۳ تفاوت چشمگیر قهوه عربیکا و روبوستا

4.6/5 - (26 امتیاز)

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

تمام دانه های قهوه موجود در جهان از دو دسته ی روبوستا و عربیکا هستند که در ادامه با تفاوت و مقایسه این دو نوع قهوه با شما همراه هستیم. قهوه گونه عربیکا از طعم و عطر دلپذیر تری نسبت به نوع روبوستا برخوردار است و روبوستا دارای کافئین بیشتری نسبت به قهوه عربیکا می باشد.

مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا

برای تشخیص و مقایسه ی دو دان قهوه ی روبوستا و عربیکا، چهار نشانه وجود دارد کهاین نشانه ها عبارت از: شکل دانه، شکل خط وسط دانه و رنگ خط وسط دانه برآمدگی دو طرف خط وسط هستند.

به طوری که اگر دانه قهوه شکل گردی داشته باشد روبوستا است و اگر دانه بیضی شکل باشد عربیکا است، اگه خط وسط منحنی باشد عربیکا،و اگر خط وسط دان قهوه صاف باشد روبوستا است.

اگر دو طرف خط وسط دان قهوه بر آمده باشد (لپ داشته باشد) روبوستا، و اگر دو طرف خط وسط تخت باش عربیکا است. خط وسط عربیکا روشن بوده و متمایل به سفید و زرد است، اما معمولا خط وسط دان قهوه روبوستا به رنگ خود دانه، تیره و قهوه ای رنگ می باشد.

سایت فروشگاهی قهوه دارک همواره در تلاش بوده که نظر و رضایت مشتریان و مخاطبان خود را با کیفیت فوق العاده بی نظیر محصولات خود با قیمتی باور نکردنی جلب کند و می توانید برای خرید قهوه عربیکا و  انواع قهوه ها و دستگاه های قهوه ساز، با مراجعه به سایت قهوه دارک از لذت خریدی به صورت کاملا اورجینال و با کیفیت فوق العاده برخوردار شوید.

تفاوت رنگ قهوه عربیکا و روبوستا

عربیکا و روبوستا دو نوع دانه قهوه هستند که در تولید قهوه تجاری استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین آنها طعم و مزه و محل رشد آنها است. وقتی صحبت از تفاوت آنها در سطح کافئین به میان می آید، دانه های روبوستا دو برابر بیشتر از دانه های عربیکا کافئین دارند. دانه های عربیکا طعم ملایم تر و معطر تری دارند در حالی که دانه های روبوستا طعم قوی تر و اکتسابی تری دارند.

دانه های عربیکا به شکل صاف و بیضی شکل هستند در حالی که دانه های روبوستا شکل گرد تری دارند. زمانی که لوبیا هنوز روی گیاه خود هستند، به راحتی می توان با تفاوت رنگ آنها را از هم جدا کرد، زیرا دانه های عربیکا نسبت به دانه های روبوستا رنگ سبز تیره تری دارند.

ظاهر لوبیا های عربیکا و روبوستا کاملاً متفاوت است.

روبوستا، با حفظ نام خود، قهوه ای قوی است. دانه های روبوستا کوچک ‌تر، گرد تر و به وضوح رنگ قهوه‌ای تیره‌ تری دارد، در حالی که قهوه عربیکا یک لوبیا سبز خوب، صاف ‌تر و به طور کلی بزرگ ‌تر و نه چندان گرد است.

یکی از تفاوت های اصلی بین این دو دانه میزان کافئین آن است. محتوای کافئین دانه عربیکا تقریباً نصف کافئین دانه روبوستا است. دانه روبوستا تا ۲٫۵ درصد کافئین دارد در حالی که عربیکا به طور کلی بیش از ۱٫۷ کافئین ندارد.

تفاوت کافئین عربیکا و روبوستا

این قهوه تقریباً ۳۰ درصد از قهوه تولید شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد. قهوه روبوستا در ارتفاعات کمتری نسبت به همزاد خود، در ارتفاعات حدود ۳۰۰ و ۸۰۰ متری از سطح دریا کشت می شود. همچنین مقاومت زیادی در برابر بیماری ها دارد و بازدهی بالاتری دارد.

قهوه روبوستا بدن پرتر و طعم قوی ‌تری را به همراه دارد، عطر کمتر توسعه یافته و دلپذیری دارد و همچنین غلظت کافئین بیشتری در مقایسه با عربیکا دارد. این گیاه عمدتاً در آفریقا، اندونزی و هند رشد می کند.

روبوستا نسبت به عربیکا از کافئین فوق العاده بالایی برخوردار است و این امر سبب شده مصرف روبوستا در جوامع گوناگون بیشتر باشد.

دانه‌های قهوه روبوستا همچنین دارای مزیت مکمل ترکیب‌های مختلف است، به همین دلیل تولیدکنندگان از آن‌ها برای قهوه‌های پیش آسیاب شده و قهوه فوری استفاده می‌کنند.

تفاوت های عربیکا در مقابل روبوستا

ما با تیم باریستای با استعداد خود قهوه دارک که سالها تجربه کار با بهترین دانه های قهوه از سراسر جهان را دارند مشاوره ها و بحث هایی داریم در مورد دانه های عربیکا رو روبوستا به نتایجی رسیده ایم و این چیزی است که ما بدست آوردیم: عربیکا محتوای کافئین کمتری نسبت به روبوستا دارد.

عربیکا طعم شیرین تر و نرم تری دارد و روبوستا به طور کلی برای جوانه های چشایی تلخ تر و خشن تر است.

عربیکا به دلیل شرایط خاص رشدی که نیاز دارد، گرانتر از همتای خود است.

گیاهان روبوستا در برابر آفات و بیماری ها مقاوم تر هستند و عربیکا برعکس ضعیف تر می باشد.

گیاهان عربیکا در طول کشت و فرآوری به کار دستی ماهرانه‌تری نیاز دارند، در حالی که فرآیند کشت و فرآوری روبوستا به طور کلی آسان‌تر است.

عربیکا و روبوستا هر دو لیستی از مزایا و معایب را به همراه دارند و برچسب زدن یکی از آنها برای بهتر بودن از دیگری منصفانه نیست. همه اینها به سلیقه و ترجیح شخصی بستگی دارد. قهوه عربیکا به طور گسترده‌ای محبوب‌ تر از روبوستا است، اما صحنه‌ها در حال تغییر هستند و افراد بیشتری قهوه روبوستای فرآوری شده بهتر را دوست دارند.

روبوستا برای کسانی که دوست دارند قهوه‌شان غلیظ و کمی تلخ باشد توصیه می‌شود! عربیکا برای کسانی است که هنگام نوشیدن قهوه خود از داشتن ظاهری شیرین، پیچیده و معطر لذت می برند. اگر تازه وارد دنیای قهوه شده اید، مطمئن شوید که هر دو دانه قهوه را امتحان کنید. این به شما کمک می کند ترجیحات شخصی خود را درک کنید و به این سوال کمک می کند که به روش منحصر به فرد خود پاسخ دهید، عربیکا در مقابل روبوستا.

عربیکا ترش است یا روبوستا

روبوستا: تلخ و جامد

روبوستا همانطور که از نامش پیداست طعمی قوی دارد. این دانه های قهوه طعمی گرد و شدید دارند. طعم‌ها از دانه‌دار تا چوبی متفاوت است و بیشتر تلخ است تا ترش. به ندرت قهوه ای را خواهید یافت که از ۱۰۰% دانه های روبوستا تهیه شده باشد. این خیلی تلخ خواهد بود.

روبوستا اغلب به ملانژ اضافه می شود چربی موجود در دانه ها یک کرم خوب را تضمین می کند و روبوستا می تواند مقدار مناسبی تلخی و کافئین اضافی را به مخلوط قهوه اضافه کند. با دانه های روبوستا، طعم آن نیز تا حد زیادی به کشور مبدا بستگی دارد.

عربیکا: شیرین و تازه

پرمصرف ترین دانه قهوه، دانه قهوه عربیکا است. این دانه های قهوه معطر و دارای طعم های میوه ای و گلدار هستند. دانه های قهوه بیشتر شیرین یا ترش هستند تا تلخ. شیرین مثل کارامل و تازه مثل لیموترش. بسیاری از علاقه مندان به قهوه قهوه ۱۰۰% عربیکا را به دلیل طعم خوب آن انتخاب می کنند.

خوب است بدانید زمینی که دانه قهوه روی آن رشد می کند تاثیر زیادی بر طعم قهوه دارد. یک دانه عربیکا از برزیل طعم بسیار متفاوتی نسبت به لوبیا عربیکا از اتیوپی دارد.

قهوه عربیکا بهتره یا روبوستا

طعم

دانه های عربیکا بسته به منطقه طعم متفاوتی دارند، عربیکا می تواند طعم شیرینی با نت های میوه ای داشته باشد، اما می تواند طعم غلات یا آجیل نیز داشته باشد. آنها تمایل به اسیدیته بالاتری نسبت به دانه های روبوستا دارند که به آنها رنگ شرابی می دهد.

در مقابل،دانه های روبوستا می توانند طعم عمیقی داشته باشند و طعم چوبی و آجیلی مشخص تری داشته باشند.

ظاهر

گیاهان عربیکا بین ۲٫۵ تا ۴٫۵ متر ارتفاع دارند و دانه های عربیکا بیضی شکل هستند.گیاهان روبوستا می توانند تا ۶ متر رشد کنند ولوبیاها ظاهر دایره ای بیشتری دارند.

عربیکا و روبوستا دو پروفایل کاملا متفاوت، اما به همان اندازه خوشمزه و طعم دار دارند. رنگ‌های سبک ومیوه‌ای عربیکا آن را در نوشیدنی‌های شیری کاملاً لذیذ می‌سازد، در حالی که کیفیت قوی و غنی روبوستا و کرم صاف به زیبایی در اسپرسو کار می‌کند.

هرنوع قهوه طعم‌ها و نت‌های هیجان‌انگیز خود را دارد، اما هیچ‌کدام از دیگری طعم بهتری ندارند.

کافئین روبوستا بیشتر است یا عربیکا

همانطور که قبلاً ذکر شد، تفاوت دیگری در مقدار کافئین متفاوت در هنگام مقایسه این دو گونه یافت می شود که در روبوستا بیشتر ازعربیکا متمرکز است. چه دانه های روبوستا  ۲٫۷ درصد کافئین داشته باشند، عربیکا تقریباً نیمی از آن را دارد و به درصد  ۱٫۵درصد می رسد.

علاوه بر این، عربیکا حاوی تقریباً دو برابر غلظت قند و حدود ۶۰٪ چربی بیشتر از روبوستا است، ویژگی هایی که
احتمالاً تأثیر قابل توجهی در دلیل ترجیح مصرف کنندگان عربیکا دارد.

 

تفاوت قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

طعم قهوه عربیکا و روبوستا

دانه‌های نژاد عربیکا که بیشترین میزان تولید قهوه را در جهان به خود اختصاص داده ‌اند، نسبت به انواع دیگر قهوه گران ‌تر و البته خوش‌طعم‌ تر هستند. درخت‌های این قهوه عربیکا در ارتفاعات ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح زمین کاشته می‌شود و به همین دلیل به آن قهوه کوهی نیز گفته می‌شود. درخت قهوه عربیکا بومی ارتفاعات یمن، سودان و اتیوپی است اما این روزها کشورهایی مثل برزیل، جامائیکا و کلمبیا بهترین تولید کننده ‌های این قهوه در سراسر جهان به شمار می روند.

درخت‌های قهوه روبوستا در ارتفاعات پایین تا ارتفاع ۸۰۰ یا ۹۰۰ متری کاشته می‌شوند. این درخت‌ها ارتفاع بلند تر و مقاومت بیشتری نسبت به درخت‌های عربیکا دارند. این نوع قهوه در دنیا به دلیل دارا بودن کاهش مخاطبان کمتر  کاشت و برداشت می‌شود که دلیل این موضوع،میزان بالای کافئین و در نتیجه طعم تلخ‌ تر آن است که با سلیقه ی بسیاری از افراد مطابقت ندارد. قهوه روبوستا بیشتر در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی و هند کاشته می‌شود.

دان قهوه روبوستا دارای طعم خشن تر و تلخ تری نسبت به عربیکا است. قهوه عربیکا بسته به انواع متنوع آن از  طیف گسترده ای از طعم ها برخوردار است که این طیف ها از شیرینی ملایم تا ترش و تیز بودن متغیر می باشند.

عطر دانه های رست شده عربیکا رایحه ای میوه ای و شیرین دارند. درختچه ها و گیاه های عربیکا در مناطق با ارتفاع بالاتر رشد میکنند و نسبت به آفات و بیماری ها حساس بوده و بازده محصول کمتری دارند، اما گیاه روبوستا در برابر مشکلات و آفات مقاوم تر بوده و در ارتفاعات پایین و مناطق مرطوب رشد خوبی دارند.

روبوستا نسبت به عربیکا از قیمت پایین تری برخوردار است و عربیکا تقریباً دو برابر روبوستا قند دارد. همچنین روبوستا اسیدیته کمتری دارد وعربیکا از چربی بیشتری نسبت به عربیکا برخوردار است.

تفاوت قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا در فوم

فوم شیر در بسیاری از نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه و اسپرسو استفاده می شود و از طرفداران منحصر به فردی برخوردار می باشد. فوم قهوه یک لایه ی کف مانند با رایحه خوشبو، معطر است که در رنگ نارنجی و قهوه ای بر روی قهوه شما پدید می آید و در بالای شات اسپرسو قرار دارد. فوم نوشیدنی هنگامی تشکیل می شود که حباب های هوا با روغن های محلول در قهوه آسیاب شده ترکیب شوند.

وجود فوم در یک شات قهوه نشان دهنده یک قهوه با کیفیت، خوب و یک باریستا ی ماهر است که در واقع به نوشیدنی کمک می کند تا طعمی کامل تر و رایحه ای بیشتر داشته باشد. در حالت ایده آل، فوم قهوه حدود دو دقیقه قبل از ناپدید شدن روی اسپرسو باقی می‌ ماند. توجه داشته باشید که فوم پدید آمده روی قهوه اگر در کمتر از یک دقیقه از بین برود کیفیت لازم را ندارد.

معمولا فوم تشکیل شده روی قهوه عربیکا قوی تر و بهتر از روبوستا می باشد و دارای کف و خامه ی غلیظ تری نسبت به گونه روبوستا است که شما می توانید با انجام دادن مراحل تشکیل فوم روی قهوه، از داشتن خامه ی پدید آمده بر نوشیدنی خود لذت ببرید.

تفاوت قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در لاغری

قهوه روبوستا و عربیکا دارای مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان ها و کافئین هستند که به افراد، برای کاهش وزن کمک کنند و همچنین می توانند به همراه رژیم غذایی و ورزش، با دارا بودن ویژگی های فراوان برای لاغری، تاثیر بسیاری داشته باشند.

نوشیدن قهوه به صورت مجاز در طول روز باعث کاهش چشم گیر اشتها شده که این امر سبب شده بدن در طول روز کالری کمتری دریافت کند و در مدت زمان طولانی باعث لاغری و کاهش وزن در بدن افراد می شود.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری و استفاده آن برای چربی سوزی قبل از انجام فعالیت ورزشی است، به طوری که  نیم ساعت قبل از فعالیت بدنی با نوشیدن قهوه کمک زیادی به چربی سوزی بدن خواهد کرد.

بهترین نوع قهوه برای لاغری قهوه ای است که دارای مقادیر زیادی کافئین باشد که قهوه روبوستا جزو پرطرفدار ترین  قهوه ها برای کاهش وزن و لاغری به شمار می رود. کافئین موجود درون قهوه روبوستا بیش از ۲ درصد است که نوشیدن آن باعث افزایش چربی سوز ی در بدن می شود.

اگرچه دانه قهوه عربیکا نیز با دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسدیان ها تاثیر بسیاری بر کاهش وزن دارد اما اکثر افراد برای لاغری و چربی سوزی بیشتر، در مدت زمان کمتر، از قهوه روبوستا استقبال کرده اند.

 

خرید قهوه روبوستا

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت