد که برای برخی از مردان، کافئین میل جنسی را تقویت می کند، بنابراین طبیعی است که تعجب کنید که اگر ویاگرا را به این ترکیب اضافه کنید، چقدر افزایش می یابد.

در این مرحله، هیچ کس واقعاً نمی داند این ترکیب چه کاری انجام می دهد، و این می تواند یک مشکل باشد. با این حال، برخی از شرکت ها اصلاً اهمیتی نمی دهند. در واقع، دو شرکت در صنعت قهوه وجود داشتند که ویاگرا را به قهوه خود اضافه می کردند، اما زمانی که FDA کشف کرد، محصولات فراخوان شدند.

چند ساعت بعد از قرص قھوه بخوریم

تداخل بین نوشیدنی‌های کافئین‌دار و داروهای تجویزی می‌تواند منجر به اثرات بالقوه خطرناکی شود، مانند کاهش اثربخشی داروها، بدتر کردن شرایط شما، افزایش خطر عوارض جانبی یا افزایش اثرات محرک کافئین .

حداقل زمان بین نوشیدن قهوه و دارو باید بیش از سه ساعت باشد.

آیا قھوه اثر دارو را از بین میبرد؟

مصرف کافئین می تواند سرعت تجزیه شدن بدن و حذف برخی داروها را کاهش دهد. این می تواند اثرات دارو را افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

قهوه می تواند با تغییر مشخصات انحلال، تغییر pH دستگاه گوارش (GI)، تأثیر بر وضعیت غشای دستگاه گوارش و خون، تأثیر بر زمان تخلیه دستگاه گوارش، تشکیل کمپلکس و مهار گلوکز و فسفاتاز بر روند جذب داروها تأثیر بگذارد.

تداخل قرص کلسیم با قھوه

کافئین همچنین می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند. مطالعه ای که در مجله “پوکی استخوان بین المللی” منتشر شده است نشان می دهد که فقط یک فنجان قهوه می تواند جذب کلسیم در بدن را اندکی کاهش دهد و به دلیل اثر ادرار آور آن از دست دادن آن در ادرار را افزایش دهد.

تداخل پروپرانولول با قھوه

هنگامی که کافئین همراه با پروپرانولول برای مدت طولانی مصرف شود، می تواند باعث کاهش اثربخشی پروپرانولول شود. کافئین یک سیستم عصبی مرکزی (CNS) در طبیعت است.

این خاصیت کافئین که یکی از رایج ترین نوشیدنی های مورد استفاده است، می تواند با خنثی کردن اثراتی که این دارو ایجاد می کند، اثر پروپرانولول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دقیقاً به همین دلیل است که برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که مصرف کافئین را به طور کامل متوقف کنید.

استفاده همزمان از این دو می تواند برخی افراد را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که شرایط قلبی ناپایدار دارند و نیاز به مصرف شدید پروپرانولول دارند، نمی توانند این شکست درمانی را تحمل کنند.

اگر تحت درمان با پروپرانولول هستید، همیشه قبل از مصرف کافئین با پزشک خود صحبت کنید. هر فردی سطح تحمل متفاوتی دارد و شدت بیماری متفاوت است.

اگر پروپرانولول را فقط برای فشار خون خود مصرف می کنید، ممکن است بتوانید کمی کافئین مانند یک یا دو فنجان مصرف کنید. زمان مصرف این دو نیز می تواند تفاوت هایی ایجاد کند زیرا مصرف همزمان پروپرانولول و کافئین می تواند عواقب بسیار بیشتری داشته باشد.

اگر صبح یک فنجان قهوه بخورید و سپس پروپرانولول را عصر یا شب مصرف کنید، این ممکن است احتمال تداخل را کاهش دهد. اما باز هم، این فقط برای افرادی توصیه می شود که بیماری قلبی جدی ندارند  .

 

خرید قهوه را در فروشگاه های معتبر که دانه های قهوه آن تازه و دست نخورده هستند انجام بدین.

خرید دانه قهوه

 سوالات متداول

 

آیا می توانم بعد از مصرف داروهای اضطراب قهوه بنوشم؟

اگر برای مدیریت یک اختلال اضطرابی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید، کافئین می‌تواند مستقیماً با تأثیر داروهای ضد افسردگی مقابله کند یا اضطراب را بدتر کند. همچنین کافئین و داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است شما را مستعد عوارض جانبی داروهایتان کنند.

آیا می توان B2 را با قهوه مصرف کرد؟

سعی کنید از مصرف ویتامین های خود با قهوه یا چای خودداری کنید

کافئین همچنین باعث افزایش ادرار می شود که می تواند غلظت ویتامین های محلول در آب (بی کمپلکس و C) را کاهش دهد. بنابراین، یک ساعت پس از دم کردن صبحانه خود برای مصرف مکمل ها صبر کنید

آیا قهوه باعث افزایش انسولین می شود؟

مطالعات قبلی نشان داد که کافئین می تواند حساسیت به انسولین را کاهش داده و مقاومت به انسولین و غلظت گلوکز را افزایش دهد

آیا می توانم قهوه را با فلوکستین مصرف کنم؟

تداخلات فلوکستین با کافئین
نوشیدن قهوه یا نوشیدنی های کولا همراه با فلوکستین خطر ابتلا به سندرم سروتونین را با علائم تب بالا، تعریق، بی قراری، گیجی، لرزش، اسهال و حرکات غیرطبیعی عضلات افزایش می دهد

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت