طرز تهیه قهوه سنتی یزدی فوق العاده خوشمزه

4.9/5 - (16 امتیاز)

طرز تهیه قهوه سنتی ایرانی

برای تهیه و تشخیص یک قهوه اصل گام های متفاوتی است. این راه و روش ها بسیار زیاد هستند که ممکن است تایم زیادی را به دنبال بهترین روش دم کردن قهوه باشید و در آخر هم سردرگم تر از قبل از تهیه قهوه منصرف شوید و به قهوه فوری قانع شوید.

اما هر چند وقت یک بار که به کافه میروید و طعم قهوه واقعی را میچشید، با خودتان میگویید کاش میشد هر روز چنین قهوه با کیفیتی میخوردید. حق با شماست. قهوه فوری به هیچ وجه عطر و طعم قهوه واقعی را ندارد. در ضمن خیلی از این ساشه های قهوه آماده مقدار زیادی شکر دارند که به هیچ وجه برای سلامتی شما مفید نیست.

قهوه ها به دو گونه کلي تقسيم می شوند:

نوع عربی Arabica نوعی قهوه سنتی است که عطر و طعم آن از همه بهتر است و برای خرید دانه قهوه عربیکا حتما به اصل بودن آن توجه نمایید.

نوع روبوستا Robusta که ميزان کافئين آن بيشتر است و در آب و هوايی که نوع اول در آن قادر به رشد نيست، پرورش می يابد. بنابراين از اين نوع قهوه به دليل ارزان تر بودن، برای مصارف مختلف استفاده می کنند. از نوع روبوستا معمولاً به تنهايی استفاده نمی شود، چون طعم تلخ و ترشی دارد. انواع بهتر آن را برای تهيه اسپرسو به کار می برند.

خواص قهوه اسپرسو را بخوانید

 

طرز تهیه قهوه سنتی ایرانی

قهوه عربی را بر اساس بندری که اين نوع قهوه از آنجا صادر می شد نام گذاری کرده بودند. امروزه انواع قهوه ها نسبت به گذشته خاص تر شده است. معمولاً نام قهوه ها را با توجه به نام کشور، ناحيه و گاهی نام ايالت توليد کننده قهوه می گذارند.

قهوه سنتی یزدی یا ایرانی، شبیه به قهوه ترک و عربی است؛ اما در طی سال‌ها با افزودن برخی طعم‌دهنده‌های سنتی، مطابق ذائقه یزدی‌ها شده و جایگاه ویژه‌ای را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی به خود اختصاص داده است.

این نوشیدنی گرم، معمولا در مراسم مذهبی، به‌خصوص در ماه محرم و عزاداری‌ها، همراه با کیک یزدی سرو می‌شود و به همین دلیل، بسیاری از افراد، آن را با نام قهوه عزاداری می‌شناسند. دم‌آوری قهوه یزدی به حدود ۶ ساعت زمان نیاز دارد و برای تهیه آن در خانه، باید کمی صبور باشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه قهوه یزدی و تاریخچه این نوشیدنی اصیل ایرانی آشنا کنیم. قهوه یزدی، یک قهوه شیرین و بسیار غلیظ است که در کنار کیک یزدی، یک میان وعده فوق‌العاده برای عصرهای سرد زمستانی به شمار می‌آید.

برای خرید دانه قهوه روبوستا حتما به سایت قهوه دارک مراجعه نموده و با ضمانت اصل بودن سفارش دهید.

ظرف مسی بزرگ، کاسه سفالی لعابدار، ملاقه (کمچلی)، انبر، زغال قیچ، نبات، هل، گلاب و قهوه، مواد اولیه و ابزار مورد استفاده برای تهیه قهوه هستند. این نوشیدنی بیشتر در مراسم عزاداری و به‌خصوص در ماه محرم و مراسم مذهبی سرو می‌شود و نوع تهیه آن، بستگی به تعداد افراد حاضر در مراسم دارد.

برای تهیه سنتی قهوه یزدی، در ابتدا پودر قهوه را کمی تفت می‌دهند تا بو داده شود. سپس حدود چهار یا پنج لیتر آب را در قابلمه‌ای بزرگ، روی حرارت آتش به جوش می‌آورند.

در ادامه دو لیوان سنتی و مخصوص یزدی پودر قهوه بوداده شده را به آب جوش اضافه می‌کنند. پس از مخلوط شدن کامل آب و قهوه، حدود یک لیتر گلاب به نوشیدنی اضافه می‌شود. یزدی‌ها معمولا از گلاب مخصوص به خودشان، یعنی گلاب گل سرخ ده‌بالای یزد، برای تهیه قهوه یزدی استفاده می‌کنند.

در مرحله بعدی، دو قاشق غذاخوری هل خرد شده به قهوه اضافه شده و با قهوه ترکیب می‌شود. سپس، نبات، بسته به ذائقه میزبان در قهوه یزدی ریخته می‌شود. فوت کوزه‌گری قهوه یزدی در این مرحله، خودش را نشان می‌دهد.

یزدی‌ها برای خوشمزه‌تر کردن قهوه، دو یا سه عدد زغال سرخ متوسط را در قابلمه می‌اندازند و پس از کمی جوشیدن، آن‌ها را از قهوه درمی‌آورند. برای این مرحله، از یک نوع زغال مخصوص (زغال قیچ) استفاده می‌شود که نه خاکستری از خود به‌جای می‌گذارد و نه در قهوه خرد می‌شود. این نوع زغال از بیابان‌های اطراف یزد و مهریز تهیه می‌شود.

قهوه پس از درآوردن زغال‌ها دوباره جوشانده می‌شود. در این مرحله، یزدی‌ها، حرارت را کم می‌کنند و اجازه می‌دهند تا قهوه برای دو تا سه ساعت، قل بخورد و جا بیفتد. آن‌ها قهوه را پس از جا افتادن و غلیظ شدن، سرو می‌کنند.

طرز تهیه قهوه سنتی ایرانی

مرحله اول:

یک پیمانه یا یک‌‌ونیم قاشق چای‌خوری سرپر پودر قهوه ترک را با دو تا سه پیمانه شکر و یک فنجان کوچک آب در یک کتری یا قهوه‌جوش مسی بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید.

مرحله دوم:

پس از جوشیدن مواد داخل کتری یا قهوه‌جوش، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا قهوه برای ۴۰ دقیقه تا یک ساعت بجوشد و آرام آرام، قل بزند.

مرحله سوم:

گلاب، نبات و هل را به مقدار دلخواه به قهوه خود بیفزایید و اجازه دهید تا قهوه برای یک ساعت دیگر، آرام بجوشد و قل بزند.

مرحله چهارم:

قهوه را در فنجان کوچک یا فنجان قهوه ترک سرو کنید.

برای معطر کردن بیشتر قهوه یزدی، می‌توان به دلخواه به آن دارچین یا زنجبیل نیز اضافه کرد.

قهوه یزدی را می‌توان روی شن داغ نیز دم کرد. شن داغ، حرارت را به‌طور یکنواخت منتقل می‌کند و با این روش، قهوه بهتر دم می‌کشد.

اگر پودر قهوه شما بو داده نبود، ابتدا پودر قهوه را کمی تفت دهید.

اگر زمان کافی برای تهیه این نوشیدنی دارید، بهتر است در مرحله سوم، آن را برای دو تا سه ساعت دم کنید.

طرز تهیه قهوه سنتی ایرانی

در صورت استفاده از نبات، می‌توان شکر را از طرز تهیه حذف کرد.

قهوه سنتی یزدی، نمونه بومی‌سازی شده یک نوشیدنی غیر ایرانی و قدیمی است و از این نظر، تعامل‌های فرهنگی مردم یزد را به ما نشان می‌دهد؛ مردمانی که با تغییر یک ماده غذایی جدید، یک نوشیدنی جدید را طبق میل و ذائقه خود، خلق کردند.

برای تهیه قهوه ترک ابتدا آب را داخل قهوه جوش می ریزیم، سپس شکر را اضافه می کنیم و در نهایت پودر قهوه را به قهوه جوش اضافه می کنیم و با یک قاشق کوچک مواد را به خوبی هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

خرید قهوه ترک از فروشگاه معتبر قهوه دارک

بعد از اینکه مواد قهوه با هم ترکیب شدند، قهوه جوش را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا روی آن کف جمع شود، سپس کف ها روی قهوه را با قاشق جمع می کنیم و داخل فنجان های مخصوص قهوه می ریزیم.

به همین صورت کف های روی قهوه را جمع می کنیم و به صورت مساوی داخل فنجان ها می ریزیم. البته باید مراقب باشید که قهوه به هیچ وجه نجوشد، چون جوشیدن قهوه باعث می شود که طعم نا مطبوع و تلخ تر شود.

طرز تهیه قهوه مراسم ختم

در روش تهیه قهوه یزدی برای مراسم ابتدا کمی پودر قهوه را تفت دهید.

حالا به ازای هر پیمانه قهوه سه پیمانه شکر و مقداری آب به آن اضافه کنید.

حالا قهوه و شکر و آب را با هم ترکیب کنید و داخل کتری های بزرگ یا دیگ های مسی کوچک روی حرارت قرار دهید تا قهوه شروع به جوشیدن کند.

در این مرحله از ساخت قهوه یزدی حالا اجازه دهید بر روی حرارت کم به مدت چهل دقیقه تا یک ساعت قل بزند یا بجوشد.

حالا به آن کمی گلاب، هل، دارچین و نبات اضافه کنید و بعد از یک ساعت قل زدن به مدت ۶ تا هشت ساعت اجازه دهید که قهوه تان دم بکشد حالا می توانید آن را میل نمایید.

طرز تهیه قهوه یزدی روی گاز

ابتدا ۴ الی ۵ لیتر آب را درون ظرفی به اندازه مورد نیاز ریخته و منتظر باشید تا به جوش آید. سپس ۲ پیمانه پودر قهوه (پیمانه یا لیوان سنتی و مخصوص یزدی) را در صورتی که از قبل بو داده شده باشد به آن اضافه کرده و اگر خام باشد آن را کمی تفت می دهند. سپس گلاب و همچنین هل و در نهایت نبات را به آن اضافه می کنند.

قهوه یزدی چیست؟

پس از کشف قهوه در اتیوپی، این نوشیدنی، راه خود را به عربستان، یمن، ایران و دیگر کشورهای همسایه باز کرد. روش تهیه قهوه در کشور عربی به این صورت بود که عرب‌ها، دانه‌های قهوه را با ادویه‌های مختلف از جمله زنجبیل، دارچین و هل بوداده می‌کردند و آن را بدون افزودن شکر، به‌صورت تلخ می‌نوشیدند.

 قهوه دقیقا با همین طرز تهیه به ایران و شهر یزد، وارد شد و پس از آن بود که مردم یزد، با اعمال تغییرات و افزودن شکر، نبات و هل، آن را تبدیل به یک نوشیدنی محلی و مطابق سلیقه خود کردند.

مردم یزد بر این باور بودند که طبع قهوه سرد است. به همین دلیل، آن‌ها دانه‌های قهوه را در ظرفی شبیه به تابه بوداده می‌کردند، اما با این روش، قهوه مغزپخت نمی‌شد. برای همین، یزدی‌ها قهوه بوداده را برای مدت زمانی طولانی همراه با گلاب، نبات و هل می‌جوشاندند و در نهایت، به‌علت نبود آسیاب مخصوص دانه‌های قهوه در گذشته، نوشیدنی را از صافی عبور می‌دادند و سپس سرو می‌کردند.

خواص قهوه یزدی

مصرف روزانه قهوه سبب کاهش آسیب‌های کبد می شود و همچنین پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش می دهد و از طرف دیگر از بروز سنگ کلیه و صفرا جلوگیری می کند. کاهش احتمال ابتلا به نقرس و پیشگیری از بیماری آلزایمر به دلیل محرک بودن کافئین موجود در قهوه از دیگر تاثیرات مثبت این نوشیدنی است.

طرز تهیه قهوه یزدی

 

جهت تهیه ی قهوه یزدی چیزی که مورد نظر قرار می گیرید، باید پودر قهوه تفت داده باشد. پس حتما با حرارت ملایم آن را تفت دهید.

شکر و آب را آماده نمایید.

باید سه پیمانه شکر را با یک پیمانه قهوه در نظر بگیرید. به طور کلی برای هر پیمانه قهوه از سه پیمانه شکر استفاده می شود.

مقدار اندکی آب از ملزومات تهیه قهوه یزدی می باشد.

شکر و آب و قهوه را با یکدیگر میکس کنید و در یک ظرف مناسب نگهدارید و بهتر است از ظروف دیگ مسی یا دیگ های آلومینیومی استفاده کنید.

ظرف انتخابی را بر روی اجاق گذاشته و با شعله ی ملایم منتظر جوشیدن قهوه باشید. زمانی که قهوه به جوش آمد، زیر آن را کم کرده و برای تهیه مطلوب تر قهوه حدود ۴۰ دقیقه دیگر نیز به آن زمان بدهید اما این بار این حرارت به شکل ملایم دنبال می شود.

در ادامه برای معطر کردن قهوه، طرز تهیه قهوه یزدی را با گلاب، هل و دارچین ادامه دهید. البته اضافه کردن این موارد کاملاً سلیقه ای است. بعضی از افراد از دارچین برای معطر کردن قهوه و بعضی دیگر از هل برای آن کمک می گیرند. عده ای نیز تمایلی به استفاده از این دو عنصر نداشته و از گلاب برای طعم دار کردن قهوه استفاده می کنند.

گاهی نیز از این ماده معطر برای طعم بخشی به قهوه فاکتور می گیرند. توجه داشته باشید که اضافه کردن چنین عناصری می تواند طبع سرد و خشک قهوه را به طبعی گرم تبدیل نماید.

برای دم کشیدن این قهوه نیز باید حدود شش تا هشت ساعت زمان بگذارید، پس از گذشت این زمان، دستور تهیه قهوه یزدی به پایان می رسد.

در این مرحله قهوه یزدی آماده شده و می توانید نوش جان بفرمایید.

طرز تهیه قهوه یزدی در خانه

در صورتی که پودر قهوه ی آماده در منزل دارید به ازای هر تن یک پیمانه قهوه و به ازای هر پیمانه قهوه ۲ تا ۳ پیمانه شکر اضافه نمایید و به ازای هر تن یک فنجان کوچک آب بریزید.

بعد از ترکیب کردن مواد لازم، آن را داخل قهوه جوش مسی مناسب بریزید و روی حرارت قرار بدهید تا زمانی که جوش بیاد.

وقتی که ترکیب کاملاً به جوش آمد، شعله زیر قهوه جوش را کم کنید و اجازه بدهید برای مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت جوشیده شود.

بعد از این مرحله باید مقداری گلاب، هل و نبات اضافه کنید. البته برای معطر کردن بیشتر می توانید دارچین یا زنجبیل را هم با توجه به سلیقه ی خودتون اضافه کنید.

بعد از اضافه نمودن موارد گفته شده حال به مدت یک ساعت مجدد به گفته یزدی ها اجازه دهید قُل بزنه.

قهوه را داخل فنجان کوچک (فنجان قهوه ترک) سرو کنید.

 

شما برای نوشیدن یک قهوه خوش طعم حتما از خرید دانه قهوه میکس صرف نظر نفرمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت