قهوه فرانسه چیست همه چیز در مورد این نوشیدنی خوشمزه

5/5 - (16 امتیاز)

مقدمه:

این روزها قهوه به یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار بدیل شده است. که از میان انواع قهوه، سه نوع قهوه اسپرسو، فرانسه و ترک جز محبوب ترین آنهاست.

ما در این مطلب به بررسی قهوه فرانسه میپردازیم.

قهوه چیست؟ (آشنایی با قهوه، تاریخچه، خواص و انواع نوشیدنی های آن)

 

قهوه فرانسه چیست ؟

جالب است بدانید قهوه فرانسه نه خاستگاه فرانسوی دارد و نه به فرانسه برمیگردد، بلکه نوعی روش دم کردن است که به آن قهوه فرانسه میگویند. علت این نام به خاطر این است که اولین بار یک فرد برزیلی در فرانسه این روش دم کردن را ابداع کرده.

قهوه فرانسه با قهوه های ترک و اسپرسو تفاوتی دارد که اغلب دقیق تفاوت آن را نمیدانند. قهوه فرانسه نسبت به آن دو قهوه ی دیگر کمی رقیق تر و تلخی کمتری دارد و در فنجان یا لیوان بزرگ و یا در ماگ قهوه به اندازه و حجم ٢٨٠-٤٠٠ میلی لیتر سرو میشود. همانند چای میتوان آن را تا یک الی دو ساعت گرم نگه داشت. قهوه فرانسه بیشتر در وعده صبحانه مصرف میشود.

رست و برشتگی دانه های قهوه فرانسه ملایم است و اندازه دانه های آسیاب شده آن به اندازه دانه های شکر است. قهوه فرانسه را به دو روش دم میکنند یکی با فرنچ پرس و دیگری با دستگاه قهوه ساز. لازم به ذکر است که نام دیگر قهوه فرانسه، قهوه فیلتری و قهوه چکه ای (Drip coffee) میباشد.

انواع قهوه فرانسه چیست

هنگام بازدید از یک کافه فرانسوی معتبر، مهم است که به یاد داشته باشید که بعید است منوی قهوه را ببینید. به همین دلیل، خوب است که درک درستی از رایج ترین نوشیدنی های قهوه فرانسوی در دسترس داشته باشید:

کافه

اگر کافه را در فرانسه سفارش دهید، با یک شات اسپرسو سرو می شود که استانداردترین و محبوب ترین نوشیدنی قهوه ای است که در فرانسه پیدا می کنید. معمولاً در یک فنجان کوتاه و کوچک سرو می شود.

شیرقهوه

به “قهوه با شیر” ترجمه می شود. اغلب با قهوه پرس فرانسوی درست می شود و شیر بخارپز به آن اضافه می شود. این نوشیدنی قهوه بسیار شبیه به لاته است، اما حتی با شیر بیشتری نیز همراه است. یک کافه او لایت معمولاً به آن می گویند. یک نوشیدنی صبحانه پر انرژی می باشد.

کافه کرم

کافه کرم که بسیار شبیه به کاپوچینو است، یک نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو است که روی آن مقدار قابل توجهی فوم شیری وجود دارد. این دوباره یک نوشیدنی صبحانه محسوب می شود و معمولاً بعد از ساعت ۱۱ صبح نوشیده نمی شود.

کافه نویزت

کافه نویزت بسیار شبیه به ماکیاتوی ایتالیایی است. با یک شات اسپرسو با پاشیدن شیر داغ و کف آلود درست می شود”Noisette” به فندقی ترجمه می شود، و درست ساخته شده است، این رنگ نوشیدنی قهوه کافه نویزت شما خواهد بود.

کافه امریکن

در اصل، کافه آمیریکاین یک نوشیدنی قهوه اسپرسوی سیاه است که در یک لیوان معمولی با آب داغ اضافه شده سرو می شود. معمولا بدون شیر سرو می شود که می توان آن را درخواست کرد.

به طور معمول، قهوه های فرانسوی شیری فقط در صبح مصرف می شوند، معمولاً با صبحانه – مانند تارتین یا کروسان و در یک فنجان کاسه ای بزرگتر سرو می شوند. اسپرسو معمولاً در کنار غذا مصرف نمی شود و در عوض بعد از غذا یا به تنهایی بعد از ظهر میل می شود.

بهترین مارک قهوه فرانسه

رست فرانسوی پررنگ، دودی و معطر، قهوه انتخابی برای مردم در سراسر جهان است. اما از آنجایی که عملاً هر رست قهوه یک روست فرانسوی ارائه می دهد، چگونه همه آنها را مرتب می کنید و بهترین را پیدا می کنید؟

خرید قهوه فرانسه از فروشگاه معتبر و بزرگ قهوه دارک

قهوه شیر برشته فرانسوی

کباب فرانسوی قهوه شیر یکی دیگر از گزینه های خوب است. این قهوه هاوایی که در حجم های مختلف و دانه های آسیاب شده یا کامل با قیمت مناسب فروخته می شود، پررنگ و تیره است، با نکاتی از میوه ها و ادویه ها.

طعم کمی سوخته آن فاقد تفاوت های ظریف است و لوبیاها نسبتاً روغنی هستند که بسته به روش دم کردن ترجیحی شما ممکن است مشکل ساز باشد.

 

طعم قهوه فرانسه

طعم قهوه فرانسه (قهوه فرانسوی) به شدت وابسته به روش تهیه و نوع دانه‌های قهوه است. به طور کلی، قهوه فرانسه دارای طعمی غنی و پیچیده است که می‌تواند از متوسط تا قوی باشد و اغلب تلخی کمتری نسبت به قهوه‌های ایتالیایی مانند اسپرسو دارد.

یکی از مشهورترین انواع قهوه فرانسه “قهوه پرس” یا قهوه با فرنچ پرس است که با استفاده از دستگاه فرنچ پرس تهیه می‌شود. این نوع قهوه به دلیل تماس طولانی‌تری که دانه‌های قهوه با آب دارند، دارای طعم غنی‌تر و قوی‌تری است. طعم‌های قهوه فرانسه می‌تواند متنوع باشد و از طعم‌های آجیلی و شکلاتی تا طعم‌های میوه‌ای و گلی متفاوت باشد، بسته به نوع دانه‌های قهوه و درجه رُست آن‌ها.

معمولاً قهوه فرانسه بدون افزودن شیر یا شکر مصرف می‌شود، اما می‌توان آن را با شیر نیز مصرف کرد، مانند نوشیدنی “کافه اُ له” (Café au lait) که در آن قهوه و شیر داغ به نسبت‌های مساوی ترکیب می‌شوند.

به طور خلاصه، طعم قهوه فرانسه را می‌توان به عنوان طعمی متعادل و غنی توصیف کرد که اغلب نرم و ملایم است و تلخی معتدل و طعم‌های متنوعی دارد که به نوع دانه‌های قهوه، رُست و روش تهیه بستگی دارد.

چگونه قهوه فرانسه درست کنیم؟

ابتدا برای تهیه قهوه فرانسه به پودر قهوه با درجه آسیاب مناسب نیاز داریم، که قهوه فرانسه درجه آسیاب آن نسبت به قهوه اسپرسو و ترک درشت تر است. سپس به مقداری آب و به یکی از دستگاه های فرنچ پرس و قهوه ساز برقی نیاز است.

برای تهیه قهوه فرانسه به ازای هر یک قاشق غذاخوری قهوه به نصف فنجان آب نیاز است و به دلخواه مقداری شکر.

 

تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس:

فرنچ پرس ابزاری است برای تهیه قهوه فرانسه که برخی از آن برای تهیه دمنوش و فوم شیر که در لاته و کاپوچینو استفاده میشود، استفاده میکنند.

فرنچ پرس از یک مخزن که شبیه لیوان بزرگ و یک اهرم تشکیل شده است. و در سایز و حجم های متفاوتی تولید شده است.

ابتدا اهرم را برداشته و مقداری قهوه را که به ازای هر نفر ١٤ گرم است در داخل مخزن ریخته. اگر قهوه ی غلیظ تری میخواهید میتوان مقدار قهوه ی بیشتری بریزید.

سپس آب را در کتری و هر ابزاری که دوست دارید به نقطه جوش میرسانید، کمی که آب خنک شد، مقدار خیلی کمی از آن را به طوری که روی سطح قهوه خیس شود به صورت دورانی روی آن میریزیم، ٣٠-٤٥ ثانیه صبر میکنیم و سپس باقی مانده ی آب را به آرامی بر روی قهوه ریخته و در آخر اهرم و سرپوش را سر جایش میگذاریم. ٥-١٠ دقیقه بعد قهوه ی ما حاضر است.

در این مرحله اهرم را به آرامی به پایین فشار میدهیم تا دانه های قهوه ته نشین شود و بعد آن میتوان قهوه را در فنجان ریخت و نوش جان کرد.

 

تهیه قهوه فرانسه با دستگاه قهوه ساز یا فرانسه ساز:

قهوه ساز برقی انواع و مدل های مختلفی دارند که همه آنها از یک محفظه قهوه در بالای دستگاه و یک محفظه ی آب کنار آن و یک قوری و گاهی فنجان در پایین دستگاه تولید شده اند.

به یاد داشته باشید همانطور که گفته شد آسیاب دانه های قهوه باید مناسب قهوه فرانسه باشد.

مقداری قهوه را در محفظه قهوه ریخته و همچنین مقداری آب در محفظه آب میریزیم،

سپس دستگاه به طور خودکار پس از گذشت چند دقیقه (٥-١٠) قهوه ی آماده شده را در قوری یا فنجان که در پایین دستگاه تعبیه شده میریزد.

کار با دستگاه فرانسه ساز بسیار راحت است.

 

تفاوت قهوه فرانسه، اسپرسو و ترک:

همانطور که گفتیم تفاوت قهوه ها به روش دم کردن، درجه آسیاب دانه، نوع دانه، رست و برشتگی آن است.

نوع دانه قهوه فرانسه، ترک و اسپرسو از ترکیب عربیکا و روبوستا به نسبت مختلف است، دانه عربیکا طعم ترش و کافئین پایین دارد و دانه روبوستا طعمی تلخ و کافئین بالا دارد.

برای تهیه اسپرسو به دستگاه اسپرسو ساز و یا موکاپات نیاز است که در این دستگاه ها آب با فشار زیاد از بین دانه های قهوه عبور میکند، میزان تلخی اسپرسو از قهوه ترک و فرانسه بیشتر است و همچنین از نظر غلظت قهوه اسپرسو غلیظ ترین قهوه در میان قهوه ها است. درجه آسیاب دانه های قهوه اسپرسو ریز میباشد.

 

قهوه ترک که یک نوشیدنی بسیار قدیمی است و در ظرفی مخصوص به نام جذوه (jezve) تهیه میشود تلخی قهوه ترک از قهوه اسپرسو کمتر و از قهوه فرانسه بیشتر است. و درجه آسیاب قهوه ترک از اسپرسو درشت تر است. برای دم کردن قهوه ترک ظرف مخصوصا را به صورت مستقیم روی شعله یا شن قرار میدهند تا دم بکشد و در این نوع قهوه دانه های قهوه داخل فنجان وجود دارد. و میتوان به دلخواه شکر هم به ان اضافه کرد. جالب است بدانید از قهوه ترک برای فال گرفتن هم استفاده میشود.

 

تفاوت آسیاب قهوه فرانسه و اسپرسو 

تفاوت آسیاب قهوه فرانسه و اسپرسو به درجه آسیاب و نحوه استفاده از قهوه آسیاب‌شده برمی‌گردد. در زیر به تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع آسیاب اشاره می‌کنم:

۱٫ درجه آسیاب:
– قهوه فرانسه: برای تهیه قهوه با فرنچ پرس، دانه‌های قهوه به‌صورت درشت آسیاب می‌شوند. این نوع آسیاب به دلیل زمان طولانی‌تر تماس آب با قهوه (معمولاً حدود ۴ دقیقه) مناسب است و از عبور ذرات ریز قهوه به داخل نوشیدنی جلوگیری می‌کند.
– اسپرسو: برای تهیه اسپرسو، دانه‌های قهوه به‌صورت بسیار ریز آسیاب می‌شوند. این نوع آسیاب به دلیل زمان کوتاه استخراج (حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه) و فشار بالا (حدود ۹ بار) در دستگاه اسپرسو، لازم است تا بتواند عصاره قهوه را به‌خوبی استخراج کند.

۲٫ روش تهیه:
– قهوه فرانسه: در فرنچ پرس، دانه‌های درشت آسیاب‌شده با آب داغ در تماس قرار می‌گیرند و سپس با فشار پیستون از مایع جدا می‌شوند.
– اسپرسو: در دستگاه اسپرسو، آب با فشار بالا از میان دانه‌های بسیار ریز آسیاب‌شده عبور می‌کند تا عصاره قهوه را استخراج کند.

۳٫ نتیجه نهایی:
– قهوه فرانسه: نتیجه نهایی، نوشیدنی‌ای با بدنه (Body) متوسط تا قوی و طعم‌هایی ملایم و متعادل است.
– اسپرسو: نتیجه نهایی، نوشیدنی‌ای بسیار غلیظ با بدنه قوی، طعم‌های پیچیده و یک کرما (فوم طلایی‌رنگ) روی سطح است.

در نهایت، تفاوت اصلی بین آسیاب قهوه فرانسه و اسپرسو در درجه آسیاب و نحوه تهیه آن‌ها است که به نتیجه نهایی متفاوتی منجر می‌شود.

مقدار کافئین قهوه فرانسه چیست

در وهله اول میزان کافئین موجود در قهوه به نوع دانه آن بستگی دارد که روبوستا باشد یا عربیکا، روبوستا کافئین بیشتر و عربیکا کافیین کمتری دارد، در نتیجه اگر در ترکیب قهوه استفاده شده روبوستای بیشتری باشد آن قهوه کافئین بیشتری دارد. اما کافئین قهوه فرانسه معمولا کمتر از بقیه قهوه هاست

برای صبح و همچنین سرو برای مهمان بسیار مناسب است.

 

تاریخچه قهوه فرانسه چیست ؟

برای اولین بار در سال ١٧١٠ میلادی فردی برزیلی در فرانسه روش دم کردن قهوه فرانسه را ابداع کرد، به طوری که دانه آسیاب شده قهوه را در داخل پارچه میریختن و با اضافه کردن آب داغ دم آوری میکردند، که رفته رفته این روش دستخوش تغییراتی شد تا امروزه که به روش فرنچ پرس و دستگاه قهوه ساز دم میشود.

خواص قهوه فرانسه

 فواید قهوه فرانسه چیست

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • کاهش خطر سنگ کیسه صفرا
  • کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی مغز را تحریک کرده
  • افزایش انرژی در طول روز
  • از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند
  • افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن
  • مواد معدنی موجود در قهوه خاصیت آرام بخشی دارد
  • کاهش خطر ابتلا به اسم و بهبود جریان تنفسی بدن
  • افزایش تراکم و استحکام استخوان ها
  • محافظت بدن در برابر دیابت نوع ۲ شادابی و جوان سازی صورت
  • جلوگیری از فشار خون بالا
  • تنظیم عملکرد دستگاه گوارش
  • بهبود عملکرد گردش خون در بدن
  • کاهش خطر سکته مغزی
  • تقویت حافظه و هوشیاری
  • کمک به هضم غذا و کاهش وزن

خرید قهوه را در فروشگاه های معتبر که دانه های قهوه آن تازه و دست نخورده هستند انجام بدین.

خرید قهوه فرانسه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت