بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی وخواب آلودگی

3.9/5 - (30 امتیاز)

بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی

در این مقاله بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی و رفع خواب یا برای بیدار ماندن و تاثیر قهوه بر خواب و فواید خوردن قهوه در شب قبل از خواب و همه موارد آن را با جزییات بدانیم .

قهوه با نام علمی قهوه ارگانیک عربیکا از گیاهان معروف و محبوب است و به شما توصیه می کنیم برای خرید دانه قهوه عربیکا حتما به فروشگاه های معتبر و مجاز مراجعه نمایید.

قَهوه نوعی نوشیدنی مورد رضایت است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شده‌ی گیاه قهوه به دست می‌آید.

گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیاست.

این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود.

 

بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی

رفع خستگی با قهوه

قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به خاطر وجود یک ماده‌ محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در دنیاست.کافئین مانع فعالیت یک پیام‌رسان عصبی بازدارنده در مغز می‌شود و این امر یک اثر تحریک‌کننده به جا می‌گذارد.

این اثر بهبود بخشیدن انرژی، خلق و خو و جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز است.

نوشیدن روزانه قهوه بدلیل کافئین موجود در آن که از شناخته شده‌ترین مواد روان‌ گردان دنیا می‌باشد، باعث افزایش سطح هوشیاری و تمرکز شده و می‌تواند فعالیت مغز را بهبود بخشد. کافئین یک داروی شناخته شده است که سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کند. کافئین با افزایش متابولیسم بدن، ضربان قلب را افزایش می‎‌دهد و باعث بالارفتن سطح هوشیاری و انرژی می‌شود.

۹۹ درصد کافئین موجود در قهوه، بعد از ۴۵ دقیقه جذب شده و وارد خون می‎‌شود که این روند باعث کاهش ترشح سروتونین شده و خواب‌آلودگی را کم می‌کند. ترشح این هورمون در مغز، خواب‌آلودگی و احساس گرسنگی را به همراه دارد.

همچنین کافئین موجود در قهوه روبوستا باعث بالارفتن هورمون دوپامین در بدن می‌شود. در نتیجه، باعث افزایش تمرکز و کاهش خستگی نیز می‎‌شود. مصرف روزانه این نوشیدنی بی‌نظیر به میزان دو تا سه فنجان، فعالیت سیستم مرکزی عصبی را افزایش می‌دهد.قهوه موجب بهبود تفکر منطقی و سرعت واکنش‌های رفتاری انسان می‎‌شود.

همچنین باعث شناسایی تأثیر کلمات مثبت به دلیل تأثیر کافئین، بر بخشی از مغز می‎‌شود که مسئول شناخت گفتار و زبان است  شما با مراجعه به فروشگاه قهوه دارک بصورت آنلاین با خرید دانه قهوه روبوستا می توانید از تخفیفات ویژه بهره مند شوید.

کدام قهوه خواب را میپراند

قهوه معمولاً خواب را نمی‌پراند؛ بلکه به عنوان یک محرک عصبی معروف است که می‌تواند بیداری و آگاهی را افزایش دهد. کافئین، که یکی از اجزای اصلی قهوه است، به عنوان یک محرک موثر برای افزایش بیداری استفاده می‌شود.

بنابراین، مصرف قهوه معمولاً توصیه نمی‌شود در زمان‌هایی که نزدیک به خواب هستید یا قصد دارید بخوابید. در واقع، مصرف قهوه در مدت زمان زودتر از خواب ممکن است باعث کاهش کیفیت خواب و ایجاد مشکلات خواب‌آلودی شود.

بهترین زمان خوردن قهوه برای بیدار ماندن

بسیاری از مردم از یک فنجان یا سه فنجان قهوه پس از بلند شدن یا مدت کوتاهی پس از آن لذت می برند.

با این حال، تصور می‌شود که نوشیدن قهوه خیلی زود پس از بلند شدن، اثرات انرژی‌بخش آن را کاهش می‌دهد، زیرا هورمون استرس کورتیزول شما در این زمان در اوج خود است .

کورتیزول هورمونی است که می تواند هوشیاری و تمرکز را افزایش دهد. همچنین متابولیسم، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون شما را تنظیم می کند.

این هورمون از یک ریتم خاص برای چرخه خواب و بیداری پیروی می کند، با سطوح بالایی که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از بالا آمدن به اوج خود می رسد و در بقیه روز به آرامی کاهش می یابد.

با این حال، پیشنهاد شده است که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است که سطح کورتیزول شما کمتر است.

برای اکثر افرادی که حدود ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوند، این زمان بین ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح است.

اگرچه ممکن است حقیقتی در این مورد وجود داشته باشد، اما هیچ مطالعه‌ای تا به امروز هیچ اثر انرژی‌زای برتری را در به تعویق انداختن قهوه صبح‌تان در مقایسه با نوشیدن آن بلافاصله پس از بیدار شدن مشاهده نکرده است .

دلیل دیگری که پیشنهاد شده است قهوه صبحگاهی خود را به تعویق بیندازید این است که کافئین قهوه می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد.

نوشیدن قهوه زمانی که سطح کورتیزول شما در اوج است ممکن است سطح این هورمون را افزایش دهد. سطوح بالای کورتیزول در دوره های طولانی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند و باعث مشکلات سلامتی شود.

بهترین قهوه فوری برای بیداری

به طور کلی، قهوه‌های فوری دارای مقدار کافئین بیشتری هستند نسبت به قهوه‌های دیگر، زیرا فرآیند تولید آنها معمولاً شامل استفاده از قهوه‌های سازنده کافئین بالا و فرآوری سریع آنها است. اما برای انتخاب بهترین قهوه فوری برای بیداری، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

۱٫ محتوای کافئین: برچسب محصول را بررسی کنید و مطمئن شوید که مقدار کافئین در قهوه فوری مناسب برای شما است. برخی از برندها ممکن است کافئین بیشتری داشته باشند.

۲٫ طعم و عطر: به دلیل فرآیند تولید سریع، برخی از قهوه‌های فوری ممکن است طعم و عطر بهتری نسبت به دیگران داشته باشند. انتخاب کنید که قهوه‌ای با طعم و عطر مورد علاقه خود داشته باشید.

۳٫ ترکیبات اضافی: برخی از قهوه‌های فوری ممکن است دارای ترکیبات اضافی مانند روغن‌های هیدروژنه یا شکر باشند. مطمئن شوید که ترکیبات اضافی موجود در قهوه مطابق با ترجیحات شما است.

۴٫ سازگاری با سلایق: همانطور که افراد سلایق متفاوتی در قهوه دارند، قهوه‌های فوری نیز متنوع هستند. امتحان کنید و تعیین کنید که کدام یک بهترین سلیقه برای شما دارد.

۵٫ محل تولید: برخی از مردم ترجیح می‌دهند قهوه‌هایی را انتخاب کنند که از مناطق خاصی مانند کلمبیا یا اتیوپی وارد شده‌اند. اگر این مورد برای شما مهم است، به کشوری که قهوه از آن وارد می‌شود توجه کنید.

با توجه به این موارد، بهتر است محصولات مختلف را تست کنید تا قهوه فوری‌ای را که برای شما مناسب است، پیدا کنید. همچنین به میزان مصرف قهوه توجه کنید و مطمئن شوید که مقدار مصرفی شما مطابق با سلامتی شما است.

بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی

با این حال، هیچ مطالعه طولانی مدتی در مورد پیامدهای سلامتی کورتیزول بالا از نوشیدن قهوه وجود ندارد.

علاوه بر این، افزایش کورتیزول ناشی از کافئین در افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند کاهش می یابد.

گفته می شود، اگر ترجیح می دهید قهوه را پس از بلند شدن از خواب به جای چند ساعت بعد از آن بنوشید، ضرری ندارد.

اما اگر مایل به تغییر آیین قهوه صبح خود هستید، ممکن است متوجه شوید که تاخیر در مصرف قهوه برای چند ساعت ممکن است انرژی بیشتری به شما بدهد.

برخی افراد عادت دارند به محض بیدار شدن، قهوه بنوشند تحقیقات زیادی نشان دهنده تاثیر قهوه بر سلامت بدن و ذهن بوده است. اما از این نکته غافل نشوید که نوشیدن قهوه با معده خالی توصیه نمی‎‌شود چرا که اسید هیدروکلریک معده را افزایش داده و باعث سوزش آن می‎‌شود.

بنابراین افرادی که دچار زخم معده و التهاب معده هستند، قهوه خود را همراه با صبحانه‌ای کامل و یا حداقل در شرایطی که معده کاملا خالی نیست، مصرف کنند.

همچنین نوشیدن قهوه با معده خالی، علاوه بر افزایش کوتاه مدت فشار خون، باعث افزایش اضطراب و اختلال در تمرکز نیز می‌شود. چرا که با بیدار شدن، هورمونی به نام کورتیزول در بدن ترشح می‎‌شود که باعث هوشیاری و تمرکز فرد می‎‌شود.

مطالعات نشان داده است که با نوشیدن قهوه با معده خالی هنگام صبح، در عملکرد این هورمون اختلال ایجاد شده و می‌تواند نتیجه معکوس دهد. همچنین نوشیدن قهوه با معده خالی به افرادی که مشکل کیسه صفرا دارند توصیه نمی‎‌شود.

چرا که با اینکار کیسه صفرا منقبض شده و عملکرد آن مختل می‎‌شود. در این صورت ممکن است دچار بی اشتهایی، تب، استفراغ، اسهال و درد شدید شوید.

بهترین زمان نوشیدن قهوه ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۲ بعد از ظهر تا ۵ عصر می‌باشد. به این دلیل که در این ساعات از روز، میزان کورتیزول (هورمون استرس) که با میزان هوشیاری نیز مرتبط است، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. پس با مصرف این نوشیدنی بی‌نظیر در زمان مناسب، از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

قوی ترین قهوه برای بیداری

برای بیداری، قهوه‌هایی که دارای مقدار بالایی از کافئین هستند معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هر فردی به طور متفاوتی به کافئین واکنش نشان می‌دهد، بنابراین ممکن است بهترین قهوه برای بیداری برای هر فرد متفاوت باشد. در اینجا چند نوع قهوه با میزان بالایی از کافئین که معمولاً برای بیداری مورد توجه قرار می‌گیرند:

۱. اسپرسو: اسپرسو حاوی مقدار بالایی از کافئین است و به سرعت بیداری فراهم می‌کند. یک دوز اسپرسو حاوی حدود ۶۰-۸۰ میلی‌گرم کافئین می‌باشد.

۲. ریسترتو: ریسترتو نوع دیگری از قهوه اسپرسو است که حاوی کافئین بیشتری است. می‌توانید از آن برای افزایش بیداری استفاده کنید.

۳. کافه آمریکانو: این نوع قهوه نیز مقدار بالایی از کافئین دارد و معمولاً برای بیداری مصرف می‌شود.

۴. کافه لاته: کافه لاته نیز یک نوع نوشیدنی قهوه‌ای با مقدار قابل توجهی کافئین است که می‌تواند به بیداری کمک کند.

قهوه برای رفع خواب آلودگی

بلعیدن کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند، که شما را بیدار می کند و احساس انرژی بیشتری می کنید. با این حال، وقتی به نظر می رسد قهوه شما را بیدار نمی کند و به جای آن احساس خواب آلودگی می کند، چطور؟ آیا کافئین شما را شکست داده است؟

وقتی قهوه می نوشید،معده و روده کوچک جذب می کند کافئین و آن را از طریق جریان خون به قسمت های مختلف بدن از جمله مغز شما توزیع می کند. پس از اینکه کافئین به مغز شما می رسد، به گیرنده های آدنوزین شما می چسبد.

اکنون آدنوزین به شما کمک می کند احساس خواب آلودگی کنید و چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می کند وقتی کافئین به گیرنده های آدنوزین شما متصل می شود، مغز شما آدنوزین خود را پردازش نمی کند، اما این بدان معنا نیست که تولید آن را متوقف می کند. بنابراین هنگامی که کافئین از بین می رود، آدنوزین تجمع می یابد که به گیرنده های مغز شما متصل می شود و باعث می شود احساس خستگی کنید.

از آنجایی که کافئین هوشیاری را افزایش می دهد، معمولا برای مبارزه با خواب آلودگی در طول روز استفاده می شود. اگر مستعد خواب آلودگی هستید، مصرف مکرر و کم کافئین می تواند به شما کمک کند هوشیار باشید. این ممکن است یک فنجان چای، نوشابه یا نصف فنجان قهوه فوری هر ۱-۲ ساعت باشد.

اگرچه کافئین ممکن است به غلبه بر خواب آلودگی کمک کند، اما این اثر موقتی است و جایگزین فواید یک خواب خوب نمی شود.

کافئین یک ماده طبیعی است که بر مغز و رفتار تأثیر می گذارد. می توان آن را در بسیاری از نوشیدنی ها و غذاهای مختلف یافت این شامل چای، قهوه، شکلات و نوشابه است کافئین در برخی داروها نیز یافت می شود.

کافئین با مهار مواد شیمیایی موجود در مغز که خواب را افزایش می دهد، هوشیاری را افزایش می دهد. کافئین به سرعت در جریان خون جذب می شود و در عرض ۳۰ تا ۷۰ دقیقه به اوج خود می رسد.

اثرات آن می تواند ۳ تا ۷ ساعت طول بکشد، اما ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا کافئین به طور کامل از بدن حذف شود.

بهترین قهوه برای بیدار ماندن

معمولاً تصور می شود اسپرسو “قوی تر” است، به این معنی که حاوی کافئین بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی های قهوه است. هنگامی که شما در میلی لیتر اندازه گیری می کنید، این درست است.

با این حال، به دلیل اندازه های کوچک اسپرسو، یک فنجان اسپرسو نسبت به یک فنجان قهوه فیلتر معمولی کافئین کمتری دارد.

یک شات اسپرسو حدود ۵۳ میلی گرم کافئین دارد، در حالی که یک فنجان قهوه قطره ای حاوی بیش از دو برابر تا سه برابر کافئین (۱۱۵ تا ۱۷۵ میلی گرم) است که به دلیل اندازه فنجان بزرگتر قهوه معمولی است قهوه ترک حاوی کافئین بیشتری است و بنابراین می تواند به بیدار ماندن کمک کند.

پاسخ کوتاه بسیار واضح است. هر قهوه، تا زمانی که بدون کافئین نباشد، شما را بیدار نگه می دارد. در حالی که این درست است، همچنین درست است که برخی از قهوه‌ها کافئین بیشتری نسبت به دیگران دارند، برخی از روش‌های آماده‌سازی حاوی کافئین بیشتری نسبت به دیگران هستند و توانایی هر قهوه برای بیدار نگه داشتن شما بدیهی است که محدودیت‌هایی نیز دارد.

اگر در حال از بین رفتن از خستگی هستید، قهوه نیز دیگر کمک چندانی نخواهد کرد. من به سرعت همه چیز را از بین می برم.

فواید خوردن قهوه در شب

قهوه های کافئین دار برای افرادی که روزانه تلاش و سخت کوشی بسیاری در مسیر کار و حتی درس خواندن، دارند بسیار مفید است اما در هنگام شب به عموم افراد توصیه نمی شود بلکه بهترین فایده را برای رانندگان، افرادی که شیفت شب مشغول کار هستند و همچنین دانشجویان و دانش آموزانی که شب مشغول به درس خواندن هستند بسیار موثر در بیدار ماندن و همچنین فعال بودن مغز آن ها در یادگیری است.

خوردن قهوه قبل از خواب

مصرف قهوه خیلی نزدیک به زمان خواب، مانند هنگام شام، می تواند باعث مشکلات خواب شود . برای جلوگیری از اثرات مخرب کافئین بر خواب، توصیه می شود حداقل ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید علاوه بر مشکلات خواب، کافئین می تواند اضطراب را در برخی افراد افزایش دهد.

 تاثیر قهوه بر خواب

کافئین محرک موجود در قهوه است که شما را بیدار نگه می دارد. بنابراین، وقتی یک فنجان قهوه می نوشید، کافئین وارد جریان خون شما می شود و به مغز شما می رود، جایی که به گیرنده های آدنوزین می چسبد.

اکنون که کافئین به گیرنده های آدنوزین متصل شده است، آدنوزین نمی تواند به گیرنده ها بچسبد و از این رو نمی تواند عملکرد خود را انجام دهد.

حال این سوال مطرح می شود که “عملکرد آدنوزین چیست؟” و چگونه مسدود کردن فعالیت آدنوزین با هوشیاری و توجه مرتبط است؟

آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی است که چرخه خواب و همچنین هوشیاری و توجه را کنترل می کند. به محض اینکه آدنوزین به گیرنده خود متصل می شود، سیگنالی را به مغز ارسال می کند که زمان خواب فرا رسیده است این کار با ارسال تکانه هایی به مغز شما باعث خواب آلودگی شما می شود.

اکنون در این سناریو، جایی که کافئین تمام گیرنده های آدنوزین را مسدود کرده است، بنابراین وقتی آدنوزین نتواند با گیرنده خود متصل شود، نمی تواند عملکرد خود را انجام دهد، در نتیجه شما بیدار خواهید ماند.

اکنون به خصوص افرادی که به کافئین حساس هستند پس از نوشیدن قهوه نمی توانند بخوابند. بنابراین توصیه می شود حداقل ۲ ساعت قبل از خواب قهوه بنوشید زیرا اگر قهوه را قبل از خواب مصرف کنید، مانع از خواب رفتن شما می شود.

بهترین نسکافه برای بیدار ماندن

قهوه فوری یا آماده که درایران، آن را با نام نسکافه Nescafe نشان تجاری نستله برای نوعی قهوه فوری می‌شناسند، از قهوه سبز رست شده (بو داده) وسپس آسیاب شده تهیه می‌شود.

نسکافه ۱۵دقیقه پس از مصرف می تواند اثر محرکی داشته باشد فقط به یاد داشته باشید که پس از مصرف، حدود شش ساعت طول می کشد تا نیمی از کافئین از بین برود.

کاپوچینو برای بیداری

۱۵  الی ۴۵ دقیقه بعد از مصرف کاپوچینو با خوردن مواد غذایی حاوی کافئین یا نوشیدن قهوه، اوج حضور کافئین در جریان خون است. بعد از این مدت کافئین از طریق کبد تجزیه شده و به عبارت دیگر دفع آن از بدن آغاز می‌شود. اغلب افراد در این بازه زمانی متوجه شدیدترین اثرات کافئین می‌شوند و در برخی افرادی که نسبت به این ماده حساسیت بیشتری دارند احساس لرز، نیاز فوری به ادرار کردن و به اوج رسیدن احساس انرژی گزارش شده است.

تا زمانی که کافئین موجود کاپوچینو در بدن است سیستم عصبی شما فعال است و مانع خواب آلودگی شما می گردد.

ایا کاپوچینو ضد خواب است

کاپوچینو یک نوع نوشیدنی قهوه‌ای است که از اسپرسو و شیر طازج تهیه می‌شود. هر دوی این مواد دارای کافئین هستند که به عنوان یک محرک عصبی معروف است. بنابراین، مصرف کاپوچینو ممکن است در مدت زمان کوتاهی پس از مصرف، منجر به افزایش آگاهی و افزایش حالت بیداری شود.

اما طبیعتاً نمی‌توان آن را به عنوان یک داروی ضدخواب معتبر یا روش درمانی برای بیداری از خواب استفاده کرد. به هر حال، مصرف زیاد قهوه یا کاپوچینو ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد اضطراب، بی‌قراری، یا افزایش ضربان قلب شود، بنابراین باید با مصرف آن به میزان معقول و با توجه به حالت سلامتی شخصی خود، موازات کرد.

خواص کاپوچینو برای خواب

اصولاً، کاپوچینو به عنوان یک نوشیدنی قهوه‌ای حاوی کافئین است که معمولاً برای افزایش بیداری و کاهش خواب‌آلودگی مصرف می‌شود.

بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی

در صورتی که تمایل به خرید دانه قهوه میکس دارید با مراجعه به سایت فروشگاهی قهوه دارک قهوه اصل را سفارش دهید.

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت