قهوه موج سوم چیست؟

Rate this post

مقدمه:

ممکن است واژه قهوه موج سوم یا قهوه نسل سوم را قبلا شنیده باشید اما نمی‌دانستید چه معنایی دارد؟ در این متن به توضیح بیشتر آن می پردازیم.

قهوه نسل سوم

متاسفانه یک تعریف دقیق و جامع درباره موج سوم وجود ندارد و هر کس به طرز متفاوتی آن را توصیف میکند اما سعی کردیم تا با کمک متخصصان به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

موج اول قهوه:

موج اول قهوه از اوایل قرن ۱۹ شروع شد، وقتی افراد به طور گسترده شروع به مصرف یا خرید قهوه کردند و قهوه به طور راحت در دسترس عموم افراد قرار گرفت. علاوه بر آن افراد اطلاع چندانی از گیاه قهوه نداشتند، حتی نمی‌دانستند دانه های های قهوه از یک گیاه واقعی تامین می شود و بیشتر تمرکز بر روی در دسترس بودن و راحتی استفاده بوده است.

مشخصات قهوه موج اول:

• دانه های مصنوعی یا طبیعی طعم داده شده

• پیشنهادات ساده و اولیه

• تلخ و سیاه

• دسترسی راحت در فروشگاه ها

 

موج دوم قهوه:

در موج دوم همراه با افزایش مصرف کنندگان قهوه، برند ها و شرکت هایی همانند استارباکس انقلابی در فرهنگ کافه نشینی و نوشیدن قهوه ایجاد کردند. آن ها به تولید نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو پرداختند و سعی کردند تا با مخلوط کردن با مواد مختلف و استفاده از شیرین کننده ها طعمی خوشمزه و جدید را ایجاد کنند. در این موج، قهوه یک نوشیدنی ساده نبوده و بلکه یک نوشیدنی خلاقانه بوده که توسط باریستا ها سرو می شد. همچنین بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به قهوه باعث شد تا کافه ها برای از دست ندادن مشتریان خود قهوه ها را با کیفیت بالاتر و بهتری ارائه دهند.

مشخصات قهوه موج دوم:

• تمرکز زیاد بر روی نوشیدنی ها طعم دار

• کمی سیاه و تلخ

• دسترسی راحت در سوپرمارکت

• اطلاعات اندک درباره ی کشور تولید کننده قهوه

باریستاهای علاقمند به خود قهوه علاقه داشتند اما به دان های قهوه علاقه نداشتند

 

موج سوم قهوه:

موج سوم از سال ۱۹۸۰ شکل گرفت و تمرکز آن بیشتر بر روی دانه های قهوه است. در این دوره مردم فهمیدند که نه تنها مهارت باریستا بلکه تمام چرخه ی تولید بر روی مزه قهوه اثر می گذارد. به همین خاطر توجه بیشتری به مزارع کشت قهوه شد.

همچنین، در موج سوم کافه‌ها سعی کردند تا دان‌ها را بدون واسطه به صورت مستقیم از مزرعه خریداری کنند. در این دوران باریستا ها سعی کردند مهارت خود را افزایش دهند و برای ایجاد طعم های جدید، به روش های جدید رست کردن و برشته کردن دان های قهوه دست پیدا کنند. برپایی نمایشگاه ها و مسابقات جهانی درباره قهوه، در این دوران باعث شد تا مردم به اطلاعات بیشتری درباره قهوه دست پیدا کنند و قهوه به چیزی فراتر از یک نوشیدنی ساده تبدیل شود.

علاوه بر آن، به علت رقابت زیاد موجود در این دوران باریستا ها سعی کردند با ایجاد طعم های منحصر به فرد و نشان دادن هنر خود روی قهوه مانند لاته آرت مشتریان بیشتری را جذب خود کنند.

مشخصات قهوه موج سوم:

• ایجاد عطرها و رایحه های خاص در قهوه (مانند شیرینی عسل)

• برشته تر و سبک تر شدن دان های قهوه

• هنر لاته

• اطلاعات بیشتر از مزرعه ای که دان قهوه در ان کاشته شده است

• دان های منحصر به فرد

• تغییر روش های دم کردن

 

انواع قهوه ساز های موج سوم:

قهوه ساز دمی سرد

قهوه ساز V60

قهوه ساز آئروپرس

قهوه ساز کافه سولو

قهوه ساز کمکس

قهوه ساز سایفون یا وکیوم پات

قهوه ساز فرنچ پرس

 

قهوه ساز کافه سولو:

قهوه ساز کافه سولو محصول شرکت دانمارکی اوا سولو است. برای دم کردن قهوه ابتدا درون محفظه آن آب جوش ریخته و محفظه را چرخانده، سپس آب را خالی کنید تا داخل محفظه تمیز شود.

قهوه ساز کافه سولو

با قاشق به مقدار لازم قهوه آسیاب شده را در داخل محفظه ریخته و سپس محفظه را کمی تکان دهید تا قهوه در کف ظرف به یک اندازه قرار گیرد. در مرحله یعد آب جوش را روی پودر قهوه ریخته و با قاشق آنقدر هم میزنیم تا محلول بصورت یک دست شود. پس از آن فیلتر دستگاه را در جای مناسب قرار داده و صبر می کنید تا قهوه دم بکشد. البته توجه داشته باشید زیپ دستگاه را تا بالا بکشید. پس از گذشت حدود ۴ دقیقه، قهوه آماده می شود و می توانید آن را میل کنید.

 

قهوه ساز کمکس:

یکی از ساده ترین راه ها برای دم کردن قهوه استفاده از قهوه ساز کمکس است.

قهوه ساز کمکس

این قهوه ساز با شکل ساعت شنی در سال ۱۹۴۱ توسط پیتر شلمبوم اختراع شده است. پس از مدتی شرکت کمکس در آن تغییراتی ایجاد کرد و آن را به شکل صنعتی در آورد. ظرفیت این قهوه ساز معمولا ۶ فنجان یا شات قهوه است.

 

قهوه ساز فرنچ پرس:

فرنچ پرس یکی از کلاسیک‌ترین وسیله ها برای دم کردن قهوه در موج سوم می باشد. البته لازم نیست حتما قهوه‌خور باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید. بلکه دمنوش و چایی هم می‌توانید در آن دم کنید! حتی می توانید با استفاده از آن شیر فوم گرفته شده، برای قهوه خود (لته آرت) تهیه کنید.

قهوه فرانسه چیست؟ (آموزش طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس و دستگاه فرانسه ساز)

برای درست کردن قهوه در این وسیله باید از روش غوطه‌وری استفاده کنید، یعنی در ابتدا دان‌های قهوه را در ظرف ریخته سپس آب جوش را بر روی دان‌های قهوه می ریزید. پس از آن در ظرف را گذاشته و اهرم را به سمت بالا بکشید تا فیلتر به سمت بالا بیاید. پس از مدتی اهرم را به سمت پایین کشیده تا تفاله قهوه در پایین ظرف جمع شود سپس شما به راحتی می‌توانید قهوه صاف و فیلتر شده خود را میل کنید. البته توجه داشته باشید هر چه دان‌های قهوه درشت‌تر باشد مدت زمان بیشتری برای پایین کشیدن اهرم باید صبر کنید.

برای تهیه شیر فوم گرفته شده با استفاده از فرنچ پرس ابتدا شیر گرم را در داخل آن ریخته، سپس آنقدر اهرم را بالا و پایین می‌کنیم تا شیر حالت کف دار به خود بگیرد یا می‌توانیم شیر سرد را در داخل فرنچ پرس ریخته و آنرا داخل مایکروفر بگذاریم تا شیر گرم شود و نهایتا اهرم را بالا پایین کنیم تا شیر فوم گرفته تهیه شود.

گنجایش فرنچ پرس به طور معمول بین ۴ تا ۹ فنجان یا شات است. البته توجه داشته باشید منظور ما فنجان‌های کوچک است. به طور پیش فرض سازندگان فرنچ پرس هر فنجان را حدود ۴ اونس یا همان ۱۱۸ میلی لیتر در نظر می‌گیرند. گنجایش فرنچ پرس‌های کوچک بین ۳ تا فنچان و مدل‌های بزرگ‌تر بین ۸ تا ۱۲ فنجان می‌باشد.

 

قهوه موج سوم دارای چه ویژگی های منحصر به فردی می باشد؟

افزایش کیفیت، تجارت مستقیم، پروفیل رست کمتر، روش های ابتکاری جدید دم کردن قهوه و … همه اینها از ویژگی های قهوه موج سوم هستند. ما حاضریم برای تمام اینها پول بیشتری بپردازیم اما وقتی با متخصصان این صنعت صحبت کنید، بحث های شیرین دیگری نیز مطرح خواهد شد.

 

آیا قهوه موج سوم همان قهوه مخصوص است؟

متاسفانه قهوه مخصوص و قهوه موج سوم در برخی موارد به طور اشتباه به جای یک دیگر استفاده می شوند اما در واقع این دو دارای تفاوت هایی نسبت به یکدیگر می باشند. قهوه موج سوم، یک فنجان قهوه ساده نیست بلکه یک طرز تفکر می باشد. حالا قهوه موج سوم چه تفاوتی با قهوه تخصصی دارد؟

از طرف انجمن تخصصی قهوه به قهوه ها نمره داده می شود آن هایی که از ۱۰۰ نمره، نمره ی بالای ۶۰ گرفته اند قهوه تجاری محسوب می شوند و آن هایی که نمره بالای ۸۰ گرفته اند قهوه مخصوص یا همان Specialty Coffee Association (قهوه عربیکا اسپشیالیتی) محسوب می شوند. این قهوه های منحصر به فرد حاصل میکرواقلیم ها، خاک های مخصوص و روش های فرآوری (حذف قسمت گلاس مانند از دان قهوه) است. در قهوه مخصوص الویت روی کیفیت کار به هر طریقی می باشد اما در قهوه موج سوم علاوه بر کیفیت بالای محصول، مصرف کنندگان از داستان تولید قهوه آگاه هستند و برایشان حائز اهمیت است.

 

آیا قهوه مخصوص همان قهوه موج دوم است؟

اگرچه قهوه مخصوص بیشتر با قهوه موج سوم شناخته می‌باشد اما قهوه موج سوم درباره رابطه مشتری با قهوه می‌باشد. بنابراین می توان قهوه مخصوص ر ا مربوط به موج دوم بدانیم. در حقیقت شما برای یک قهوه ی مخصوص نیاز به موج سوم ندارید اما از آنجا که در موج سوم تجربه مشتریان از قهوه بسیار مهم می باشد و برای یک تجربه خوب نیازمند یک قهوه با کیفیت مثل قهوه مخصوص است، بنابراین در موج سوم نیازمند یک قهوه مخصوص است، اما قهوه مخصوص نیازمند موج سوم نیست!

 

موج چهارم قهوه:

همانطور که می دانید موج قهوه از حدود ۱۰۰ سال راه بسیار طولانی را طی کرده و دارای تغییرات بسیار زیادی شده است. هم اکنون دیگر قهوه یک نوشیدنی ساده نمی‌باشد. امروزه نه تنها به تک تک جزئیات قهوه توجه می شود، بلکه حتی به سایز و اندازه فنجان قهوه نیز دقت می کنند تا افراد بهترین تجربه را در هنگام خوردن قهوه داشته باشند. امروزه تمام جزئیات قهوه مانند خاک و مزرعه ای که در آن دان قهوه کاشته شده است، روش و مقدار رست کردن دان قهوه، هنر و توانایی های باریستا و … مهم است. البته هنوز نمی‌دانیم با این حال در موج چهارم قرار داریم یا نه؟ اما چیزی که پیدا است، پیشرفت بسیار زیاد صنعت قهوه است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت