۱۰ کاربرد خفن و عجیب از تفاله قهوه

4/5 - (60 امتیاز)

مقدمه:

قهوه را می توان به عنوان یکی از نوشیدنی های پر طرفدار در سراسر جهان در نظر گرفت. قهوه ها تنوع بسیار زیادی دارند. انواع قهوه ترک ، فرانسه، اسپرسو و قهوه های متنوع دیگری که در بازار وجود دارند، هر یک طرفداران خود را دارند.

برای خرید قهوه ترک درجه یک و ارگانیک از فروشگاه معتبر قهوه دارک اقدام کنید .

در نتیجه در کافی شاپ ها، کافه هایی که در مراکز خرید بزرگ وجود دارند و حتی در برخی از رستوران های بزرگ، از قهوه به عنوان یک نوشیدنی اصلی و محبوب استفاده می شود. اما قهوه ها بعد از دم شدن و آماده شدن شان، تفاله یا پسماند دارند.

در بسیاری از موارد این تفاله ها دور ریخته می شوند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که شاید بتوان از این تفاله ها برای منظور های دیگری استفاده کرد؟

در ادامه می خواهیم در خصوص فواید استفاده از تفاله قهوه صحبت کنیم.

 

 

فواید استفاده از تفاله قهوه چیست؟

در کافی شاپ ها و حتی در دستگاه های قهوه ساز خانگی در طول یک هفته حجم بسیار زیادی از تفاله یا پسماند قهوه به وجود می آید که به عنوان یک ماده دور ریختنی به آن نگاه می شود. اما جالب است بدانیم، این تفاله قهوه به ظاهر به درد نخور، می تواند فواید بسیار زیادی را داشته باشد.

خود قهوه را می توان به عنوان یکی از مفید ترین ترکیبات برای سلامتی در نظر گرفت. دانه های خوش عطر قهوه در خودشان مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان یکی از ضروری ترین ترکیباتی است که بدن به آن نیاز دارد. اما این همه مزیت را نباید تنها در نوشیدنی قهوه جست و جو کرد. تفاله قهوه نیز سرشار از فایده و خاصیت است.

 

در نتیجه شاید بتوان با مطلع شدن از فواید استفاده از تفاله قهوه، از دور ریختن حجم بالای این ترکیبات و تولید زباله جلوگیری کرد. به این ترتیب، دانه های قهوه می توانند همه جوره مورد استفاده قرار بگیرند.

خرید دانه های قهوه تازه و درجه یک از فروشگاه معتبر ghahvedark

هم طعم و عطر این نوشیدنی به شما آرامش و لذت بالایی را می بخشد و هم این که از پسماندهای قهوه برای منظور های مختلفی استفاده می کنید. در ادامه به بررسی برخی از فواید و کاربرد های این پسماند ها می پردازیم.

 

کاربرد تفاله قهوه به عنوان کود گیاهی

شاید عجیب به نظر برسد، اما شما می توانید علاوه بر تامین انرژی خودتان از یک فنجان قهوه، انرژی گل و گیاهان تان را نیز از تفاله قهوه به دست آورید. در واقع پسماند قهوه از هر نوعی که باشد، سرشار از ترکیبات معدنی است که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند.

در تفاله قهوه می توان ترکیبات مفیدی همچون پتاسیم، منیزیم، مس و فسفر را برای گیاهان تامین کرد. این ترکیبات مغذی به خوبی می توانند مانند یک کمپوست گیاهی عمل کرده و به رشد و تقویت گیاهان کمک کنند.

برای بهره مند شدن گیاهان خود از مزیت های تفاله قهوه، کافی است این پسماند ها را دور نریخته و از آن به عنوان کود تقویتی گیاهان خود استفاده کنید.

 

 

تفاله قهوه می تواند یک لایه بردار خوب پوستی باشد!

اگر کمی هوشیار باشید، می توانید از تفاله قهوه برای زیبایی پوست صورت تان استفاده کنید. پسماند قهوه می تواند به عنوان یک اسکراب خانگی فوق العاده عمل کند. در واقع این ماده مفید را می توانید به عنوان لایه بردار پوست دست و صورت تان مورد استفاده قرار دهید.

 

اگر برخی از ماسک ها و اسکراب های تولید شده توسط برند های معروف را مشاهده کنید، متوجه می شوید که دانه های قهوه و کافئینی که در این دانه هاست، ترکیب اصلی برخی از این محصولات مراقبت پوستی را تشکیل می دهد. وجود این ترکیب اعجاب آور در این محصولات موجب شادابی و شفافیت پوست شما می شود.

پس اگر این بار فنجان قهوه تان را نوش جان کردید، می توانید از تفاله قهوه تولید شده به عنوان لایه بردار پوست دست و صورت تان استفاده کنید.

برای این منظور نیز می توانید تفاله قهوه خود را با مقداری روغن زیتون ترکیب کرده و مانند یک ماسک روی پوست صورت و دست های تان بگذارید. سپس آن را از روی صورت پاک کنید. با تکرار مداوم این کار در مدت زمان کوتاهی متوجه تاثیر فوق العاده این ترکیب روی پوست خود خواهید شد.

 

تفاله قهوه و تاثیر آن روی سلولیت های پوستی

یکی دیگر از مزیت های تفاله قهوه روی پوست شما، در تاثیر آن روی سلولیت های پوستی شما نهفته است. دانه های قهوه و کافئین موجود در آن می تواند پوست را تحریک کرده و موجب افزایش گردش خون شوند. با انجام این کار به تدریج موجب کم شدن و محو شدن سلولیت های پوستی خواهد شد.

اگر می خواهید از این مزیت تفاله قهوه نیز استفاده کنید، کافی است پسماند ها را با مقدار کمی از روغن نارگیل ترکیب کنید. با مالیدن این ترکیب روی سلولیت ها، به تدریج شاهد تاثیر گذاری آن خواهید بود.

 

از عطر پسماند قهوه برای از بین بردن بوی بد استفاده کنید!

همان طور که می دانید، قهوه عطر فوق العاده قوی و منحصر به فردی دارد. اکثر افراد قهوه را به خاطر عطر فوق العاده ای که دارد دوست دارند. حتی از عطر قهوه در تولید بسیاری از اسانس ها و عطر ها نیز استفاده می شود. پس شاید بتوان از این ویژگی قهوه برای از بین بردن بوی بد استفاده کرد.

 در بسیاری از موارد، از تفاله قهوه برای از بین بردن بوی بد یخچال استفاده می شود. اگر یخچال شما هم به دلیل نگهداری غذا های مختلف و خصوصا ماندن غذا ها و میوه های مانده بوی بدی گرفته است، به راحتی می توانید از پسماند قهوه برای از بین بردن این بوی بد استفاده کنید.

 کاربرد آن بسیار ساده و راحت است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری از این تفاله های قهوه را در ظرفی بریزید و سپس آن را برای مدت یک شبانه روز در یخچال قرار دهید. بعد از آن مشاهده می کنید که همین پسماند قهوه به ظاهر بی فایده، چگونه کار بوزدایی یخچال را انجام می دهد. 

علاوه بر یخچال، هر جای دیگری که بوی بدی دارد می توان از تفاله قهوه برای از بین بردن بوی بد آن استفاده کرد. سینک های ظرفشویی، راه آب های ظرفشویی و روشویی ها و جاکفشی هایی که بوی بدی دارند را می توان با کمک تفاله قهوه بوزدایی کرد.

 

تفاله قهوه علیه بوی بد سیگار!

در بسیاری از کافه ها کشیدن سیگار آزاد است. این امر در بسیاری از موارد می تواند موجب آزار دیگر افراد حاضر در کافه شود. به همین دلیل بسیاری از کافه ها از تفاله های قهوه خود برای بوگیری و از بین بردن بوی بدن سیگار استفاده می کنند. آن ها مقداری از تفاله قهوه را در جا سیگاری های روی میز ها قرار می دهند. این کار را می توان در خانه و در مهمانی ها نیز انجام داد.

 

استفاده از پسماند قهوه به عنوان یک آفت کش گیاهی!

جالب است بدانید تفاله قهوه و کلا بو و عطر کافئین درون قهوه برای برخی از حشرات و آفات گیاهی آزار دهنده است. موجوداتی از جمله مورچه ها، برخی از آفات، حلزون های درون خاک و دیگر حشرات مزاحمی که در خاک با آن مواجه می شوید، به شدت به بوی قهوه حساس اند.

در نتیجه با اضافه کردن تفاله قهوه به خاک گیاهان، چه در باغچه و چه در گلدان، می توانید این موجودات مزاحم را به راحتی و بدون استفاده از هر گونه ترکیب شیمیایی خطرناکی دور کنید.

 

موهای پرپشت و شفاف با استفاده از تفاله قهوه

پیش از این در خصوص فواید زیاد دانه های قهوه زیاد گفته شد. درست مانند تاثیر منحصر به فرد این ماده برای پوست صورت و بدن، قهوه می تواند برای موها نیز معجزه کند. باز هم باید خاطر نشان کنیم که قهوه و کافئین موجود در آن یکی از ترکیبات اصلی و پر استفاده در تولید برخی از شامپو ها و ماسک های تقویتی مو می باشد. 

تفاله قهوه یک ترکیب گیاهی و طبیعی است که بدون صرف هزینه های گزاف می توانید از آن برای تقویت و پر پشت شدن مو های خود استفاده کنید. کافی است مقداری از این تفاله ها را برداشته و در آب گرم مخلوط کنید. سپس در هر بار حمام کردن تان، مقداری از آن را روی سر خود بمالید.

با این کار علاوه بر تقویت و شفاف شدن موی سر خود، ریشه ها و ساقه های مو را نیز تقویت می کنید. اما این تنها مزیت پسماند قهوه برای مو ها نیست. خبر خوب برای کسانی که مشکل شوره سر دارند این است که تفاله قهوه می تواند برای رفع این مشکل نیز به آن ها کمک کند. 

علاوه بر این موارد، یک راه دیگر نیز برای استفاده از فواید تفاله قهوه وجود دارد. شما می توانید یک قاشق از تفاله قهوه را با شامپوی خود مخلوط کنید. سپس از این ترکیب برای شستن و تمیز کردن مو و پوست سر خود استفاده نمایید.

 

استفاده از تفاله قهوه برای تمیز کردن سطوح مختلف

تفاله قهوه خاصیت پاک کنندگی و برق اندازی سطوح مختلف را نیز دارد. به همین دلیل می توان از آن برای پاک کردن و برق انداختن سطوحی که لک دار شده اند یا به مرور با تجمع چربی و آلودگی تیره شده اند استفاده کرد.

سطوحی مانند سینک های ظرفشویی، گاز ها، سطوح درون یخچال، لوله ها و دیگر سطوح استیل درون آشپزخانه را می توان به خوبی با کمک یک اسکاچ و پسماند های قهوه تمیز کرد.

بعد از استفاده متوجه شفافیت و برق افتادن سطح مورد نظر می شوید. حتی می توانید از تفاله های قهوه ای که در اختیار دارید، برای تمیز کردن و پاکسازی دوده های روی شومینه یا بخاری نیز استفاده کنید.

 

گربه های باغچه را با کمک آن دور کنید!

گربه های مزاحم در باغچه ها همیشه آزار دهنده هستند. خصوصا که در بسیاری از موارد گربه ها در باغچه خانه ها مدفوع کرده و همین امر نیز به یک معزل اساسی تبدیل می شود. اما تفاله قهوه می تواند به شما برای دور کردن این حیوانات مزاحم کمک کند.

کافی است تفاله قهوه را با کمی پوست پرتغال ترکیب کرده و آن را روی خاک باغچه بریزید. این ترکیب علاوه بر این که برای خاک مفید است و ضرری ندارد، موجب دور شدن گربه ها از باغچه می شود، چرا که گربه ها نیز از بوی کافئین موجود در پسماند قهوه فراری اند.

 

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید، تفاله قهوه فواید بسیار زیادی دارد. از کاربرد آن برای سلامت پوست و مو گرفته تا استفاده از ان برای تمیز کاری و تقویت گیاهان و افزایش حاصل خیزی گیاه، همگی از عمده فوایدی است که می توان به پسماند قهوه نسبت داد.

با این اوصاف، این بار که یک فنجان قهوه دلچسب و خوش عطر را برای خودتان آماده کردید، دیگر به همین سادگی از تفاله آن نگذرید و از مزیت های آن استفاده کنید.

خرید قهوه تازه و دست نخورده از فروشگاه معتبر قهوه دارک

خرید دانه قهوه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت