قهوه ساز سایفون چیست همه چیز در مورد این دستگاه جذاب

5/5 - (12 امتیاز)

قهوه ساز سایفون چیست

بیش از یک قرن است که دستگاه های قهوه ساز سایفون در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته اند، طراحی و ترکیب قهوه ساز خلاء متفاوت است، مواد محفظه شیشه بوروسیلیکات است.

یک قهوه‌ ساز خلاء به عنوان یک سیفون یا همان سایفون عمل می‌کند ، جایی که گرمایش و خنک‌کردن ظرف پایینی، فشار بخار آب را در ظرف پایینی تغییر می‌دهد، ابتدا آب را به ظرف بالایی فشار می‌دهد، سپس اجازه می‌دهد آب دوباره به ظرف پایینی بریزد.

به طور خاص، هنگامی که آب در محفظه پایین به اندازه کافی داغ شد که فشار بخار آن (فشار اعمال شده توسط جزء بخار یک مایع) از فشار یک جو استاندارد بیشتر شود مقداری از آن شروع به جوشیدن می کند و به بخار آب تبدیل می شود.

از آنجایی که چگالی بخار آب حدود ۲۰۰۰ برابر کوچکتر از بخار آب مایع است، مخلوط هوا و بخار آب در محفظه پایینی به سرعت منبسط می شود و هنگامی که فشار جدید از فشار اتمسفر بیشتر شود، آب باقی مانده را به سمت لوله سایفون می راند.

داخل محفظه بالایی، جایی که تا زمانی که اختلاف فشار بین محفظه بالایی و پایینی برای پشتیبانی از آن کافی باشد، باقی می ماند (حدود ۱٫۵ کیلو پاسکال یا ۰٫۰۱۵ اتمسفر)

قهوه ساز سیفون

این اختلاف فشار در طول دم کردن از طریق گرم کردن مداوم محفظه پایینی حفظ می شود آسیاب های قهوه به آب در محفظه بالایی اضافه می شود.

وقتی قهوه به پایان رسید (حدود ۶۰ ثانیه)، حرارت برداشته می‌شود و فشار در ظرف پایینی کاهش می‌یابد، بنابراین نیروی گرانش (که بر روی آب تأثیر می‌گذارد) بر اختلاف فشار محفظه‌ها غلبه می‌کند و دوغاب قهوه به پایین می‌ریزد. محفظه از طریق یک فیلتر، پایان دادن به دم کردن است سپس قهوه را می توان از محفظه پایینی تخلیه کرد معمولاً دستگاه باید جدا شود تا قهوه بیرون بریزد.

موکا گلدان توابع قهوه ساز دمی در اصل همان آب است تا از پایین محفظه اجباری را از طریق یک اتاق یک سوم میانی حاوی قهوه به اتاق بالا که دارای یک شکاف هوا برای جلوگیری از قهوه دم از بازگشت به پایین باشد.

علاوه بر این، به دلیل اینکه آب از طریق زمین های فشرده به سمت بالا می رود، فشارها بیشتر می شود سپس قهوه آماده شده از بالا ریخته می شود.

توجه داشته باشید که قهوه ساز سایفون با فشار کار می کنند آب تحت فشار است و این تغییر فشار بخار در ظرف پایینی، همراه با فشار اتمسفر ثابت در ظرف بالایی است که قهوه ساز سایفون را به حرکت در می آورد.

هنگامی که آب سرد می شود فشار در ظرف پایینی کاهش می یابد زیرا بخار به آب متراکم تبدیل می شود و حجم کمتری را اشغال می کند و در نتیجه فشار کاهش می یابد.

قهوه ساز سایفون

چرا قهوه را دوبار هم میزنیم؟ مکانیسم چیست؟

اولین هم زدن بعد از بالا آمدن آب به قیف انجام می شود این برای گاز زدایی ذرات قهوه با اجازه دادن به قهوه آسیاب شده با آب جوش و برای آغشته کردن قهوه به طور یکنواخت با آب است.

هم زدن دوم تکرار اولین است، اما به اطمینان از گاز زدایی کامل و ترویج فیلتر مناسب قهوه کمک می کند.
با هم زدن ماهرانه سایفونیست با کاردک بامبو، ذرات قهوه کاملاً گاز زدایی شده و شروع به جمع شدن روی فیلتر می کنند، از ذرات سنگین و بزرگتر گرفته تا ذرات کوچکتر.

از طریق این فرآیند، یک لایه فیلتر به طور طبیعی بر روی فیلتر توسط ذرات قهوه ایجاد می شود و طعم نامطلوب در “فیلتراسیون جذب” و “فیلتراسیون عمقی” فیلتر می شود.
این تکنیک بر اساس درک عمیق مکانیسم دم کردن قهوه سیفون، منجر به یک فنجان خوشمزه می شود و تنها با مخلوط کردن تصادفی قهوه نمی توان به چنین طعمی پی برد.

طرز تهیه ی دم کردن قهوه با قهوه ساز سایفون چیست

پس از اینکه فیلتر خود را حداقل به مدت پنج دقیقه در یک ظرف آب گرم خیس کردید، آن را در قسمت پایین و قسمت بالایی قهوه سازسایفون خود یا “قیف” بیندازید و به انتهای لوله شیشه ای قیف قلاب کنید.

قسمت پایین سیفون یا «لامپ» خود را با ۳۰۰ گرم آب داغ پر کنید (به اندازه یک فنجان ).

قیف، فیلتر و همه چیز را داخل شیشه قرار دهید لازم نیست خیلی سخت فشار دهید فقط مطمئن شوید که به طور ایمن و یکنواخت در جای خود قرار دارد کل مجموعه را بالای منبع حرارت خود قرار دهید.

در حالی که آب در حال گرم شدن است، بین ۲۰ تا ۲۵ گرم قهوه را اندازه بگیرید و آن را کمی ریزتر از قهوه قطره ای معمولی آسیاب کنید.

به زودی، آب در شیشه حبابی شروع به جوشیدن می کند و به داخل قیف می رود به دلایلی مرتبط با فیزیک که به طور کامل نمی‌دانیم، کمی در پایین باقی می‌ماند نگران این کمی نباشید لطفا.

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز سایفون

هنگامی که آب به داخل قیف رفت، منبع حرارت خود را کم کنید تا دمای آب بین ۱۸۵-۱۹۵ درجه فارنهایت باشد.

قهوه خود را اضافه کنید و به آرامی (اما به طور کامل) آن را با دست و پا زدن بامبو یا چاقوی کره زیر آب بریزید.

اجازه دهید قهوه بدون مزاحمت به مدت یک دقیقه و ۱۰ ثانیه دم بکشد.

با یک حرکت تند، سایفون خود را از منبع حرارت آن خارج کرده و با دست و پا زدن بامبو آن را ده هم بزنید.

قهوه شما باید یک دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا به سمت پایین کشیده شود و در نهایت در حباب شیشه ای استراحت کند وقتی گنبدی از پودر قهوه در بالای فیلتر تشکیل شد و زمانی که قهوه در پایین شروع به حباب زدن نمود تقریباً با سرعت و قدرت ضربان قلب شروع به تکاپو نمود، بدانید که آماده است.

قیف را بردارید و قهوه لذیذی که با قهوه ساز سایفون دم نموده اید، سرو بفرمایید و برای تضمین پیچیده ترین فنجان، چند دقیقه به قهوه فرصت دهید تا خنک شود.

در فروشگاه بزرگ قهوه دارک شما به راحتی با ضمانت خاطر و کیفیت بهترین نوع قهوه از جمله روبوستا و عربیکا و همچنین دستگاه های قهوه ساز را تهیه نمایید.

سایفون قهوه دمی

سایفون قهوه دمی یک نوع ظرف قهوه جوش است که برای تهیه قهوه‌ی دمی به کار می‌رود. این ظرف شامل دو بخش اصلی است که با استفاده از فشار بخار آب قهوه را به بالا می‌کشد و سپس آن را از طریق فیلتر به زیر برمی‌گرداند. این روش تهیه قهوه، قهوه‌ای با طعمی نرم و ملایم ایجاد می‌کند.

بهترین قهوه ساز سایفون

به عنوان یکی از بهترین قهوه‌سازهای سایفون، می‌توان به برند “Hario” اشاره کرد. این برند ژاپنی معروف برای تولید تجهیزات قهوه‌سازی با کیفیت و دوام است، و محصولاتش در بین علاقمندان به قهوه‌سازی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. سایفون‌های این برند با طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا، و عملکرد مطلوب، انتخاب خوبی برای تهیه قهوه‌ی خوشمزه و لذیذ هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت