قهوه روبوستا چیست همه چیز درمورد این خوشمزه ۱۴۰۲

5/5 - (15 امتیاز)

قهوه روبوستا چیست

قهوه روبوستا نوعی از انواع متنوع دان قهوه ها می باشد که از گیاه Coffea Canephora  به عمل آمده. اکثر افراد قهوه روبوستا را به نام علمی Canephora نیز می شناسند. قهوه روبوستا با کیفیت فوق العاده خود سالانه حدود ۳۰ درصد تولیدات قهوه جهان را به خود اختصاص داده که کشور ویتنام بیشترین مزارع قهوه روبوستا را به نام خود کرده است و از نظر مرقوبیت قهوه نیز جزو بهترین کشور های تولید کننده دانه قهوه روبوستا به شمار می رود.

قهوه ۱۰۰ درصد روبوستا چیست

قهوه ۱۰۰ درصد روبوستا به معنای این است که تمام دانه‌های قهوه مورد استفاده در تهیه آن از گونه‌ی روبوستا (Robusta) هستند، بدون هیچ افزودنی از سایر گونه‌های قهوه مانند عرابیکا (Arabica). دانه‌های روبوستا تا حدودی تلختر و دارای میزان کافئین بیشتری نسبت به عرابیکا هستند. قهوه‌هایی که از ۱۰۰ درصد روبوستا تهیه می‌شوند، ممکن است مزه و عطر متفاوتی نسبت به قهوه‌هایی که از مخلوطی از دانه‌های روبوستا و عرابیکا ساخته شده باشند، داشته باشند.

درخت قهوه روبوستا

مانند سایر درختان قهوه ها، قهوه روبوستا نیز از درختچه های قهوه به دست می آید و تنها تفاوت این درختچه ها این است که تا حدود ۱۰ متر ارتفاع نیز دیده می شوند و از اندازه بزرگ تری نسبت به سایر انوع درخت های قهوه برخوردار می باشند.

درختان قهوه روبوستا مقاومت بیشتری نسبت به درخت عربیکا را با خود به همراه دارند و سالانه به ۲۲۰۰ الی ۳۰۰۰ میلی متر بارندگی نیاز خواهند داشت. قهوه روبوستا نسبت به کم آبی مقاوم تر می باشد و ارتفاع این قهوه از سطح دریا تا ۸۰۰ متر می باشد.

قهوه روبوستا از هزینه و قیمت کاشت و نگهداری کمتری برخوردار است که همین امر باعث شده در کشور های جنوب شرقی آسیا تولید خوبی به همراه داشته باشد، با این حال درخت قهوه روبوسا در برابر سرما کمی از خود ضعف نشان می دهد و درجه حرارت مطلوبش بین ۱۸ درجه تا ۳۶ درجه سانتی گراد می باشد.

چای روبوستا

چای روبوستا به چایی اشاره دارد که از برگ‌های گیاه Camellia sinensis var. Assamica تولید می‌شود. این گونه از چای بیشتر در نواحی گرمسیری مانند آسیا جنوبی و جنوب شرقی آسیا کشت می‌شود. برخلاف چای عرابیکا که از گونه Camellia sinensis var. Sinensis تولید می‌شود، چای روبوستا دارای برگ‌های بزرگتر، میزان تانین بیشتر، و طعم قوی‌تر و تلختری است. این نوع چای معمولاً برای تهیه چای سیاه استفاده می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد یک مزه تند و تلخ در نوشیدنی شود.

تاریخچه قهوه روبوستا چیست

اولین بار قهوه روبوستا در قرن ۱۸ میلادی در کشور کنگو توسط افراد بلژیگی کشف شد که همان موقع با نام Coffea  canephora  نام گذاری شد، با توجه به این موضوع این درخت جزو درختان بومی جنگل های استوایی نزدیک دریاچه ویکتوریا در کشور اوگاندا نیز به شمار می رود. قهوه روبوستا حدود یک سال بعد برای اولین بار وارد آسیا شد و در کشور هایی که شروع به کشت قهوه عربیکا می کردند نیز پرورش داده شد.

قهوه روبوستا چیست

ویژگی های دانه قهوه روبوستا

قهوه روبوستا از ویژگی ها و خصوصیات بسیاری برخوردار می باشد که در ادامه با ویژگی های مهم و چشم گیر این قهوه با شما همراه هستیم.

قهوه روبوستا به دلیل کافئین بالا و اسید کلروژنیک زیاد دارای طعم تلخ می باشد که برای افرادی که از تلخی زیاد قهوه رنج می برند توصیه نمی شود. این قهوه به دلیل مقادیر زیادی کافئین که دارد با یک شات نوشیدن اسپرسو انرژی تمام روز را برای شما فراهم می کند.

همچنین قهوه روبوستا به دلیل مقادیر زیاد کافئین و آنتی اکسیدان ها از بیماری های مشترک افراد مانند آلزایمر، بی خوابی، دیابت نوع ۲، بیماری های کبدی، پارکینسون و سرطان پیشگیری کرده و باعث کاهش مرگ زودرس در بدن افراد می شود.

طبع قهوه روبوستا چیست

طبع یا خواص دارویی قهوه روبوستا، مانند سایر انواع قهوه، به شدت گرم و خشک است. این به معنای آن است که مصرف زیاد آن ممکن است باعث افزایش داغی و خشکی در بدن شود، و برای افرادی که دارای مشکلاتی مانند اختلالات دستگاه گوارش یا افرادی که به سرعت عملکرد دستگاه عصبی خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند، توصیه نمی‌شود.

اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف معتدل قهوه می‌تواند برخی از فواید بهداشتی نیز داشته باشد، اما همواره مصرف معقول و اندازه‌گیری دقیق مهم است. در صورت داشتن هرگونه بیماری یا مشکل سلامتی، مشاوره با پزشک مهم است.

معایب و مزایای قهوه روبوستا چیست

قهوه روبوستا معایب زیاد و مهمی را با خود به همراه ندارد و از معایب این قهوه می توان گفت که از همه نظر با قهوه عربیکا برابری ندارد و از قهوه عربیکا ضعیف تر می باشد، زیرا قهوه روبوستا دارای مقادیری قند، اسید های درون قهوه و چربی کمتر نسبت به عربیکا برخوردار می باشد.

همچنین اکثر افراد با نوشیدن طولانی مدت قهوه روبوستا متوجه طعم خسته کننده ی این نوشیدنی می شوند، قهوه روبوستا دارای طعمی با تلخی بالا است که برای افرادی که با تلخی بیش از حد قهوه مشکل دارند مناسب نیست. قهوه روبوستا از همه نظر از قهوه عربیکا ضغیف تر است و از کیفیت پایین تری نسبت به عربیکا برخوردار می باشد.

قهوه روبوستا چیست

خواص قهوه روبوستا

برای کسانی که مراقب وزن خود هستند، قهوه به کاهش وزن کمک می کند، البته تا زمانی که با شیر یا شکر مخلوط نشود، و روبوستا به دلیل داشتن قند طبیعی کمتر از عربیکا کمک می کند.

با محتوای کافئین بالاتر، قهوه روبوستا بهترین راه برای شروع روز با سطوح اوج انرژی است. کافئین همچنین مزایای خاص خود را دارد، مانند بهبود درک و توانایی های فیزیکی.

برای هر کسی که سعی می‌کند کمتر قهوه بنوشد، روبوستا همچنین راهی سریع‌تر برای دریافت کافئین بدون نوشیدن چندین فنجان است.

محتوای کافئین بیشتر، زمانی که در حد اعتدال نوشیده شود، به مصرف کنندگان روبوستا اجازه می دهد انرژی بیشتری داشته باشند و به طور کلی سلامت روان و رفاه را بهبود ببخشند. از آنجایی که کافئین آدنوزین را مسدود می کند، تعداد مواد شیمیایی شاد مانند دوپامین را در مغز افزایش می دهد.

از آنجایی که لوبیا روبوستا معطرتر و تلخ تر است، اثر مدر دارد و می تواند به رفع حالت تهوع کمک کند. همچنین به کسانی که از میگرن رنج می برند کمک می کند، بسیاری از مصرف کنندگان اصرار دارند که یک فنجان قهوه غلیظ راهی مطمئن برای کاهش درد است.

روبوستا دارای سطوح بالاتری از کافئین و در نتیجه آنتی اکسیدان است که می دانیم برای پوست و مو فواید دارد اینها همچنین برای کاهش وزن پایدار عالی هستند زیرا کافئین می تواند متابولیسم را افزایش داده و عضلات را برای ورزش تقویت کند.

آنتی اکسیدان ها به بازسازی سلولی کمک می کنند و از آنجایی که روبوستا نسبت به لوبیا عربیکا اسید کلروژنیک بسیار بیشتری دارد ۲۵ تا ۸۰ درصد بسته به نوع گیاه منبع فوق العاده ای است.

در نهایت، برای مزایای سلامتی، نوشیدن قهوه به طور منظم فواید طولانی مدت فوق العاده ای دارد. ترکیب موجود در قهوه، کافستول، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شناخته شده است.

برای دوستداران محیط زیست و کشاورزان با اخلاق، روبوستا برای رشد به آفت کش های زیادی نیاز ندارد و در مقایسه با عربیکا هزینه کمتری برای رشد دارد. از آنجایی که احتمال شکست آن نیز کمتر است، گیاه اغلب گزینه بهتری برای رشد است.

عوارض قهوه روبوستا چیست

مصرف قهوه در مقادیر زیاد می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی از جمله اختلال خواب و تحریک پذیری شود خستگی ذهنی که با کافئین بیش از حد همراه است نیز می تواند منجر به استرس، عدم تمرکز و کناره گیری اجتماعی شود رایج ترین مضرات مضرات نوشیدن قهوه در زیر آمده است:

می تواند باعث اضطراب شود: اگر قهوه زیاد بنوشید، می تواند باعث اضطراب و تحریک پذیری شود با گذشت زمان، همین مقدار ممکن است برای برخی از افرادی که به کارهایی که با بدن خود می کند حساس هستند، لذت بخش نباشد. همچنین ممکن است الگوهای خواب را مختل کرده و فشار خون را افزایش دهد.

می تواند باعث بی خوابی شود: بسیاری از افراد از طعم، بو و اثرات محرکی که یک فنجان قهوه در صبح ایجاد می کند لذت می برند، اما برای دیگران این اثرات نامطلوب است برای افرادی که از سردرد یا مشکلات خواب ناشی از مصرف قهوه رنج می برند، یک راه حل ممکن است این باشد که به جای آن از قهوه بدون کافئین یا قهوه کم کافئین استفاده کنند. همچنین درک این نکته مهم است که بیدار ماندن برای مدت طولانی برای سلامتی مضر است.

ممکن است برای قلب مضر باشد: ترکیبات مختلفی در قهوه وجود دارد که برخی برای بدن مفید هستند و برخی دیگر می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. این مواد شامل کافئین، تئوبرومین و پلی فنول‌ها هستند که به سالم نگه داشتن رگ‌های خونی کمک می‌کنند، اما در صورت مصرف در مقادیر زیاد، می‌توانند سیستم گردش خون را مسدود کنند با این حال، اگر اختلالات آریتمی قلبی دارید، باید از مصرف قهوه خودداری کنید یا حداقل آن را کاهش دهید.

ویژگی های دانه قهوه روبوستا

انواع قهوه روبوستا

قهوه ویتنامی باخ، دانه کامل روبوستا

این برند از قهوه روبوستا جز گزینه های ترکیبی نیست، به صورت خالص و درصد ۱۰۰روبوستا است. قهوه سنتی ویتنامی با شکر، نمک و روغن بو داده می شود تا عطر و طعم خاصی به آن اضافه کند، اما واقعا این گونه نیست.

این فقط دانه آن است و هیچ ماده دیگری وجود ندارد. گفته می شود خاک آتشفشانی که این دانه ها در آن رشد می کنند، مزه دانه های شکلات را می دهد. این قهوه برای اسپرسو و شاید آزمایش هایی تکنیکی که بخواهید مزه جدید خلق کنید بسیار عالی باشد.

قهوه روبستا در نوع خود متنوع است که تفاوت هایی در ساختار آن دیده می شود به عنوان مثال، قهوه ویتنام از معروف ترین قهوه های روبستا است که مقدار کافئین آن زیاد است.
از آنجا درخت روبستا مقاوم در برابر آفت ها و بیماری ممکنه می باشد، سطح تولید آن زیاد می شود.
افزایش سطح تولید قهوه و زیاد بودن آن در چرخه مصرف، قیمت آن را مناسب کرده است.

دانه قهوه روبوستا نسبت به درجه برشتگی آن به سه نوع لایت، مدیوم و دارک تقسیم میشود .
طعم تندو کرم زیبایی که از دانه های روبوستا ایجاد میشود، باعث استفاده از آن در تهیه اسپرسو شده است .

قهوه روبوستا خالص چیست

رایج ترین گونه Coffea Canephora  روبوستا، برادر کوچکتر باهوش خیابانی عربیکا است. علیرغم اینکه طعم آن کمتر تصفیه شده است، روبوستا به طور گسترده در ترکیب اسپرسو استفاده می شود، زیرا شناخته شده است که کرم بهتری (لایه خامه ای موجود در بالای شات اسپرسو) نسبت به عربیکا تولید می کند. سخت‌تر است، در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر است و محصول بهتری تولید می‌کند. همچنین کافئین بیشتری دارد!

میزان کافئین روبوستا

تصور می‌شود که محتوای کافئین تقویت‌شده روبوستا، همراه با اسیدهای کلروژنیک (آنتی اکسیدان‌های طبیعی) آن نتیجه مکانیسم محافظت از خود گیاه در دفع آفات و بیماری‌ها است. زمانی که اسیدهای کلروژنیک در سطوح پایین وجود داشته باشند، بخش مهمی از طعم قهوه در نظر گرفته می شوند.

با این حال، روبوستا حاوی سطوح بالاتری از این اسیدها است و محصولات اکسیداسیون تولید شده توسط آنها گاهی اوقات طعم های ناخواسته ای را ایجاد می کند که به طور بالقوه کیفیت فنجان را به خطر می اندازد.

طریقه مصرف قهوه روبوستا چیست

قهوه یک نوشیدنی مفید برای سلامت ذهنی و جسمی افراد است که همانند اکثر نوشیدنی ها، میزان مصرف روزانه قهوه باید متناسب با شرایط سلامتی هر فرد مشخص شود. در این صورت می توان قهوه را یک داروی پیشگیری از انواع تهدیدات جسمی و روحی نامید.

مصرف قهوه روبوستا برای یک فرد سالم و نرمال در یک روز می تواند بین ۴ تا ۵ فنجان باشد که این مقدار سبب پایین ترین خطر مرگ زودرس و سبب کاهش خطر بیماری های متعدد مشترک مانند پارکینسون، آلزایمر و دیابت نوع ۲  می شود.

مصرف مجاز قهوه روبوستا

یک فنجان متوسط قهوه روبوستای سرو شده دارای ۹۵ تا ۲۰۰ میلی گرم کافئین است در حالی که یک فنجان متوسط قهوه فوری، تنها بین ۲۷ تا ۱۷۳ میلی گرم کافئین دارد. اگر مصرف کافئین از حد مجاز بیشتر شود می تواند به سلامتی افراد صدمه بزند.

برای مثال اگر در نزدیکی زمان خواب ۱۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید ممکن است که از زمان خواب، کاسته شود. مصرف بیش از این مقدار و به صورت یکجا یا در یک بازه زمانی کوتاه، باعث افزایش اضطراب به ویژه در بیماران مبتلا به مشکلات روانی می شود.

همچنین کافئین سبب تحریک محرک ‌های عصبی مغز می‌ شود که در نتیجه خواب را از چشمان افراد می گیرد، البته تأثیرات کافئین در همه افراد به یک شکل نیست و افراد زیادی هستند که علی رغم نوشیدن قهوه پیش از زمان استراحت، به راحتی و بی هیچ مشکل و اظطرابی می‌ توانند به خواب خود ادامه دهند.

لاغری با دانه قهوه روبوستا و نحوه استفاده از آن

نوشیدن قهوه روبوستا که بدون شیر و شکر سرو شده باشد می تواند تاثیر فراوانی روی لاغری در بدن افراد داشته باشد. برای لاغر شدن و. رسیدن به اندام متناسب فقط نوشیدن قهوه عمل نمی کند، همچنین باید در کنار نوشیدن قهوه روبوستا به ورزش و رژیم غذایی نیز ادامه دهید.

افراد با نوشیدن قهوه برای کاهش وزن باید قهوه ای را انتخاب کنند که مانند قهوه روبوستا دارای مقادیر بسیار زیادی کافئین باشد و قبل از ورزش شروع به تهیه کردن قهوه و نوش جان کردن نوشیدنی بکنند. کافئین زیاد موجود درون قهوه روبوستا با تحریک دئستگاه های عصبی، باعث ارسال سیگنال هایی به سلول چربی شده که این امر موجل سوزاندن و شکست دادن آنها می شود.

نوشیدن قهوه روبوستا باعث افزایش چسم گیر چربی سوزی در بدن می شود و بعد از نوشیدن قهوه افراد کمتر احساس گرسنگی می کنند، در این صورت اشتهای افراد کاهش یافته و موجب کاهش وزن در مدت زمان طوانی در بدن خواهد شد.

برای خرید  محصول دانه قهوه روبوستا شما را دعوت می کنم به فروشگاه معتبر قهوه دارک، فقط کافیست روی لینک کلید نمایید.

خرید قهوه روبوستا

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت