قهوه اسپرسو چیست ؟خواص قهوه اسپرسو نوشیدنی بی نظیر

4.2/5 - (9 امتیاز)

قهوه اسپرسو چیست

خواص قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو قهوه ای است که دارای کافئین بالا و بسیار زیاد است و به همین دلیل سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و این امر باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت در افراد خواهد شد و دلیل شادابی هوشیاری بعد از نوشیدن فنجان قهوه نیز همین است.

انرژی بالایی که بعد از نوشیدن قهوه اسپرسو به وجود می‌آورد باعث می‌شود که در دنیا این نوشیدنی طرفدار زیادی پیدا کند و قهوه اسپرسو با استفاده از دانه قهوه یا پودر قهوه آماده می شود.

با این حال در بازار انواع مختلفی غیر از قهوه اسپرسو مانند کاپوچینو، ترک و آمه ریکا وجود دارد که در ادامه می‌توان فرق بین آنها را آموخت.

قهوه چیست؟ (آشنایی با قهوه، تاریخچه، خواص و انواع نوشیدنی های آن)

 

برای خرید قهوه  شما را دعوت می کنم به فروشگاه معتبر قهوه دارک

قهوه اسپرسو چیست ؟

اسپرسو یک نوع قهوه ایتالیایی است که از واژه اسپرس به معنای فشرده و سریع استفاده می شود. علت اصلی این نام هم سریع آماده شدن این قهوه است و زمان گرفتن یک اسپرسو حدوداً ۳۰ ثانیه است.

طرز تهیه اسپرسو به روش عصاره گیری می باشد که این آب داغ با فشار زیاد آب بین ذرات فشرده شده قهوه به مدت ۳۰ ثانیه عبور کرده و عصاره قهوه گرفته می‌شود.

این عصاره در فنجان و به اسم قهوه اسپرسو سرو می‌شود. برای ساخت یا تولید قهوه اسپرسو باید دستگاه اسپرسو ساز تهیه کنید که روش کار آن بر پایه عصاره گیری است.

اسپرسو به طور کلی قهوه پایه است و عصاره قهوه را بهتر از قهوه ای مانند ترک و فرانسه نشان می‌دهد و به همین دلیل است که استانداردها و اصطلاحات اسپرسو برای آن تعریف شده است.

شات واحد اندازه گیری اسپرسو است که معادل ۲۰:۰۵ الی ۳۰ میلی لیتر یا ۳۰ به ۳۰ می باشد. یک شات از این قهوه می شود حدود ۲۰:۰۵ میلی لیتر، قهوه اسپرسو دبل شات معادل ۵۰ الی ۶۰ میلی لیتر است.

بادی یا تن واری بادی در ترجمه فارسی آن تن واری می شود که حس دهانی اسپرسو می باشد. یعنی حسی که بعد از نوشیدن اسپرسو روی زبان احساس می‌کنیم.

تن واری با غلظت متفاوت است به‌ عنوان یک حسی است که عذاب های دهان انسان از ذرات قهوه به صورت نامحلول در آب درمی‌آید و حالت غلظت به شدت در ذرات محلول در آب می باشد.

به طور خلاصه غلظت یک ویژگی طعمی قهوه را ایجاد کرده و تن واری ویژگی احساس دهانی را به شما نشان می دهد. یعنی ممکن است قهوه غلیظ نباشد ولی حس دهانی آن را کاملاً قوی بگیرید.

کرمای اسپرسو لایه فوم غلیظی است که روی قهوه ایجاد می کند و این لایه در حین فرآیند عصاره گیری به وجود می‌آید و حباب های هوا و روغن قهوه را با یکدیگر ترکیب می‌کند. ماندگاری آن کاملاً کوتاه است و سریع از روی قهوه محو می شود.

طعم یاد در واقع عطری است که بعد از نوشیدن قهوه در دهان احساس می‌شود و ارتباط مستقیمی با تند واری دارد. طعم یاد می‌تواند شکلات کاراملی شکلات تلخ یا تنباکو باشد هم یاد همانطور که از اسمش معلوم است به عطر طعم بعد از نوشیدن اسپرسو اشاره دارد

قهوه اسپرسو یک نوشیدنی محبوب و لذیذ است که به عنوان قهوه‌ای با طعم غنی و متمایز شناخته می‌شود. این نوشیدنی از قهوه‌ساز اسپرسو، که از فشار بالا و آب گرم استفاده می‌کند، تهیه می‌شود و طعم و ارزش مغذی بالایی دارد. اینجا چند مزیت اصلی قهوه اسپرسو ذکر شده است:

۱٫ طعم غنی و متمایز: قهوه اسپرسو به دلیل استفاده از فشار بالا و آب گرم، دارای طعم غنی، قوی و متمایزی است. این طعم متفاوت اغلب توسط طرفداران قهوه تحسین می‌شود.

۲٫ مقدار کمتر کافئین: قهوه اسپرسو معمولاً حاوی مقدار کمتری کافئین نسبت به سایر نوشیدنی‌های قهوه‌ای است. بنابراین، افرادی که به مقدار زیادی کافئین حساسیت دارند، ممکن است ترجیح دهند قهوه اسپرسو را مصرف کنند.

۳٫ زمان تهیه کوتاه: تهیه قهوه اسپرسو نسبت به سایر روش‌های تهیه قهوه، معمولاً زمان کمتری را می‌طلبد. این امر برای افرادی که صبح‌ها در شتاب هستند و نیاز به نوشیدنی تقویت‌کننده انرژی دارند، بسیار مفید است.

۴٫ استفاده از قهوه‌سازهای مدرن: با پیشرفت فناوری، قهوه‌سازهای اسپرسو خانگی و حتی قهوه‌سازهای اتوماتیک در بازار موجود است. این وسایل کاربردی امکان تهیه قهوه اسپرسو با کیفیت در خانه را برای افراد فراهم می‌کنند.

۵٫ منبعی از آنتی اکسیدان‌ها: مطالعات نشان داده است که قهوه، حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند به بهبود سلامتی قلبی-عروقی و کاهش خطر برخی بیماری‌ها کمک کند.

بنابراین، قهوه اسپرسو با طعم و ارزش مغذی بالایی که دارد، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال یک نوشیدنی قوی و لذیذ هستند و از انرژی و آگاهی زیادی برخوردارند. اما مهم است که هرگز از مصرف زیاد قهوه خودداری کنید تا از عوارض جانبی ممکن آن، مانند افزایش ضربان قلب و اضطراب، جلوگیری شود.

 

خواص قهوه اسپرسو چیست ؟

ماده مؤثر که در قهوه وجود دارد آل کاله لیگ است که به نام کافئین محرک عصب و قلب بوده و بسیاری از خواص مربوط به قهوه نیز در این ماده است.

این نوشیدنی پر خاصیت سرشار از آنتی اکسیدان فراوان است و میزان مصرف منظم آن می‌تواند شما را در کاهش وزن، افزایش قدرت ذهن و انرژی و حتی پیشگیری از سرطان کمک کند. مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو عبارتند از تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و ذهن.

مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو افزایش بالای حافظه و تقویت سیستم ذهنی افراد است که به بالا بردن تمرکز کمک زیادی خواهد کرد. این قهوه باعث تقویت حافظه می‌شود و حافظه بلند مدت را به طرز شگفت آوری تقویت می‌کند.

نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو در روز باعث می‌شود که خاطرات گذشته به شما یادآور شود. همچنین برای افرادی که دچار آلزایمر هستند یا می‌خواهند از آلزایمر جلوگیری کنند بهتر است روزانه یک فنجان قهوه تلخ اسپرسو مصرف کنند.

قهوه استرس شامل دوز بالایی از مواد دوپامین است که به طور خاصی قسمتی از مغز را با سطح هوشیاری بالا می‌برد.

۴ مورد از فواید قهوه اسپرسو

افزایش انرژی و جلوگیری از افسردگی!

تحقیقات جدید نشان داده است که افرادی که به طور مرتب قهوه مصرف می کند کمتر دچار افسردگی و اندوه می‌شوند و افکار منفی کمتر سراغ آنها می‌آید و به خودکشی کمتر فکر می کنند.

نتایج آزمایش تحقیقاتی روی بیش از ۵۰ هزار تا زن نشان داده که حداقل نوشیدن یک فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به افسردگی را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد و پژوهشگر دیگری نیز روی ۱۰۰ هزار زن و مرد پژوهشی انجام داد که نشان می‌دهد تمایل به خودکشی در مصرف کنندگان قهوه ۴۵ درصد کمتر است.

کاهش وزن و لاغری!

کاهش وزن از دیگر خواصی است که قهوه اسپرسو می‌تواند برای شما به ارغوان بیاورد. شما و مصرف این نوشیدنی علاوه بر اینکه کالری بسیاری در طول روز خواهید سوزاند، به دلیل ویژگی ریکاوری که دارد باعث می‌شود عضلات شما بازسازی شود و تمرینات ورزشی راحت تری را انجام دهید و در حین ورزش کمتر احساس خستگی کنید و بیشتر به فعالیت ورزشی خود بپردازید.

پیشگیری از دیابت!

مطالعات انجمن شیمی آمریکا متوجه شده است که یکی از خواص قهوه اسپرسو ، پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ می باشد. این نتایج نشان می‌دهد که افرادی که روزانه ۴ فنجان یا شات قهوه می‌نوشند احتمال دیابت در آنها ۵۰ درصد کمتر است.

همچنین قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن کمک می کند از انسولین خود استفاده کند و ترکیب سطح قند خون نیز کاهش پیدا کند.

پیشگیری از سرطان پوست!

همه نوع قهوه بدلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی اکسیدان باعث می‌شوند که مصرف آن از پیشگیری سرطان جلوگیری کند. به ویژه برای مبارزه با سرطان پوست بسیار مفید هستند.

کاهش حملات قلبی نیز از دیگر فواید استفاده از قهوه اسپرسو است که احتمال بروز حمله قلبی را کاهش می‌دهد!

قهوه اسپرسو ی حقیقی کیفیت خوبی دارد که شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی در برابر مصرف بیش از حد آن واکنش نشان دهید

. حتی مقدار زیادی از اسپرسوی واقعی می تواند مفید و بدون ضرر باشد. مقدار کالری با میزان مصرف این قهوه ارتباط مستقیمی دارد اما هر ۳۰ گرم از اسپرسو فقط ۳ کالری انرژی دارد.

این خاصیت اسپرسو و بخش سلامت به عنوان می‌کند که یک قهوه قوی می‌تواند برای شروع یک روز خوب مناسب باشد. همچنین اسپرسو می تواند در ساعت های بعدازظهر نیز انرژی شما را افزایش دهد اما اسپرسو در حالیکه سرشار از فواید مختلف است می تواند استفاده زیاد از آن باعث مضراتی شود که تحریک و افزایش ضربان قلب یکی از آن ها است.

البته بالا رفتن کلسترول و افزای فشار خون و بی قراری، بی خوابی و پوکی استخوان از دیگر مضرات قهوه اسپرسو می باشد. کاهش تمرکز و اختلال در یادگیری کودکان می‌تواند باعث شود که استفاده بیش از حد قهوه اسپرسو برای کودکان را انجام ندهید.

خوردن این قهوه برای بیماران قلبی، کلیوی و افرادی که دارای دردهای مفصلی و زنان باردار و کودکان مضر است.

از آنجا که اسپرسو قادر است که عملکرد فیزیکی شما را بالا ببرد و اگر یک روز کاری پرمشغله ای دارید، می‌تواند کمک زیادی به افزایش انرژی شما بکند. اسپرسو یک نوشیدنی با مقدار کم کالری می باشد که یک ابزار عالی برای کاهش وزن است.

نوشیدن اسپرسوی نیم ساعت قبل از تمرین تغییرات بزرگ در نتیجه تمرین ایجاد می کند. قهوه اسپرسو از بدن شما محافظت می‌کند و همانطور که گفته شد آنتی اکسیدان بالای او باعث می‌شود که در مقابل رادیکال های آزاد درون بدن مراقبت زیادی شود.

یک مطالعه نشان داده که اسپرسو مرز ممکن است ریسک گسترش سرطان پستان را در زنان و پروستات را در مردان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

 

فرق قهوه معمولی با اسپرسو چیست ؟

قهوه ساده قهوه ای است که دم کردن آن یا خیساندن آن با استفاده از دانه قهوه به وجود می‌آید که البته باید دانه های قهوه را آسیاب کرد و خرید قهوه فوری بیشترین خرید و نوع استفاده از قهوه در ایرانیان می‌باشد که به همراه آب است.

قهوه با عبور آب به صورت آهسته از بین دانه های پودر شده قهوه بدست خواهد آمد اما طرز تهیه قهوه اسپرسو کاملاً با روش قدیمی است که معمولاً دستگاه های قهوه ساز اسپرسو ساز آن را آماده می‌کنند و در این نوع قهوه با فشار زیادی آب را از بین دانه های پودر شده خود عبور کرده و آن را نرم می‌کند.

در واقع تفاوت قهوه معمولی و اسپرسو در روش آماده سازی می باشد که از نظر نوع قهوه و میزان کافئین با یکدیگر تفاوتی ندارد البته طعم و مزه کمی فرق می‌کند.

مثلاً قهوه اسپرسو چون غلیظ است مزه تلخ و گس بیشتر از قهوه آماده دارد. دلیل اینکه اسپرسو روز به روز طرفدار بیشتری دارد این است که طعم میانه‌ای داشته و با ذائقه بیشتر افراد سازگاری دارد.

چه دانه ای برای درست کردن اسپرسو مناسب است؟

با دانه های مختلفی از قهوه چه قهوه عربیکا و چه قهوه روبوستا و چه ترکیبی می توان اسپرسو را ساخت. چیزی که مهم است میزان آسیاب کردن دانه های قهوه است.

برای اسپرسو دانه های قهوه باید به صورت متوسط آسیاب شود. یعنی درشت تر از قهوه ترک و ریزتر از قهوه فرانسوی.

برای قهوه های دمی دانه های قهوه را با آسیاب دستی و برقی می‌توان آسیاب کرد. برای تکمیل باید به یاد داشته باشید که اسپرسو نوعی دانه قهوه نیست بلکه یک نوع نوشیدنی است که با روش عصاره گیری تهیه می‌شود و با هر نوع دانه قهوه می‌توان آن را تولید کرد.

برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه ترک و خرید قهوه روبوستا به فروشگاه معتبر و بزرگ قهوه دارک مراجعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت